💰 Business🌍 World

Qatar becomes 10% shareholder of Turkey’s stock exchange

استكمال نقل ١٠٪ من أسهم بورصة إسطنبول إلى “قطر للاستثمار”

AA

ANKARA: The acquisition of a 10% share in Turkish stock exchange Borsa Istanbul by the Qatari state Investment Authority was completed on Monday.

According to a statement from the Turkiye Wealth Fund (TWF), the transaction size of $200 million implies a total equity value of $2 billion.

Zafer Sonmez, the Turkish fund’s CEO, said the share transfer was one of the very first steps in long-term cooperation between the two sovereign wealth funds.

“This investment will support value creation and strengthen the corporate governance of Borsa Istanbul before an Initial Public Offering (IPO) of the company that we plan to pursue in the medium term,” Sonmez noted.

Turkiye Wealth Fund is still the majority shareholder of Borsa Istanbul with 80.6% of its shares, while the remainder are held by prominent local capital markets institutions.

The Qatar Investment Authority is the sovereign wealth fund of the Gulf state.

Last week, the two sides signed a memorandum of understanding (MoU) for the sale of shares.

Ankara and Doha enjoy strong relations, particularly since the 2017 blockade of the Gulf country by Saudi Arabia and others.

Turkiye Wealth Fund, founded in 2016, holds all or part of the shares of several key Turkish firms, including flag carrier Turkish Airlines, telecommunications giant Turk Telekom, state lenders Ziraat Bankasi and Halkbank, oil company Turkish Petroleum, and stock market Borsa Istanbul.

الأناضول

إسطنبول: أعلن صندوق الثروة السيادي التركي، الإثنين، استكمال عملية نقل 10 بالمئة من أسهم بورصة إسطنبول إلى جهاز قطر للاستثمار.

وذكر بيان صدر عن الصندوق أن العملية جاءت بموجب اتفاقية أبرمت في 26 نوفمبر/ تشرين الثاني الجاري، بين صندوق الثروة السيادي التركي وجهاز قطر للاستثمار.

وأوضح البيان أن العملية أثمرت عن استثمار لجهاز قطر للاستثمار بقيمة 200 مليون دولار، مشيرا إلى أنه تم تحديد سعر الصفقة على إجمالي القيمة الرأسمالية لبورصة إسطنبول البالغة ملياري دولار.

وأشار البيان إلى أنه مع استكمال عملية نقل أسهم 10 بالمئة، حافظ صندوق الثروة السيادي التركي على مكانته كأكبر مساهم في بورصة إسطنبول بحصة 80.6 في المئة.

وأورد البيان تصريحا للمدير التنفيذي لصندوق الثروة السيادي التركي، ظفر سونمز، قوله إن تحويل أسهم 10 بالمئة في بورصة إسطنبول إلى جهاز قطر للاستثمار يعتبر بداية تعاون طويل الأمد بين صندوقي الثروة في البلدين.

وأعرب عن اعتقاده بأن هذا الاستثمار سيساهم في خلق القيمة وتطوير مبادئ حوكمة الشركات قبل الطرح العام لبورصة إسطنبول على المدى المتوسط.

وأشار إلى أن الاستثمار القطري يستحوذ على أهمية خاصة من حيث جذب رؤوس الأموال الأجنبية إلى تركيا في فترة تواجه فيه الاقتصادات العالمية تحديات في ظل جائحة كورونا.

وأفاد بأن بورصة إسطنبول ستكون أحد الفاعلين المهمين في “مركز إسطنبول المالي” المقرر أن يبدأ فعاليته عام 2022.

وأضاف أن استثمار جهاز قطر للاستثمار في بورصة إسطنبول يثبت ثقته في بورصة إسطنبول ورؤية تركيا.

والخميس، وقعت مذكرة تفاهم نقل 10 بالمئة من أسهم بورصة إسطنبول إلى جهاز قطر للاستثمار في العاصمة التركية أنقرة.

ووقع مذكرة التفهم المدير التنفيذي لصندوق الثروة السيادي التركي ظفر سونمز، ونظيره من جهاز قطر للاستثمار منصور بن إبراهيم المحمود، في حفل أقيم بالمجمع الرئاسي بالعاصمة أنقرة.

وأشار البيان إلى أن مذكرة التفاهم تشمل التعاون المستقبلي بين المؤسستين التركية والقطرية من أجل حوكمة بورصة إسطنبول.

ويعتبر صندوق الثروة السيادي التركي حاليا، صاحب أكبر حصة في بورصة إسطنبول بواقع 90.6 بالمئة، قبل أن تنخفض إلى 80.6، بعد نقل 10 بالمئة إلى جهاز قطر للاستثمار.

وتبرز الصفقة لكلا الصندوقين مؤشرا على الثقة المشتركة بإمكانات ومستقبل بورصة إسطنبول.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format