💉 Health

HMC: Seasonal Flu Vaccine is Safe and Effective for Pregnant Women

مؤسسة حمد الطبية تؤكد أن التطعيم ضد الإنفلونزا الموسمية آمن للحوامل

QNA

Doha: Hamad Medical Cooperation (HMC) affirmed that the seasonal influenza vaccination is safe for pregnant women and also can help to protect both mothers and their babies aged under six months from getting the flu and as winter approaches it is more important than ever that they get vaccinated.

Though most people recover relatively quickly from flu, pregnancy can change the way the human body handles a viral infection, according to Senior Consultant Obstetrics and Gynecology and Executive Director of Quality & Safety Dr. Huda Abdulla Alsaleh at the Women Wellness and Research Center.

“Flu can be very serious during pregnancy for both mothers-to-be and their babies and leaves women at higher risk of complications and, in some cases, can develop into pneumonia,” Dr. Al Saleh said. “That is why we are encouraging all pregnant women to have the vaccine as soon as possible, so they are protected from flu viruses circulating this winter.”

“The influenza vaccine has been given safely to millions of pregnant women worldwide over many years. Influenza vaccinations have not been shown to cause harm to pregnant women or their babies. Women who have had the flu vaccine while pregnant also pass some protection on to their babies, which lasts for the first few months of their lives. It is also safe for women who are breastfeeding to have the vaccine.”

The Ministry of Public Health (MoPH), Primary Health Care Corporation (PHCC) and HMC have again joined forces to offer free flu vaccines to all in Qatar. People can get the free flu vaccine at all Primary Health Care Centers, more than 40 private clinics as well as when they attend outpatients appointments at HMC.

Dr. Al Saleh said as we continue to battle COVID-19 it was more important than ever to get the flu vaccine this year.

“It’s even more critical this year because both the flu and COVID-19 can mean serious illness,” Dr. Al Saleh said. “We don’t yet know what this winter holds as far as the two infections together, so we want to do everything possible to prevent both.

“While the flu and COVID-19 are two different viruses, it is important to ensure you are protected against the seasonal flu this year. Getting a flu vaccine will not protect against COVID-19; however, the flu vaccination has many other important benefits including reducing the risk of flu illnesses and hospitalizations.”

قنا

الدوحة: أكدت مؤسسة حمد الطبية يوم الأمس، أن التطعيم المضاد للإنفلونزا الموسمية آمن للنساء الحوامل كما أنه يساهم في حماية الأمهات وأطفالهن الرضع تحت عمر 6 أشهر من الإصابة بالإنفلونزا، خاصة وأن أهمية الحصول على التطعيم تزيد بصورة أكبر مع حلول فصل الشتاء.

وقالت الدكتورة هدى عبد الله الصالح استشاري أول طب النساء والتوليد والمدير التنفيذي للجودة والسلامة بمركز صحة المرأة والأبحاث التابع لمؤسسة حمد الطبية، إنه على الرغم من أن معظم الأشخاص يتعافون بشكل سريع نسبيا من الإنفلونزا إلا أن الحمل يمكن أن يغير الطريقة التي يستجيب بها جسم المرأة الحامل مع العدوى الفيروسية.

وأوضحت أنه يمكن أن تكون الإصابة بالإنفلونزا خطيرة جدا على النساء الحوامل وأجنتهن حيث تزيد من خطر تعرضهن للمضاعفات، وقد يتطور الأمر في بعض الحالات إلى الإصابة بالتهاب رئوي ولذلك من المهم على جميع النساء الحوامل الإسراع في الحصول على التطعيم لحماية أنفسهن من فيروسات الإنفلونزا التي تنتشر خلال فصل الشتاء.

وأشارت الى أن ملايين النساء الحوامل في جميع أنحاء العالم تم اعطاؤهن لقاح الإنفلونزا بصورة آمنة على مدى سنوات عديدة، ولم يثبت أن هذه اللقاحات تسبب ضررا للنساء الحوامل أو أطفالهن، بل على العكس حيث تنقل النساء اللواتي يحصلن على التطعيم أثناء الحمل بعض الحماية لأطفالهن، وتستمر هذه الحماية خلال الأشهر القليلة الأولى من حياة الأطفال حديثي الولادة كما أن حصول النساء المرضعات على لقاح الإنفلونزا يعد آمنا أيضا.

وكانت وزارة الصحة العامة وبالتعاون مع مؤسسة حمد الطبية ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية قد أطلقوا منتصف أكتوبر الماضي حملة لتوفير لقاحات الإنفلونزا الموسمية مجانا لسكان دولة قطر حيث يمكن للأفراد الحصول على لقاح الإنفلونزا في جميع مراكز الرعاية الصحية الأولية وفي أكثر من 40 عيادة خاصة بشكل مجاني، كما يمكنهم الحصول على لقاح الإنفلونزا عند حضور مواعيدهم بالعيادات الخارجية في مؤسسة حمد الطبية.

وأكدت الدكتورة هدى الصالح أنه مع تواصل الجهود لمكافحة جائحة /كوفيد-19/ فإن الحصول على لقاح الإنفلونزا يعد أكثر أهمية هذا العام على نحو خاص، حيث يمكن أن تتسبب الإصابة بكلا المرضين /الإنفلونزا /أو /كوفيد-19/ في حالة مرضية خطيرة.

ولفتت الى أن “فيروس كورونا /كوفيد-19 / وفيروس الإنفلونزا هما فيروسان مختلفان، وعلى الرغم من أن لقاح الإنفلونزا الموسمية لا يوفر الحماية من الإصابة بعدوى فيروس /كوفيد 19/ إلا أنه ينطوي على العديد من الفوائد، حيث يقلل من فرص الإصابة بالإنفلونزا ومضاعفاتها، ويحد من فرص الدخول إلى المستشفى نتيجة الإصابة بالإنفلونزا”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
4
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format