🇶🇦 DOHA

NMoQ gift shop, Msheireb Metro station win awards at Prix Versailles 2020

متجر الهدايا في المتحف الوطني في قطر ومحطة مترو مشيرب يفوزان بجائزة فرساي ٢٠٢٠

By Raynald C Rivera | The Peninsula

Doha: The National Museum of Qatar (NMoQ) gift shop has added another feather to its cap winning the prestigious Prix Versailles 2020 in the Shops and Stores category. 

Msheireb Metro Station, on the other hand, was awarded Special Prize Interior in the Passenger Stations category of the Prix.

Qatar was the only country in the Middle East which won awards at the 2020 World Finale of the Prix in which 24 projects from around the world were honoured, all of which had embraced sustainable approach. 

Prix Versailles is world architecture and design award created in 2015 to promote better interaction between cultural and economic domains which acknowledges achievements in various forms of architecture.

The Prix has eight categories namely Airports, Campuses, Passenger Stations, Sports, Shops & Stores, Shopping Malls, Hotels, and Restaurants.

A total of 94 projects, involving 38 countries and representing less than 1% of the total new projects reviewed in the early stages, were selected to participate in the World Finale for 2020. 

“What’s better than to end 2020 with great news! Two projects from Qatar have won at the World @ PrixVersailles 2020, The National Museum of Qatar Gift Shop @NMoQatar (Prix Versailles 2020 – Shops & Stores) and the Msheireb Metro Station @grc_official (Special Prize Interior – Passenger Stations),” Qatar Museums Chairperson H E Sheikha Al Mayassa bint Hamad Al Thani tweeted on Thursday.

Designed by Koichi Takada Architects, NMoQ gift shop stands out for its breathtaking design inspired by Dahl Al Misfir (Qatar’s “Cave of Light”) which is a beautiful underground sanctuary formed largely from fibrous gypsum crystals that give off a faint, moon-like, phosphorescent glow.

Since its opening in 2019, the gift shop comprising a main gift shop and a children’s gift shop has already won a string of international awards in various categories including retail and interior design in countries such as the US, the UK and Australia.

Msheireb Metro Station is the largest among the 37 metro stations whose design inspired by Caravanserais is a contemporary reinterpretation of vaulted spaces incorporating traditional Qatari architecture and ornamentation.

It features an extravagant entrance shelter as a landmark way finding for locals and tourists alike. 

A strong visual connection between entrance and concourse enables a smooth passenger experience and clear direction throughout the station.

Source: thepeninsulaqatar

ذا بنينسولا – ترجمة WGOQatar

الدوحة: أضاف متجر الهدايا في المتحف الوطني القطري ريشة أخرى إلى قبعته بفوزه بجائزة فرساي 2020 المرموقة في فئة المحلات والمتاجر.

محطة مترو مشيرب، من ناحية أخرى، حصلت على جائزة التصميم الداخلي الخاص في فئة محطات الركاب من الجائزة.

وكانت قطر الدولة الوحيدة في الشرق الأوسط التي فازت بجوائز في النهائيات العالمية للجائزة لعام 2020 التي تم فيها تكريم 24 مشروعا من جميع أنحاء العالم، وكلها تبنت نهج الاستدامة.

جائزة فرساي هي جائزة عالمية للهندسة المعمارية والتصميم تم إنشاؤها في عام 2015 لتعزيز التفاعل الأفضل بين المجالات الثقافية والاقتصادية التي تعترف بالإنجازات في أشكال مختلفة من العمارة.

تشمل الجائزة ثماني فئات هي المطارات والحروم الجامعية ومحطات الركاب والرياضة والمحلات التجارية والمتاجر ومراكز التسوق والفنادق والمطاعم.

وقد تم اختيار ما مجموعه 94 مشروعاً، تشمل 38 بلداً وتمثل أقل من 1% من إجمالي المشاريع الجديدة التي تم استعراضها في المراحل المبكرة، للمشاركة في النهائيات العالمية لعام 2020. 

“ما هو أفضل من أن تنهي عام 2020 بأخبار عظيمة! فاز مشروعان من قطر في معرض جوائز فرساي 2020، متجر الهدايا من المتحف الوطني في قطر في فئة محلات ومتاجر ومحطة مترو مشيرب (جائزة التصميم الداخلي الخاص من فئة محطات الركاب)” غردت رئيسة متاحف قطر سعادة الشيخة المياسة بنت حمد آل ثاني على تويتر يوم الخميس.

يتميز متجر الهدايا من المتحف الوطني في قطر، الذي صممته شركة كوتشي تاكادا للعمارة، بتصميمه المذهل المستوحى من دال المسفر (“كهف النور”) في قطر، والذي يعد ملاذًا جميلًا تحت الأرض يتكون إلى حد كبير من بلورات الجبس الليفية التي تعطي توهجًا خفيًا يشبه وهج القمر والوميض الفسفوري.

منذ افتتاحه في عام 2019، حصل متجر الهدايا الذي يضم متجر هدايا رئيسي ومتجر لبيع هدايا الأطفال على سلسلة من الجوائز الدولية في مختلف الفئات بما في ذلك البيع بالتجزئة والتصميم الداخلي في بلدان مثل الولايات المتحدة والمملكة المتحدة وأستراليا.

محطة مترو مشيرب هي الأكبر بين 37 محطة مترو والتي تصميمها مستوحى من كرفانسيراي هي عبارة عن إعادة تفسير معاصر للمساحات المقببة التي تضم العمارة والزخرفة القطرية التقليدية.

تتميز بمدخل مذهل كطريقة تدل السكان المحليين والسياح على حد سواء عليها.

إن وجود اتصال بصري قوي بين المدخل والردهة يتيح تجربة سلسة للركاب واتجاه واضح في جميع أنحاء المحطة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format