🌍 World🦠Coronavirus

Specialists respond to 5 rumors about Coronavirus vaccines

٥ شائعات عن لقاحات كورونا .. وهكذا رد المختصون

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: Many rumors have spread about Coronavirus vaccines since they were announced, and these rumors were circulated on social media, causing concern in all countries of the world. On the other hand, specialists refuted these rumors with sober scientific facts.

What are the most prominent rumors? How did the professionals respond to it?

 

1. Changing genes

One of the most prominent of these circulated rumors is that the Pfizer / BioNTech vaccine against Coronavirus changes the body’s genes of those who receive the vaccination. Dr. Suha Al Bayat, head of the vaccination department at the Ministry of Public Health, responded to this rumor, stressing that this is not true, and it is impossible for the vaccine in terms of the technique used in its manufacture to change the genes of the human body.

 

2. Complications and side effects

The second of these rumors is the presence of complications and severe side effects of the vaccine, but Dr. Bayat responded to this rumor that the clinical results announced by Pfizer about the efficacy of the vaccine by 95% means that among the 43 thousand people who participated in the third stage of clinical trials and received the vaccine, 95% of them were able to form antibodies that protect them from infection, which is a very high percentage, in addition to the fact that all complications and side effects of obtaining the vaccine are the same symptoms that occur with any previous vaccine, all of which occur with any previous vaccination, all of which are the same. It’s reassuring. 

 

3. Infertility

One of the most circulated rumors in the world is that the vaccine causes infertility for women. Several experts and Pfizer have denied this rumor. according to AFP.

“Fears that viral protein antibodies might attack the placenta are very small, because the identical chain of amino acids between them is so small,” said Dasantila Golemi Kotra, a microbiological specialist at the University of York.

 

4. Robots

A claim has spread on social media that the vaccines developed against Coronavirus, contain nanoparticles, which are robots or small computers that can record vital human data.  But these allegations are unfounded, and there is no technology that allows the introduction of similar software into the human body through the vaccine, according to what experts confirmed to AFP. As there is not yet a technology of this kind through which robots can be introduced to nanoparticles in the vaccine, “said an expert in infectious diseases at Griffith University, Nigel Macmillan.

 

5. DNA

Social media users have circulated that vaccines will fundamentally change the human DNA.

But these claims are not based on scientific evidence, and “if these vaccines send genetic instructions, they do not lead to a change in the human DNA,” according to what specialists in genetics and immunology confirmed to AFP.

Maria Victoria Sanchez, a scientist from IMPACU laboratories in Argentina, said that the conversion of genetic information into viral proteins takes place inside the cytoplasm, not inside the cell nucleus, which includes the human DNA.

 الشرق

الدوحة: انتشرت العديد من الشائعات حول لقاحات كورونا منذ الإعلان عنها، وتم تداول هذه الشائعات عبر مواقع التواصل الاجتماعي مما تسبب في حالة قلق في جميع دول العالم. في المقابل، فند المختصون هذه الشائعات بحقائق علمية رصينة.

فما هي أبرز هذه الشائعات؟ وكيف رد المختصون عليها؟

 

1. تغيير الجينات

أحد أبرز هذه الشائعات التي تم تداولها هي قيام لقاح فايزر / بينوتيك ضد كورونا بتغيير جينات الجسم لمن يتلقى التطعيم.

وردت الدكتورة سهى البيات رئيس قسم التطعيمات بوزارة الصحة العامة على هذه الشائعة مؤكدة أن هذا الكلام غير صحيح، ومن المستحيل أن يصل التطعيم من ناحية التقنية المستخدمة في صناعته لتغيير جينات جسم الإنسان .

 

2. مضاعفات وأعراض جانبية

وثاني هذه الشائعات هي وجود مضاعفات وأعراض جانبية شديدة للقاح، لكن ردت الدكتورة البيات على هذه الشائعة بأن النتائج السريرية التي أعلنت عنها شركة فايزر عن فعالية اللقاح بنسبة 95% تعني أن بين 43 ألف شخص شاركوا في المرحلة الثالثة السريرية وحصلوا على اللقاح، استطاع 95 % منهم تكوين أجسام مضادة تحميهم من العدوى وهي نسبة عالية جداً، بالإضافة إلى أن المضاعفات والأعراض الجانبية جراء الحصول على اللقاح متعارف عليها، وهي نفس الأعراض التي تحدث مع أي تطعيم سابق، وكلها أمور مطمئنة .

 

3. العقم

ومن أكثر الشائعات انتشارًا في العالم هي تسبب اللقاح بالعقم لدى النساء. وقد نفى العديد من الخبراء وشركة فايزر – بحسب وكالة فرانس بريس – هذه الإشاعة.

فقد صرحت داسانتيلا غوليمي كوترا، متخصصة في العلوم الميكروبيولوجية في جامعة يورك، بأن “المخاوف من احتمال أن تهاجم الأجسام المضادة للبروتين الفيروسي المشيمة ضئيلة جدا، لأن سلسلة الأحماض الأمينيّة المتطابقة بينهما صغيرة جدا”.

 

4. روبوتات

انتشر على مواقع التواصل الاجتماعي ادعاء بأن اللقاحات المطورة ضد كورونا، تحوي جسيمات نانوية هي روبوتات أو أجهزة كمبيوتر صغيرة يمكن أن تسجل بيانات الإنسان الحيوية.

لكن هذه الادعاءات لا أساس لها من الصحة، ولا وجود لتكنولوجيا تتيح إدخال برمجيات مشابهة إلى جسم الإنسان من خلال اللقاح بحسب ما أكد خبراء لوكالة فرانس برس. حيث لا وجود حتى الآن لتقنية من هذا النوع يمكن من خلالها إدخال روبوتات إلى الجزيئات النانوية في اللقاح”، كما أكد خبير في الأمراض المعدية في جامعة غريفيث، نيجل ماكميلان.

 

5. الحمض النووي

تداول مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي بأن اللقاحات ستحدث تغييرا جذريا في الحمض النووي للإنسان “DNA”.

ولكن هذه الإدعاءات لا تعتمد على أدلة علمية، و”إذا كانت هذه اللقاحات ترسل تعليمات جينية، إلا أنها لا تؤدي إلى تغيير في الحمض النووي للإنسان”، بحسب ما أكد متخصصون في علوم الوراثة والمناعة لوكالة فرانس برس.

ماريا فيكتوريا سانشيز، عالمة من مختبرات “أي أم بي أي سي يو” في الأرجنتين، قالت إن تحويل المعلومات الجينية إلى بروتينات فيروسية يحصل داخل السيتوبلازم، وليس داخل نواة الخلية، التي تتضمن الحمض النووي للإنسان.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
51
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format