🐎Various

Nasser al-Attiyah wins prologue as International Dakar Rally begins

ناصر العطية يفوز بالمرحلة الاستعراضية لرالي داكار الدولي

QNA – WGOQatar Translations 

Riyadh: Qatari driver Nasser Saleh al-Attiyah yesterday won the prologue phase of the 43rd edition of the Dakar International Rally, which is hosted by Saudi Arabia for the second time in a row, with 555 competitors in various categories of drivers and navigators, and amid precautionary measures due to the spread of the coronavirus.

The Dakar Rally, which sees 12 stages at a distance of 7,500 kilometers starting and ending at Jeddah, kicked off yesterday with a parade in Jeddah with a total length of 11 kilometers, with 288 participants, and al-Attiyah was able to win it after The fastest time record at this stage with 5 minutes and 48 seconds to go first on the track of the first special stage tomorrow, while South African Brian Paraguanath finished in second place, and Saudi driver Yazid Al Rajhi in third place with 8 seconds to go from the first place, Poland’s Jakob Brzezinski finished fourth, ahead of his teammate Bernhard Tin Brinky.

By winning the show stage, Al Attiyah has strengthened his record in the number of wins in the rally stages, which reaches 36 stages, and is scheduled to open the course of the first stage tomorrow, which is held in Jeddah – Bisha for a distance of up to 622 kilometers of which 277 km special stage, with an open and fast track at the beginning, and then the contestants will have to be careful in the middle with the appearance of many rocks and stones.

Al-Attiyah will be the most prominent candidate to win the rally title in this version this season after he was close to winning the title last season but he finished second and therefore is looking for the title strongly in search of a fourth achievement in the history of this rally after having already won the title three times in 2011, 2015 and 2019.

Al-Attiyah faces great competition from Spain’s Carlos Sainz, the title holder, and French Stéphane Peterhansel, who has won 13 titles in cycling and motor vehicles, including seven times in the car category and six in motorcycles, as well as compatriot Sebastian Loeb returning to the Dakar Rally for the fifth time in his career.

Al-Attiyah prepared for the Dakar Rally in sufficient time where he participated in Hail rally in Saudi Arabia where he was crowned , while he finished second in Hail rally II to finish second in the World Cup of Bahada despite having only two rounds, as he has already achieved the title of Al-Andalus Desert Rally which saw the participation of 55 drivers.

Nasser al-Attiyah said he was happy with the good start in the Dakar Rally by winning the opening stage, saying, in a press statement after the victory, “We are ready to compete tomorrow. “We look forward to winning the first stage and getting an extra morale boost to continue the long rally.”

“Things were good for us today. We hope to continue on this throughout the rally where we are waiting for difficult stages and competition with the most prominent drivers in the world, but I have a great enthusiasm for a strong start and promise tomorrow,” he said, noting that the previous version was very difficult after he was close to winning the title, but he suffered holes in his tires 11 times, and he looked forward to the rally and winning it.

Qatar is also represented in this edition by Khalifa Saleh al-Attiyah, who is participating for the first time in the T4 (Side by Side) category with his highly experienced Italian navigator Paolosiska in the Dakar Rally, on board his car (Cannes-M) from the south team.

An integrated Qatari team consisting of Ahmed Fahad al-Kuwari will also participate for the second time in the Dakar Rally, along with navigator Nasser Saadoun al-Kuwari, who is the first full Qatari team to participate in Dakar, on board his Yamaha (YXZ) 1000 R, in the T4 class.

قنا

الرياض: فاز السائق القطري ناصر صالح العطية، يوم الأمس، بالمرحلة الاستعراضية للنسخة 43 من رالي داكار الدولي، الذي تستضيفه المملكة العربية السعودية للمرة الثانية على التوالي، وذلك بمشاركة 555 متنافسا في مختلف الفئات من سائقين وملاحين، ووسط اجراءات احترازية بسبب انتشار فيروس كورونا.

وانطلق رالي داكار، الذي يشهد 12 مرحلة على مسافة 7500 كيلومتر تبدأ وتنتهي عند مدينة جدة، يوم الأمس، بمرحلة الاستعراضية في جدة بلغ طولها الإجمالي 11 كيلومترا، وشارك فيها 288 متسابقا، وتمكن العطية من الفوز بها بعد أن سجل الزمن الأسرع في هذه المرحلة بتوقيت قدره 5 دقائق و48 ثانية لينطلق أولا إلى مسار المرحلة الخاصة الأولى اليوم، فيما حل الجنوب افريقي براين باراجواناث في المركز الثاني، والسائق السعودي يزيد الراجحي في المركز الثالث بفارق 8 ثوان عن المركز الأول، بينما حل البولندي ياكوب برزيغونسكي في المركز الرابع متقدما على زميله برينهارد تين برينكي.

وبالفوز بالمرحلة الاستعراضية، عزز العطية رقمه في عدد الفوز بمراحل الرالي والتي تصل إلى 36 مرحلة، ومن المقرر أن يفتتح مسار المرحلة الأولى اليوم، التي تقام في (جدة – بيشة) لمسافة تصل إلى 622 كيلومتر منها 277 كلم مرحلة خاصة، مع مسار مفتوح وسريع في بدايته، ومن ثم سيكون على المتسابقين التزام الحذر في وسطه مع ظهور الكثير من الصخور والحجارة.

وسيكون العطية أبرز المرشحين للفوز بلقب الرالي في نسخته هذا الموسم بعد أن كان قاب قوسين أو أدنى من الفوز باللقب الموسم الماضي لكنه حل وصيفا وبالتالي يبحث عن اللقب بقوة بحثا عن انجاز رابع في تاريخه بهذا الرالي بعد أن سبق وحقق اللقب 3 مرات في أعوام 2011 و2015 و2019.

ويواجه العطية منافسة كبيرة من الإسباني كارلوس ساينز حامل اللقب، بالإضافة الى السائق الفرنسي ستيفان بيترهانسل صاحب الرقم القياسي في عدد الانتصارات (13 لقبا في الدراجات والسيارات) منها 7 مرات في فئة السيارات و6 في الدراجات النارية، بالإضافة إلى مواطنه سيباستيان لوب العائد للمشاركة في رالي داكار للمرة الخامسة في مسيرته.

واستعد العطية لرالي داكار بوقت كاف حيث شارك في رالي حائل في السعودية أين توج بلقبه، فيما حل وصيفا في رالي حائل الثاني ليأتي وصيفا لبطولة كأس العالم للباها بالرغم من خوضه جولتين فقط، كما سبق وأن حقق لقب رالي الأندلس الصحراوي الذي شهد مشاركة 55 سائقا.

وأعرب ناصر العطية عن سعادته بالبداية الجيدة في رالي داكار بالفوز بالمرحلة الاستعراضية الافتتاحية، حيث قال، في تصريح صحفي عقب الفوز، “جاهزون لخوض غمار منافسات غدا.. والتطلع من أجل تحقيق الفوز بالمرحلة الأولى والحصول على دفعة معنوية اضافية لمواصلة مشوار الرالي الطويل”.

وأضاف “الأمور كانت جيدة بالنسبة لنا اليوم.. ونتمنى أن نواصل على ذلك طوال الرالي حيث تنتظرنا مراحل صعبة ومنافسة مع أبرز السائقين في العالم، ولكني لدي حماس كبير للانطلاقة القوية والوعد غدا”، مشيرا إلى أن النسخة السابقة شكلت صعوبات كبيرة بعد أن كان قاب قوسين أو أدنى من الفوز باللقب، ولكنه تعرض لثقوب في إطارات سيارته 11 مرة، مبديا تطلعه لخوض الرالي والفوز به.

ويمثل قطر في هذه النسخة أيضا، خليفة صالح العطية الذي يشارك للمرة الأولى في فئة تي4 (سايد باي سايد ) بصحبة ملاحه الايطالي باولوسيسكا صاحب الخبرة الكبيرة في رالي داكار، وذلك على متن سيارته (كان – ام ) من تحضير فريق الجنوب.

كما يشارك فريق قطري متكامل مكون من أحمد فهد الكواري للمرة الثانية في رالي داكار ومعه الملاح ناصر سعدون الكواري الذي يشارك للمرة الاولى وهو أول فريق قطري كاملا يشارك في داكار، وذلك على متن سيارته ياماها (YXZ) 1000 R، في فئة T4.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format