👩🏽‍💻 Projects

First e-Vehicles Made in Qatar Tested at Ras Bufontas Free Zone

عرض تجريبي لاختبار الدفعة الأولى من المركبات الكهربائية المصنعة في قطر

QNA

Doha: Gaussin, a leader in clean and intelligent cargo and people mobility, announced today the testing of the first electric vehicles in Qatar at Ras Bufontas Free Zone.

Gaussin rolled out the first batch of Electric Terminal Tractors the APM 75T for QTerminals, a terminal operating company that manages and operates the first phase of Hamad Port.

The fully electric vehicles will reduce Hamad seaports carbon emissions and support Qatars national ambition for the adoption of e-vehicles in Qatars public transport sector. These vehicles are capable of operating in hot weather conditions, which is essential during the summer months in Qatar and the Gulf region when temperatures can rise above 50 C.

First e-Vehicles Made in Qatar Tested at Ras Bufontas Free Zone

Commenting on the occasion, HE Minister of Transport and Communications Jassim bin Saif Al Sulaiti said that producing the first batch of electric tractors for transporting containers at Hamad Port terminals in Qatar keeps pace with Ministrys vision for supporting the national manufacturing and deploying the latest technologies that are based on environmental sustainability and clean energy.

This step, HE added, also supports Ministrys plans for enhancing the localization of industry, expertise and the technology in use, in addition to localizing the actual operational processes for several mobility, transportation and communications projects in such a way that enriches the investment mentality of national companies, toward achieving the Qatar National Vision 2030.

HE the Minister affirmed that producing this type of tractors will serve the Electric Vehicles Strategy that MOTC had developed with the concerned bodies which aims to support the countrys agenda for a green future. He added that other EV factories, to be established at Qatar free zones, will have a significant contribution to the rapid e-vehicles transformation and realizing the national vision.

First e-Vehicles Made in Qatar Tested at Ras Bufontas Free Zone

For his part, HE Minister of State and Chairman of QFZA Ahmed bin Mohammed Al Sayed, said that this is an exciting step forward for Qatar’s vision to deliver clean-energy transport and mobility solutions for the entire country. “The production of the first ever e-vehicles in Qatar here in the Free Zones shows that our ambition to be the leading regional hub of the e-vehicle mobility sector is quickly becoming a reality,” he noted.

“QFZA has a key role to play to support the national vision by attracting leading companies like Gaussin to Qatar. Qatar Free Zones advanced infrastructure, optimized supply chain access through our logistics offerings and seamless entry to local and regional markets are key factors that make us an attractive investment destination for the e-vehicle and mobility sectors,” HE added.

Chairman of Al Attiya Motors and Trading Co. Abdulaziz Al Attiya said that the project supports the “Made in Qatar” initiative in line with the goals of Qatar National Vision 2030.

First e-Vehicles Made in Qatar Tested at Ras Bufontas Free Zone

Meanwhile, CEO of the Gaussin Group Christophe Gaussin explained: “After announcing in January the signature of a contract for the acquisition by QTerminals of 22 APM 75T HE port tractors, we strengthened our position in Qatar with the announcement in July of a partnership with Al Attiyah and a joint-venture with this major player in the country. For GAUSSIN, the commissioning of the first vehicle assembled in Qatar is the realization of our regional expansion and an encouraging sign of the growing cooperation between Gaussin and its Qatari partners that promises a bright future, serving our common environmental ambitions.”

Gaussin announced in July the signing of an exclusive 20-year contract with Al Attiya Motors and Trading Co.

The contract includes the manufacture of electric vehicles for ports, airports, logistics and smart cities.

قنا

الدوحة: أُعلن يوم الأمس، عن إنتاج الدفعة الأولى من المركبات الكهربائية في منطقة راس بوفنطاس الحرة في قطر.

وأوضحت شركة /جوسين/، الرائدة في مجال اللوجستيات وتنقل الأفراد ونقل البضائع بالتكنولوجيا الذكية والصديقة للبيئة، أنها قامت باختبار عدد من قاطرات الدفعة الأولى للمركبات الكهربائية (APM75T) من أصل 22 قاطرة ضمن طلبية خاصة لشركة /كيوتيرمنلز/ التي تتولى إدارة وتشغيل المرحلة الأولى من ميناء حمد الدولي.

وستساهم هذه المركبات والتي تعمل بالطاقة الكهربائية بشكل كامل، على تقليل انبعاثات الكربون في ميناء حمد إلى جانب دعم استراتيجية قطر الطموحة في التحول إلى اعتماد المركبات الكهربائية في الدولة.

First e-Vehicles Made in Qatar Tested at Ras Bufontas Free Zone

وتتميز هذه المركبات بقدرتها على العمل في الطقس الحار، وهو أمر ضروري في قطر ومنطقة الخليج حيث تصل درجات الحرارة إلى 50 درجة مئوية خلال أشهر الصيف.

وقال سعادة السيد جاسم بن سيف السليطي وزير المواصلات والاتصالات: “إن إنتاج الدفعة الأولى للقاطرات الكهربائية الخاصة بنقل الحاويات داخل محطات ميناء حمد في دولة قطر تواكب رؤية الوزارة الرامية إلى دعم التصنيع المحلي، وتبني أحدث التكنولوجيات القائمة على الاستدامة البيئية والطاقة النظيفة”.

وأوضح أن هذه الخطوة تدعم خطط الوزارة المعنية بتعزيز توطين الصناعة والخبرة والتكنولوجيا المستخدمة عالمياً، إلى جانب توطين العمليات التشغيلية الحقيقية للعديد من مشاريع النقل والمواصلات والاتصالات بما يثري الفكر الاستثماري لدى الشركات المحلية، لتحقيق رؤية قطر الوطنية 2030. مؤكداً أن إنتاج هذا النوع من القاطرات سيخدم استراتيجية المركبات الكهربائية التي أعدتها وزارة المواصلات والاتصالات بالتعاون مع الجهات المعنية، والتي تهدف إلى دعم مسيرة الدولة في خطواتها نحو مستقبل أخضر.

كما أبان سعادته أن المصانع الأخرى للمركبات الكهربائية التي ستحتضنها المناطق الحرة تساهم بشكل كبير في التحول الكهربائي السريع للمركبات، وتحقيق رؤية قطر الوطنية.

بدوره أكد سعادة السيد أحمد بن محمد السيد، وزير الدولة ورئيس مجلس إدارة هيئة المناطق الحرة، أن هذا العرض التجريبي واختبار المركبات الكهربائية اليوم، يمثل خطوة هامة نحو تحقيق استراتيجية قطر الهادفة إلى تحويل وسائل النقل العام في الدولة إلى استخدام الطاقة النظيفة، منوها إلى أن إنتاج الدفعة الأولى من المركبات الكهربائية في المناطق الحرة يعكس “طموحنا ومدى التزامنا بأن نكون مركزاً إقليمياً رائداً لصناعة المركبات الكهربائية”.

First e-Vehicles Made in Qatar Tested at Ras Bufontas Free Zone

وأضاف: “في هذا الإطار، تلعب الهيئة دوراً محورياً في دعم أهداف الرؤية الوطنية من خلال استقطاب الشركات الرائدة مثل شركة جوسين إلى المناطق الحرة قطر مدعومة ببنية تحتية متقدمة، وإمكانية وصول ميسرة إلى سلاسل التوريد من خلال المزايا اللوجستية الاستثنائية التي نقدمها. إلى جانب فرصة التوسع والوصول إلى الأسواق المحلية والإقليمية مما يجعل المناطق الحرة في قطر الوجهة الاستثمارية الأمثل لقطاعي النقل والمركبات الكهربائية.”

من جهته أوضح السيد عبدالعزيز العطية، رئيس مجلس إدارة شركة العطية للسيارات والتجارة، أن هذا المشروع يساهم في دعم مبادرة /صنع في قطر/ بما يتماشى مع أهداف رؤية قطر الوطنية 2030.

وأضاف: “يشير بدء إنتاج هذه المركبات إلى بداية تصنيع أكثر الآلات تطوراً من الناحية التكنولوجية والمخصصة لخدمة الموانئ والمطارات والخدمات اللوجستية والمدن الذكية في قطر، بالتزامن مع توفير فرص واعدة للمنطقة والعالم على حد سواء.”

بدوره، أوضح السيد كريستوف جوسين، الرئيس التنفيذي لشركة /جوسين/ أن الإعلان عن توقيع عقد ينص على استلام شركة كيوتيرمنلز 22 مركبة (APM 75T HE) كهربائية في شهر يناير المقبل، متبوعاً بالإعلان عن عقد شراكة مع شركة العطية في شهر يوليو لإطلاق مشروع مشترك، ساهم في تعزيز مكانة الشركة في دولة قطر.

First e-Vehicles Made in Qatar Tested at Ras Bufontas Free Zone

وأضاف: “يأتي بدء تشغيل أول مركبة تم تجميعها في دولة قطر في إطار أهدافنا الرامية إلى تحقيق توسع الشركة على المستوى الإقليمي، كما أنه دليل على التعاون المتواصل بين شركة جوسين وشركائها القطريين لرسم مستقبل واعد يلبي تطلعاتنا المشتركة لتحقيق الاستدامة.”

يذكر بأن شركة /جوسين/ أعلنت في يوليو الماضي عن توقيع عقد حصري لمدة 20 عاماً مع شركة العطية للسيارات والتجارة.

ويشمل العقد تصنيع المركبات الكهربائية المخصصة للموانئ والمطارات والخدمات اللوجستية والمدن الذكية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format