🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

What are the possible side effects of Corona vaccines?

ما هي الأعراض الجانبية المحتملة للقاحات كورونا؟

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: In light of the fear around the world about receiving Covid-19 vaccines after Britain warned allergy patients against receiving Pfizer vaccine. Vaccines remain a source of hope for life again after corona lockdowns.

But what are their side effects at the moment?

According to the New England Journal of Medicine citing “Euro News” website which published detailed data on Pfizer/BioNTech vaccine trials, clinical trials involving nearly 40,000 volunteers have shown that the vaccine causes classic, often painful but riskless side effects for patients:

80% of those who received the vaccine felt pain around the injection area, and many felt fatigued, headaches and stiffness.

Some also suffered temporary swelling of the nodes. These side effects were more frequent and severe in younger people.

AstraZeneca’s vaccine data with Oxford University was published in the prestigious medical journal The Lancet.

The results showed that the vaccine was “safe,” according to The Lancet, following a clinical trial of 23,000 volunteers.

“These vaccines can cause arm pain and fatigue,” said virologist Mary-Paul Kenny at a parliamentary hearing. This must be clear to the citizens.”

For his part, immunology scientist Alain Fischer, who is employed by the French government to guide its vaccination strategy, said these effects “cannot be considered … Serious adverse effects.”

How many serious side effects?

In the case of Pfizer/BioNtech and AstraZeneca/Oxford, side effects are still rare at this stage.

AstraZeneca/Oxford Vaccine

Only one patient who took the AstraZeneca/Oxford vaccine suffered “serious side effects related” to the injection, according to data published in The Lancet, with transverse myelitis (a rare neurological disease) which temporarily halted the trial in early September.

Two other serious side effects were detected, without attribution to the vaccine.

“The three participants recovered or are on their way to recovery,” the trial officials said.

Pfizer Vaccine

In the case of Pfizer/BioNTech vaccine, the only potentially worrying side effect was four cases of Bell’s Palsy, often temporary paralysis.

However, its frequency (4 out of 18,000 people followed up for two months) is no different from the overall recorded rate of this type of paralysis, so we do not know if the vaccine was the cause.

As a precaution, the U.S. Food and Drug Administration recommended increased surveillance.

“Given the benefits and effectiveness of the vaccine for people at risk of severe symptoms of Covid, … It is perfectly acceptable to have a vaccine that reacts strongly to the body if its harmful effects are not serious.”

What about allergies?

The day after the start of the Pfizer/BioNTech vaccination campaign in the UK on Tuesday, British authorities announced that two people had responded to the vaccine badly. Both had anaphylaxis that they needed adrenaline.

This has led to the recommendation of health authorities not to give this vaccine to people who have suffered in the past from “a significant allergic reaction to vaccines, medicines or foods (such as anaphylactic shock) or those who have been advised to carry an adrenaline injector”.

“This does not mean that the general public should worry about receiving this vaccine,” says Professor Stephen Evans, professor of pharmacological epidemiology at the London School of Hygiene and Tropical Medicine.

الشرق 

الدوحة: في ظل التخوفات حول العالم من تلقي لقاحات كوفيد-19، بعد أن حذرت بريطانيا مرضى الحساسية من تلقي لقاح فايزر.. تبقى اللقاحات مبعث أمل للحياة من جديد بعد إغلاقات كورونا .. 

لكن ما هي الأعراض الجانبية لها في الوقت الراهن ؟.. 

يقول موقع “يورو نيوز” – بحسب مجلة “نيو إنغلند جورنال أوف مديسين الطبية” التي نشرت البيانات التفصيلية لتجارب لقاح فايزر/ بايونتيك ا- أن التجارب  السريرية التي شملت نحو 40 ألف متطوع أظهرت أن هذا اللقاح يسبب آثاراً جانبية كلاسيكية، غالباً ما تكون مؤلمة ولكنها بلا مخاطر على المرضى:

 80 % ممن تلقوا اللقاح شعروا بألم حول موقع الحقن، وشعر العديد منهم بالإرهاق وبالصداع والتصلب. 

كما عانى البعض من تورم مؤقت في العقد. وكانت هذه الآثار الجانبية أكثر تواتراً وشدة لدى الأصغر سناً.

ونُشرت بيانات اللقاح الذي تطوره شركة أسترازينيكا مع جامعة أكسفورد البريطانية في مجلة “ذا لانسيت” الطبية المرموقة. 

وبينت النتائج أن هذا اللقاح “آمن”، وفقًا لدورية لانسيت، إثر تجربة سريرية شملت 23 ألف متطوع.

وتقول عالمة الفيروسات ماري بول كيني – خلال جلسة استماع برلمانية :” إن هذه اللقاحات قد تسبب ألماً في الذراع وشعوراً بالإرهاق. يجب أن يكون هذا واضحاً للمواطنين”.

من جانبه أكد عالم المناعة آلان فيشر الذي تستعين به الحكومة الفرنسية لتوجيه استراتيجيتها للتطعيم، أن هذه الآثار “لا يمكن أن تعد (…) آثاراً ضارة خطيرة”.

ما هو عدد الآثار الجانبية الخطيرة؟

في حالة لقاح فايزر/ بايونتيك،  وأسترازينيكا / أكسفورد، ما زالت الآثار الجانبية نادرة في هذه المرحلة. 

لقاح أسترازينيكا / أكسفورد

عانى مريض واحد فقط أخذ لقاح أسترازينيكا / أكسفورد من “آثار جانبية خطيرة ذات صلة” بالحقنة، وفقاً للبيانات المنشورة في دورية “ذا لانسيت”، إذ أصيب بالتهاب النخاع المستعرض (وهو مرض عصبي نادر) وهذا أدى إلى وقف التجربة مؤقتاً في أوائل سبتمبر.

ورصدت حالتان أخريان من الأعراض الجانبية الخطيرة، دون أن تعزيا إلى اللقاح.

وقال المسؤولون عن التجربة إن “المشاركين الثلاثة شفيوا أو في طريقهم للشفاء”.

لقاح فايزر 

في حالة لقاح فايزر/ بيونتيك، كان التأثير الجانبي الوحيد الذي يُحتمل أن يكون مقلقاً هو حدوث أربع حالات من شلل الوجه النصفي، وهو غالباً شلل مؤقت.

لكن تكراره (4 حالات من بين 18 ألف شخص تمت متابعتهم لمدة شهرين) لا يختلف عن النسبة العامة المسجلة لهذا الشلل، ومن ثم لا نعرف ما إذا كان اللقاح هو الذي سببه. 

وكإجراء احترازي، أوصت إدارة الغذاء والدواء الأمريكية بزيادة المراقبة.

وقالت إيزابيل باران، خبيرة اللقاحات في وكالة الأدوية الفرنسية الجمعة، إنه “بالنظر إلى فوائد اللقاح وفعاليته بالنسبة للأشخاص المعرضين للإصابة بأعراض شديدة لكوفيد، (…) من المقبول تماماً الحصول على لقاح يتفاعل بقوة مع الجسم إذا كانت آثاره الضارة غير خطيرة”.

ماذا عن الحساسية؟

في اليوم التالي لبدء حملة التطعيم بلقاح فايزر/ بايونتيك في المملكة المتحدة يوم الثلاثاء، أعلنت السلطات البريطانية أن شخصين استجابا للقاح بشكل سيء. إذ أصيب كلاهما بحساسية مفرطة لدرجة جعلتهما بحاجة إلى الأدرينالين.

وقد أدى ذلك إلى توصية السلطات الصحية بعدم إعطاء هذا اللقاح للأشخاص الذين عانوا في الماضي من “رد فعل تحسسي كبير تجاه لقاحات أو أدوية أو أطعمة (مثل صدمة الحساسية) أو أولئك الذين تم نصحهم بحمل حاقن أدرينالين”.

ويقول البروفيسور ستيفن إيفانز، أستاذ علم الوبائيات الدوائية في مدرسة لندن للصحة والطب الاستوائي: “هذا لا يعني أن عامة الناس يجب أن يقلقوا بشأن تلقي هذا اللقاح”.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format