🌍 World

Elon Musk overtakes Bill Gates to grab world’s second-richest ranking

إيلون ماسك يتجاوز بيل جيتس ليصبح ثاني أغنى شخص في العالم

Devon Pendleton/ Bloomberg

Elon Musk’s year of dizzying ascents hit a new apex Monday as the Tesla Inc. co-founder passed Bill Gates to become the world’s second-richest person.

The 49-year-old entrepreneur’s net worth soared $7.2 billion to $127.9 billion, driven by yet another surge in Tesla’s share price. Musk has added $100.3 billion to his net worth this year, the most of anyone on the Bloomberg Billionaires Index, a ranking of the world’s 500 richest people. In January he ranked 35th.

His advance up the wealth ranks has been driven largely by Tesla, whose market value is approaching $500 billion. About three-quarters of his net worth is comprised of Tesla shares, which are valued more than four times as much as his stake in Space Exploration Technologies Corp., or SpaceX.

Musk’s milestone marks only the second time in the index’s eight-year history that Microsoft Corp. co-founder Gates has ranked lower than number two. He held the top spot for years before being bumped by Amazon.com Inc. founder Jeff Bezos in 2017. Gates’s net worth of $127.7 billion would be much higher had he not donated so prodigiously to charity over the years. He has given more than $27 billion to his namesake foundation since 2006.

With Monday’s move, Musk unseats an occasional verbal sparring partner in Gates, who the Tesla billionaire has ridiculed on Twitter for, among other things, having “no clue” about electric trucks. The two have also traded barbs over Covid-19. Gates, whose charitable foundation is one of the preeminent bodies backing vaccine research, has expressed concern over Musk’s stated suspicion of pandemic data and embrace of certain conspiracy theories.

The year has been a lucrative one for the world’s richest people. Despite the pandemic and widespread layoffs that have disproportionately affected the world’s working class and poor, the members of the Bloomberg index have collectively gained 23% — or $1.3 trillion — since the year began.

بلومبيرغ – ترجمة WGOQatar

عام مذهل لإيلون ماسك وصعوده قمة جديدة يوم الإثنين، حيث تخطى المؤسس المشارك لشركة تسلا بيل جيتس ليصبح ثاني أغنى شخص في العالم.

ارتفعت القيمة الصافية لرجل الأعمال البالغ من العمر 49 عامًا إلى 7.2 مليار دولار إلى 127.9 مليار دولار، مدفوعة بارتفاع آخر في سعر أسهم شركة تيسلا. وأضاف ماسك 100.3 مليار دولار إلى صافي ثروته هذا العام، وهو أكبر عدد أضافه أي شخص في مؤشر بلومبيرغ للمليارديرات، وهو تصنيف لأغنى 500 شخص في العالم. في يناير احتل المرتبة 35.

كان تقدمه في مراتب الثروة مدفوعًا إلى حد كبير بتيسلا، التي تقترب قيمتها السوقية من 500 مليار دولار. يتكون حوالي ثلاثة أرباع ثروته الصافية من أسهم تيسلا، والتي تقدر قيمتها بأكثر من أربعة أضعاف حصته في شركة التقنيات والاكتشاف الفضائي، أو سبايس إكس.

يمثل معلم ماسك الفريد المرة الثانية فقط في تاريخ المؤشر الممتد لثماني سنوات التي يحتل فيها جيتس أحد مؤسسي شركة مايكروسوفت المرتبة الأدنى من المرتبة الثانية. احتل الصدارة لسنوات قبل أن يصطدم من قبل مؤسس شركة أمازون.كوم. جيف بيزوس في عام 2017. كانت ثروة غيتس الصافية البالغة 127.7 مليار دولار ستكون أعلى بكثير لو لم يتبرع بهذا الحجم الهائل للأعمال الخيرية على مر السنين. لقد قدم أكثر من 27 مليار دولار لمؤسسته التي تحمل الاسم نفسه منذ عام 2006.

مع خطوة يوم الإثنين، أزال ماسك شريكًا في السجال اللفظي في جيتس، والذي سخر منه الملياردير تسلا على تويتر، من بين أمور أخرى، لأنه “ليس لديه أدنى فكرة” عن الشاحنات الكهربائية. كما تبادلا الانتقادات اللاذعة بشأن كوفيد 19.

أعربت مؤسسة جيتس الخيرية التي تعد واحدة من الهيئات البارزة التي تدعم أبحاث اللقاحات، عن قلقها بشأن شكوك ماسك المعلنة في بيانات الوباء واحتضان بعض نظريات المؤامرة.

كان العام المربح لأغنى أغنياء العالم. على الرغم من الوباء وعمليات التسريح واسعة النطاق التي أثرت بشكل غير متناسب على الطبقة العاملة والفقيرة في العالم، فقد اكتسب أعضاء مؤشر بلومبيرغ بشكل جماعي 23 ٪ – أو 1.3 تريليون دولار – منذ بداية العام.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format