🌍 World

‘World’s ugliest Orchid’ among new species named in 2020

“أبشع زهرة أوركيد في العالم” من بين الأنواع الجديدة المكتشفة في عام ٢٠٢٠

Reuters

London: Orchids are not often called ugly, but that is how the Royal Botanic Gardens in Kew, London, described a new species of the normally vibrant and delicate flower discovered in the forests of Madagascar.

Gastrodia agnicellus, one of 156 plants and fungal species named by Kew scientists and their partners around the world in 2020, has been crowned “the ugliest Orchid in the world”.

“The 11 mm flowers of this Orchid are small, brown and rather ugly,” Kew said in its list of the top 10 discoveries of the year. The Orchid depends on fungi for nutrition and has no leaves or any other photosynthetic tissue.

Although assessed as a threatened species, the plants have some protection because they are located in a national park.

Among the other discoveries officially named this year were six new species of webcap toadstool mushrooms in the United Kingdom and a strange shrub encountered in southern Namibia in 2010.

Botanist Wessel Swanepoel could not place the shrub in any known genus and neither could anyone else, and so Swanepoel called Kew’s molecular expert Felix Forest and his team for analysis.

The result was that it was not just a new species, but a new genus and a new family, called Tiganophyton karasense.

While around 2,000 plants are named new to science annually, new families are only published around once a year.

The shrub has bizarre scaly leaves and grows in extremely hot natural salt pans, hence its name Tiganophyton, derived from the Greek ‘Tigani’, or ‘frying pan’, and ‘Phyton’, or ‘plant’.

Martin Cheek, senior research leader at Kew, welcomed the latest natural discoveries.

“Some could provide vital income to communities while others may have the potential to be developed into a future food or medicine,” he said.

But he warned: “The bleak reality facing us cannot be underplayed. With two in five plants threatened with extinction, it is a race against time to find, identify, name, and conserve plants before they disappear.”

رويترز – ترجمة WGOQatar 

لندن: لا يُطلق على أزهار الأوركيد صفة “قبيحة” في العادة، ولكن هذه هي الطريقة التي وصفت بها الحدائق النباتية الملكية في كيو بلندن نوعًا جديدًا من الأزهار النابضة بالحياة والحساسة التي تم اكتشافها في غابات مدغشقر.

تم تتويج زهرة الأوركيد “غاستروديا أغنيسيليس”، وهي واحدة من 156 نوعًا من النباتات والفطريات التي تم اكتشافها من قبل علماء كيو وشركاؤهم حول العالم في عام 2020، بلقب “أبشع زهرة أوركيد في العالم”.

وقالت كيو في قائمتها لأفضل 10 اكتشافات لهذا العام “أزهار الأوركيد التي يبلغ قطرها 11 ملمًا صغيرة وبنية وقبيحة نوعًا ما”. تعتمد الأوركيد على الفطريات في التغذية وليس لها أوراق أو أي نسيج ضوئي آخر.

على الرغم من تصنيفها على أنها من الأنواع المهددة بالانقراض، إلا أن النباتات تتمتع ببعض الحماية لأنها تقع في حديقة وطنية.

من بين الاكتشافات الأخرى التي تم الوصول إليها رسميًا هذا العام ستة أنواع جديدة من فطور “ختير” السامة في المملكة المتحدة وشجيرة غريبة عثر عليها في جنوب ناميبيا في عام 2010.

لم يستطع عالم النبات ويسل سوانبويل وضع الشجيرة في أي جنس معروف ولم يتمكن أي شخص آخر من أن يصنفها، ولذا دعا سوانبويل خبير الجزيئات في كيو فيليكس فورست وفريقه للتحليل.

كانت النتيجة أنه لم يكن مجرد نوع جديد، ولكن جنسًا جديدًا وعائلة جديدة تسمى تيجانوفيتون كاراسينس.

في حين يكتشف العلم حوالي 2000 نبات جديدًا سنويًا، يتم الإعلان عن عائلات جديدة مرة فقط كل سنة تقريباً

تحتوي الشجيرة على أوراق متقشرة غريبة وتنمو في أحواض ملح طبيعية شديدة الحرارة، ومن هنا جاء اسمها تيجانوفيتون المشتق من الكلمة اليونانية “تيجاني” أو “مقلاة” و “فايتون” أو “نبات”.

رحب مارتن تشيك، كبير الباحثين في كيو، بآخر الاكتشافات الطبيعية.

وقال: “يمكن أن يوفر البعض دخلاً حيوياً للمجتمعات بينما قد يكون لدى البعض الآخر إمكانية تطويره إلى غذاء أو دواء في المستقبل”.

لكنه حذر من أن “الواقع الكئيب الذي يواجهنا لا يمكن الاستهانة به. فمع وجود نباتين من كل خمس نباتات مهددة بالانقراض، فإن هذا سباق مع الزمن للعثور على النباتات وتحديدها وتسميتها وحفظها قبل أن تختفي”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format