🇶🇦 DOHA

Serra Sculpture vandalised again

حادثة تخريب جديدة لمنحوتة سيرا

Al-Raya – WGOQatar Translations 

Doha: Qatar Museums revealed a new incident of vandalism of the sculpture “East-West West- East” by international artist Richard Serra, and QM announced through their social media platforms that the saboteurs were arrested by the authorities, and referred to the public prosecutor for legal action against them. Vandalism of all kinds is a punishable offence, and Qatar Museums in this context emphasizes our collective social responsibility to preserve public art.

Qatar Museums recently carried out a clean-up campaign to restore the Serra sculpture, which had been mutilated, with a dedicated team removing all marks from the sculpture in the Brouq Nature Reserve, which spans one kilometre, consisting of four steel panels, each more than fourteen metres high, in stark contrast to the topography of the land and the empty space in the heart of the desert. Launched last September, the Campaign to Protect Public Art from Vandalism aims to protect and preserve public art throughout Qatar, and to encourage the community to share responsibility for our Public Art.

As part of the campaign, Qatar Museums, in collaboration with the Public Works Authority “Ashghal”, installed banners in Zakrit against the vandalism of public art to educate members of the community about various subversive practices that may affect public art, such as marking, painting, scratching or any other action that would harm or distort the artwork.

Qatar Museums launched the “East-West/West-East” artwork by international artist Richard Serra in April 2014, where the artwork was in line with the philosophy of Qatar Museums, where the artist Richard Serra always keeps an eye on the passers-by in his works, and the sculpture consists of four sheets of steel and installed inside a natural corridor consisting of gypsum curves, The length of the plate ranges from 14.6 meters to 16.7 meters fixed to be on the same level with each other and with gypsum curves on both sides as well, and despite the long distance between these plates, they can all be seen from any aspect of the artwork, representing a distinctive addition to Qatar’s burgeoning public art scene.

الراية

الدوحة: كشفت متاحف قطر عن حادثة تخريب جديدة لمنحوتة «شرق غرب-غرب شرق» للفنان العالمي ريتشارد سيرا، وأعلنت المتاحف عبر منصاتها على مواقع التواصل الإجتماعي أنه تم القبض على المخربين من قبل السلطات، وإحالتهم للنيابة العامة لاتخاذ الإجراءات القانونية بحقهم. ويُعد التخريب بجميع أنواعه جريمة يعاقب عليها القانون، وتشدد متاحف قطر في هذا السياق على مسؤوليتنا الاجتماعية الجماعية في الحفاظ على الفن العام.

وقد أجرت متاحف قطر، مؤخرًا، حملة تنظيف لترميم منحوتة سيرا، بعد تعرضها للتشويه، حيث قام فريق متخصص بإزالة جميع العلامات من على المنحوتة التي تقع في محمية بروق الطبيعية، وتمتد المنحوتة على مسافة كيلومتر واحد، وتتألف من أربعة ألواح فولاذية، يزيد ارتفاع كل منها على أربعة عشر مترًا، في تناقض صارخ مع تضاريس الأرض والمساحة الخالية في قلب الصحراء. وتهدف حملة حماية أعمال الفن العام من التخريب، التي أُطلقت في سبتمبر الماضي، إلى حماية أعمال الفن العام المنتشرة في جميع أنحاء دولة قطر، والحفاظ عليها، وحث المجتمع على المشاركة في تحمّل المسؤولية عن #فننا_العام.

وفي إطار الحملة، قامت متاحف قطر، بالتعاون مع هيئة الأشغال العامة «أشغال»، بتركيب لافتات في زكريت ضد تخريب الفن العام، لتوعية أفراد المجتمع بمختلف الممارسات التخريبية التي قد تطال الفن العام، على غرار وضع علامات أو الطلاء أو الخدش أو أي عمل آخر من شأنه أن يُلحق الضرر بالعمل الفني أو يشوهه.

ودشنت متاحف قطر العمل الفني «شرق-غرب/‏‏‏ غرب-شرق» للفنان العالمي ريتشارد سيرا، في أبريل عام 2014، حيث جاء العمل منسجمًا مع فلسفة متاحف قطر، إذ يأخذ الفنان ريتشارد سيرا، المارّة دائمًا بعين الاعتبار في أعماله الفنية، وتتكون المنحوتة من أربع صفائح متناسقة من الصلب ومثبتة داخل ممر طبيعي مكون من منحنيات جبسية، ويتراوح طول الصفيحة الواحدة بين 14.6 متر و16.7 متر مثبتة لتكون على المستوى ذاته مع بعضها البعض ومع منحنيات الجبس على الجانبين أيضًا، وعلى الرغم من المسافة البعيدة ما بين هذه الصفائح، إلا أنه يمكن رؤيتها جميعًا من أي جانب من جوانب العمل الفني، لتمثل المنحوتة إضافة مميزة إلى مشهد الفن العام المزدهر في قطر.

المصدر: raya

Serra Sculpture vandalised again
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format