🌍 World🦠Coronavirus

Latest on worldwide spread of the coronavirus

آخر المستجدات المتعلقة بانتشار فيروس كورونا حول العالم

Reuters

Germany weighed whether to allow a delay in administering a second dose of BioNTech and Pfizer’s COVID-19 vaccine to make scarce supplies go further, and Denmark approved a delay of up to six weeks.

DEATHS AND INFECTIONS

EUROPE

* Britain began vaccinating its population with AstraZeneca’s vaccine in a world first, and its prime minister is set to lay out further measures amid rising cases from the new variant.

* France’s health minister said “several thousand” people will be vaccinated on Monday versus just over 500 in total in the past week.

* Spain’s Catalonia region tightened restrictions, Scotland ordered people to stay at home and Germany headed towards extending its lockdown until Jan. 31.

* The European Commission is in talks with Pfizer and BioNTech about the possibility of ordering more vaccine doses.

AMERICAS

* Dozens of migrant refuges in Mexico have closed their doors or scaled back operations in recent weeks to curb ravages of the coronavirus, exposing people to greater peril with migration on the rise again.

* Private Brazilian clinics plan to buy 5 million doses of a COVID-19 vaccine developed by Indian company Bharat Biotech, their association said on Monday, one day after India’s health regulator gave it emergency use approval.

* Colombia’s capital Bogota will implement strict two-week quarantines in three neighbourhoods beginning on Tuesday to try to control a second wave.

ASIA-PACIFIC

* Japan said it would consider declaring a state of emergency for the Greater Tokyo metropolitan area as cases climb, casting news doubts over whether it can push ahead with the Olympics and minimise economic damage.

* Indonesia’s mass vaccination programme is set to start next week, a senior minister said, pending authorisation as about 700,000 doses have already been widely distributed.

MIDDLE EAST AND AFRICA

* Parents worried as children queued through Nairobi’s biggest slum to enter classrooms for the first time since March, when the government closed schools after Kenya reported its first case.

* eSwatini aims to vaccinate all its 1.3 million people against COVID-19 and will set aside at least $14 million to do so, senior officials said.

* Dubai Airports and GMR Hyderabad have agreed a logistics deal for COVID-19 vaccine distribution to handle up to 300 tonnes of vaccines per day, the companies said.

* Coronavirus restrictions, reduced remittances, locusts, floods and significant underfunding of the 2020 aid response are exacerbating hunger in Yemen.

MEDICAL DEVELOPMENTS

* British scientists expressed concern that COVID-19 vaccines being rolled out in Britain may not be able to protect against a new variant that emerged in South Africa and has spread internationally.

* The European Medicines Agency held early meetings that could decide to recommend approving Moderna’s vaccine, a spokesperson said.

* Moderna said would produce at least 600 million doses of its vaccine in 2021.

ECONOMIC IMPACT

* World stock markets hit record highs on Monday, the first trading day of the new year, as investors hoped the rollout of vaccines would ultimately lift a global economy decimated by the pandemic.

* Chile’s economic activity grew in November for the first time since the pandemic struck, the central bank said.

* Egypt’s tourism sector is eying a gradual recovery after revenues plunged by nearly 70% in 2020, the tourism minister and travel companies said.

رويترز – ترجمة WGOQatar

وازنت ألمانيا بين السماح بالتأخير في إعطاء جرعة ثانية من لقاح كوفيد-19 من فايزر وبايونتيك لجعل شح الإمدادات يذهب إلى أبعد من ذلك، ووافقت الدنمارك على تأخير لمدة تصل إلى ستة أسابيع.

الوفيات والإصابات

أوروبا

* بدأت بريطانيا في تطعيم سكانها باللقاح الذي تقدّمت به استرازينيكا لتكون الدولة الأولى التي تقوم بذلك ، ومن المقرر أن يضع رئيس وزرائها المزيد من التدابير وسط ارتفاع الحالات بسبب المتغير الجديد.

* قال وزير الصحة الفرنسي إن ” عدة آلاف” من الأشخاص سيتم تطعيمهم يوم الاثنين مقابل ما يزيد قليلا على 500 في الإجمالي في الاسبوع الماضي .

* شددت منطقة كاتالونيا الإسبانية القيود، وأمرت اسكتلندا الناس بالبقاء في منازلهم، واتجهت ألمانيا نحو تمديد إغلاقها حتى 31 يناير.

* المفوضية الأوروبية في محادثات مع شركة فايزر وبايونتيك حول إمكانية طلب جرعات لقاح أكثر.

الأمريكيتين

* أغلق عشرات المهاجرين في المكسيك أبوابهم أو خفضوا العمليات في الأسابيع الأخيرة للحد من ويلات فيروس كورونا، مما يعرض الناس لخطر أكبر مع ارتفاع الهجرة مرة أخرى.

* العيادات البرازيلية الخاصة تخطط لشراء 5 ملايين جرعة من لقاح كوفيد-19 من إنتاج شركة بهارات بيوتيك الهندية , قالت جمعيتها يوم الاثنين, بعد يوم واحد من موافقة السلطات الصحية في الهند على منحه إذن استخدام الطوارئ.

* ستنفذ العاصمة الكولومبية بوجوتا الحجر الصحي الصارم لمدة أسبوعين في ثلاثة أحياء اعتبارا من يوم الثلاثاء في محاولة للسيطرة على موجة ثانية .

آسيا والمحيط الهادئ

* قالت اليابان أنها ستنظر في إعلان حالة الطوارئ في منطقة طوكيو الكبرى مع ارتفاع الحالات، مما يلقي بظلال من الشك حول ما إذا كان يمكن المضي قدما في دورة الالعاب الأولمبية والحد من الأضرار الاقتصادية.

* من المقرر أن يبدأ برنامج التطعيم الجماعي في إندونيسيا الأسبوع المقبل، حسبما ذكر وزير رفيع المستوى، في انتظار الحصول على إذن حيث تم بالفعل توزيع حوالي 700 ألف جرعة على نطاق واسع.

الشرق الأوسط وأفريقيا

* شعر الأهل بالقلق عندما كان الأطفال يصطفون في أكبر الأحياء الفقيرة في نيروبي لدخول الفصول الدراسية للمرة الأولى منذ مارس، عندما أغلقت الحكومة المدارس بعد أن أبلغت كينيا عن أول حالة لها.

* تخطط سوازيلاند إلى تطعيم جميع سكانها البالغ عددهم 1.3 مليون شخص ضد كوفيد-19 وسيخصص ما لا يقل عن 14 مليون دولار للقيام بذلك، حسبما ذكر مسؤولون كبار.

* اتفقت مطارات دبي وشركة جي إم ر حيدر أباد على صفقة لوجستية لتوزيع اللقاح المضاد لكوفيد-19 للتعامل مع ما يصل إلى 300 طن من اللقاحات يومياً، حسبا ذكرت الشركتان.

* تؤدي القيود المفروضة على فيروس كورونا، والحد من التحويلات المالية، والجراد، والفيضانات، والتقليل من التمويل الكبير لاستجابة المساعدات لعام 2020 إلى تفاقم الجوع في اليمن.

التطورات الطبية

* أعرب علماء بريطانيون عن قلقهم من أن اللقاحات التي يتم طرحها في بريطانيا قد لا تكون قادرة على الحماية من المتغير الجديد الذي ظهر في جنوب أفريقيا وانتشر على الصعيد الدولي.

* عقدت وكالة الأدوية الأوروبية اجتماعات مبكرة يمكن أن يقرر التوصية بالموافقة على لقاح مودرنا، حسبما ذكر متحدث باسمها.

* قالت مودرنا إنها ستنتج ما لا يقل عن 600 مليون جرعة من لقاحها في عام 2021.

الأثر الاقتصادي

* سجلت أسواق الأسهم العالمية مستويات قياسية يوم الاثنين، وهو أول يوم تداول في العام الجديد، حيث أعرب المستثمرون عن أملهم في أن يؤدي طرح اللقاحات في نهاية المطاف إلى رفع الاقتصاد العالمي الذي أعاقه الوباء.

* ذكر البنك المركزي أن النشاط الاقتصادي في شيلي نما في نوفمبر لأول مرة منذ انتشار الوباء .

* قال وزير السياحة وشركات سفريات إن قطاع السياحة في مصر يتوقع انتعاش تدريجي بعد تراجع الإيرادات بنحو 70% في عام 2020.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format