💉 Health🦠Coronavirus

New feature in “EHTERAZ” for those who received the vaccine: Can vaccinated people travel?

آلية جديدة في “احتراز” لمن حصلوا على اللقاح .. فهل يستطيع السفر من تلقى التطعيم؟

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: Dr. Yousef Al-Maslamani, Medical Director of Hamad General Hospital at HMC, revealed a new mechanism that is being worked on in the application of “EHTERAZ” for those who received vaccination against Covid-19, stressing that the arrival of the vaccine will be one of the most important reasons for the return of life to normal.

And regarding the possibility of traveling abroad after receiving the vaccination, Dr. Yousef Al- Maslamani explained – during an interview with the “Social Distance” program on Qatar TV on Monday evening – that it depends on the method of receiving the vaccine, as the vaccine is obtained in two doses. the first dose and then 3 weeks after it a second dose is received, and one week after the two doses, the person is immune to the virus and can travel safely.

On the change in the application of EHTERAZ, Al-Maslamani revealed that work is now under way on a method to inform people that this person is immune to the virus, through the application.

 

How the vaccine works

He explained that a person is at risk of contracting coronavirus if he does not receive the two doses on time, and after one week of the second dose he becomes immune to the virus, and pointed out that getting the first dose makes the person have very simple immunity, because this vaccination is stimulating the body to release antagonists and time must pass to form these antigens.

He added: After the first dose, the body starts sorting the antibodies, then after the second dose the body is more stimulated and produces more antibodies, and after a week the antibodies in the blood are sufficient to eliminate the virus if it enters the body.

 

Vaccination numbers

“The numbers are encouraging, in the first week, and the numbers are gradually increasing,” Al-Maslamani said. He pointed out that the target groups of vaccination in the first stage are those over the age of 70 and those with chronic diseases as well as frontline health care providers. He added: Since the vaccination began last Wednesday, there has been an increase in people over the age of seventy and those with chronic diseases to get vaccinated, and almost all health care providers.

 

Fears of vaccination

Regarding the fear of the vaccine, he explained that Qatar has scientific standards in evaluation, which are very strong by the way, and are used to know the quality of vaccination, and it does not depend on rumors of social media.

Regarding what is being raised about the side effects of the vaccine, Dr. Al-Maslamani said: Everyone who took the vaccine, whether those over the age of seventy, or those with chronic diseases, or those working in health services, did not suffer from any complications or side effects.

 

The new strain

On the new strain of Coronavirus that appeared in Britain, he stressed that all the information available so far is that this strain is a routine change that occurs to viruses, and that it is scientifically proven so far that this strain will not change in affecting people’s lives.

He denied what is circulating about the new strain affecting children more, stressing that the scientific information and reliable sources available say that it (the new strain) is spreading fast and is not dangerous and there is no evidence that it is spreading among children more.

He added: The mutation in viruses is a natural thing, the British have discovered that it made the virus transmissible between humans faster, and they say that part of it sticks to the cell in a stronger way than before, thus it spreads faster, and there is no information proving that this virus is more dangerous or causes more deaths or it causes anything else, and all the information available so far is that it is rapidly spreading, indicating that the vaccine manufacturer (Pfizer / BioNTech) confirms that this vaccination is suitable for this virus even after mutating.

Dr. Yousef Al-Maslamani thanked the members of the public in Qatar for their cooperation during the past months, adding: Thanks to their commitment to the precautionary measures and the instructions of the Ministry of Health, we were able to reduce the spread of the epidemic, pointing out that the arrival of the vaccine will be one of the most important reasons for returning to our normal life.

الشرق

الدوحة: كشف الدكتور يوسف المسلماني المدير الطبي لمستشفى حمد العام بمؤسسة حمد الطبية عن آلية جديدة يتم العمل عليها في تطبيق “احتراز” لمن حصلوا على التطعيم ضد كوفيد 19، مؤكداً أن وصول اللقاح سيكون من أهم الأسباب لعودة الحياة إلى طبيعتها.

وبشأن إمكانية السفر إلى الخارج بعد تلقي التطعيم، أوضح الدكتور يوسف المسلماني – خلال مقابلة مع برنامج “المسافة الاجتماعية” على تلفزيون قطر مساء يوم الإثنين – أن الأمر يتوقف على طريقة تلقي اللقاح، حيث يتم الحصول على اللقاح عبر جرعتين.. الجرعة الأولى وبعدها بـ3 أسابيع يتم تلقي الجرعة الثانية وبعد الجرعتين بأسبوع يصير الإنسان محصناً ضد الفيروس ويصبح بإمكانه السفر بأمان.

وحول التغيير في تطبيق احتراز.. كشف المسلماني عن أنه يتم العمل الآن على طريقة لتعريف الناس أن هذا الشخص محصن ضد الفيروس، من خلال التطبيق.

 

طريقة عمل اللقاح

وأوضح أن الشخص يكون معرضاً للإصابة بكورونا إذا لم يحصل على الجرعتين في موعدهما وبعد أسبوع واحد من الجرعة الثانية يصبح محصناً ضد الفيروس، وأشار إلى أن الحصول على أول جرعة يجعل الشخص لديه مناعة بسيطة جداً، لأن هذا التطعيم هو تحفيز للجسم لإصدار مضادات ويجب أن يمر الوقت لتكوين هذه المضادات.

وأضاف: بعد الجرعة الأولى يبدأ الجسم بفرز المضادات، ثم بعد الجرعة الثانية يتحفز الجسم أكثر وينتج مضادات أكثر، وبعدها بأسبوع تكون المضادات في الدم كافية لتقضي على الفيروس إذا دخل الجسم.

 

أرقام التطعيم

وحول الإقبال على التطعيم ضد كوفيد 19، قال الدكتور المسلماني: الأرقام مشجعة، في الأسبوع الأول وبدأت الأرقام تزيد شيئاً فشيئاً.. مشيراً إلى أن الفئات المستهدفة من التطعيم في المرحلة الأولى من ذوي الأعمار فوق الـ70 سنة وأصحاب الأمراض المزمنة وأيضاً مقدمي الخدمات الصحية في الصفوف الأولى.

أضاف: منذ بدء التطعيم الأربعاء الماضي، هناك ازدياد لمن هم فوق السبعين سنة وأصحاب الأمراض المزمنة للحصول على التطعيم وتقريباً جميع مقدمي الرعاية الصحية.

 

التخوفات من التطعيم

وبشأن التخوف من اللقاح، أوضح أن لدى قطر معايير علمية في التقييم، وهي قوية جداً بالمناسبة، وتستخدم لمعرفة مدى جودة التطعيم، ولا يعتمد الأمر على شائعات التواصل الاجتماعي

وحول ما يثار عن الأعراض الجانبية للقاح، قال الدكتور المسلماني: كل من أخذ اللقاح سواء من هم فوق السبعين سنة أو أصحاب الأمراض المزمنة أو من يعملون في الخدمات الصحية لم يحدث لهم أي مضاعفات أو أعراض جانبية.

 

السلالة الجديدة

وحول السلالة الجديدة من كورونا التي ظهرت في بريطانيا، أكد أن كل المعلومات المتوفرة إلى الآن أن هذه السلالة تغيير روتيني يحدث للفيروسات وأن الثابت علمياً إلى الآن أن هذه السلالة لن تغير في التأثير على حياة الناس .

ونفى ما يتداول حول أن السلالة الجديدة تؤثر أكثر على الأطفال، مشدداً على أن المعلومات العلمية والمصادر الموثوقة المتوفرة تقول إنها (السلالة الجديدة) سريعة الانتشار وليست خطيرة ولا يوجد دليل أنها تنتشر بين الأطفال أكثر.

وأضاف: التحور في الفيروسات شئ طبيعي.. فالبريطانيين اكتشفوا أنه جعل الفيروس سريع الانتقال بين البشر، ويقولون إن جزءا منه يلتصق بالخلية بطريقة أقوى من ذي قبل فصار بالتالي ينتشر بطريقة أسرع، ولا يوجد أي معلومات تثبت أن هذا الفيروس أخطر أو أنه يسبب وفيات أكثر أو يسبب أي شئ آخر، وكل المعلومات المتوفرة حتى الآن أنه سريع الانتشار، مشيراً إلى أن الشركة المصنعة للقاح (فايزر/ بيونتيك) تؤكد أن هذا التطعيم مناسب لهذا الفيروس حتى بعد التحور.

وتوجه الدكتور يوسف المسلماني بالشكر  إلى أفراد الجمهور في قطر على تعاونهم خلال الشهور الماضية، مضيفاً: بفضل التزامهم بالإجراءت الاحترازية وتعليمات وزارة الصحة استطعنا أن نقلل من انتشار الوباء.. لافتا إلى أن وصول اللقاح سيكون من أهم الأسباب للعودة إلى حياتنا الطبيعية.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
101
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format