🩺 Health

9 symptoms of Diabetes you should be aware of

احذر.. ٩ أعراض تنذر بإصابتك بمرض السكري

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: Diabetes is considered a dangerous disease, especially during the spread of the Coronavirus, because those who suffer from it are among the groups most vulnerable to infection with “Covid-19”.

According to a report by Al-Jazeera Net, today, there are a group of early symptoms that may warn that you may have diabetes, which requires consulting a specialist doctor, namely:

1- Frequent urination

2- Feeling very thirsty

3- Feeling very hungry, even though the person is eating as usual.

4- Extreme fatigue

5- Blurry vision

6- Delayed wound healing

7- Delayed Bruise healing

8- Weight loss even though a person eats more, and this symptom indicates type 1 diabetes.

9- Feeling of tingling, pain, or numbness in the hands and feet.

The report states that for people with type 1 diabetes the onset of symptoms can be very sudden, while in type 2 diabetes the symptoms tend to appear gradually, and sometimes there are no signs at all, according to the American Diabetes Association.

Diabetes is a metabolic disease caused by insulin deficiency or a weakening of the body’s normal response to this hormone, which introduces blood sugar (glucose) into cells, causing blood glucose levels to rise above normal.

Insulin is a hormone made by “beta” cells in the pancreas that secretes insulin into the bloodstream after eating, in response to high blood sugar.

Types of diabetes

Diabetes Mellitus type 1

Also called insulin-dependent diabetes and juvenile diabetes, it is an autoimmune disease in which the body’s immune system attacks and destroys beta cells in the pancreas, causing the pancreas to gradually reduce the amount of insulin secreted by the pancreas.

This process of destruction lasts for months or years, and in the end the amount of insulin becomes very little, which leads to a rise in blood glucose and the appearance of symptoms of diabetes.

The disease develops before the age of 35, and those with it are usually between 10 and 16 years old, and it constitutes 5 to 10% of the people with diabetes.

The treatment of type 1 diabetes requires the patient to be given insulin by injection or pump, and this leads to low blood glucose and the ability to control it.

Diabetes Mellitus type 2

It is called non-insulin-dependent diabetes and adult diabetes, in which the cells’ sensitivity to insulin decreases, that is, the degree of response of the body’s cells to it decreases. This is called “insulin resistance,” because the cells resist the insulin hormone whose job it is to get glucose into them.

People with this type are usually obese, and therefore weight reduction and dietary modification are the first treatment mechanisms, in addition to drugs, some of which stimulate the secretion of insulin from the pancreas, and some of them increase the sensitivity of cells to the hormone.

This type usually affects people over the age of 40, and accounts for 90% of people with diabetes, and genetics contributes to it more than type 1 diabetes, and obesity is one of the most important factors for diabetes.

But if the diabetic patient does not respond to the changes required of him in food and movement, or if glucose levels remain high, this may lead to an exacerbation of the disease, which prompts the doctor to move in later stages to treatment with insulin injection.

Symptoms of type 1 diabetes in an infant or child

1- Frequent urination

2- Drinking plenty of water

3- Weight loss

4- Fatigue

The child may have been trained to go to the bathroom and not to wet his bed at night, so he becomes wet, because he urinates a large amount and is unable to control it.

الشرق

الدوحة: يعتبر مرض السكري من الأمراض الخطيرة خاصة خلال انتشار فيروس كورونا  لأن من يعانون منه يندرجون ضمن الفئات الأكثر عرضة للإصابة بـ”كوفيد 19″.

وبحسب تقرير لموقع الجزيرة نت، اليوم، فإن هناك مجموعة من الأعراض المبكرة التي قد تنذر بأنك قد تكون مصاباً بالسكري (diabetes mellitus)، وهو ما يستوجب استشارة الطبيب المختص، وهي:

1- كثرة التبول

2- الشعور بالعطش الشديد

3- الشعور بالجوع الشديد على الرغم من أن الشخص يأكل كالمعتاد.

4- التعب الشديد

5- رؤية ضبابية

6-  تأخر شفاء الجروح

7- تأخر تعافي الكدمات

8- فقدان الوزن على الرغم من أن الشخص يأكل أكثر، وهذا العرض يشير إلى السكري من النوع الأول.

9- الشعور بوخز أو ألم أو تنميل في اليدين والقدمين.

ويوضح التقرير أنه بالنسبة للمصابين بداء السكري من النوع الأول يمكن أن تكون بداية الأعراض مفاجئة جداً، في حين أنه في مرض السكري من النوع الثاني تميل الأعراض إلى الظهور تدريجياً، وفي بعض الأحيان لا توجد علامات على الإطلاق، وذلك وفقا للجمعية الأمريكية للسكري (American Diabetes Association).

والسكري هو مرض استقلابي سببه نقص هرمون الإنسولين (insulin) أو ضعف الاستجابة الطبيعية من خلايا الجسم لهذا الهرمون الذي يُدخِل السكر الموجود في الدم (الغلوكوز) إلى الخلايا، مما يؤدي إلى ارتفاع مستويات الغلوكوز في الدم فوق الحد الطبيعي.

والإنسولين هرمون تصنعه خلايا “بيتا” في البنكرياس (Pancreatic Beta cells) الذي يفرز الإنسولين إلى مجرى الدم بعد تناول الطعام، وذلك استجابة لارتفاع السكر.

** أنواع مرض السكري

* داء السكري من النوع الأول (Diabetes Mellitus type 1)

يطلق عليه أيضاً اسم السكري المعتمد على الإنسولين وسكري اليافعين، وهو مرض مناعي ذاتي، إذ يقوم جهاز المناعة في الجسم بمهاجمة خلايا بيتا في البنكرياس ويدمرها، مما يؤدي إلى تراجع الكميات التي يفرزها البنكرياس من الإنسولين تدريجياً.

وتمتد عملية التدمير هذه شهوراً أو سنوات، وفي النهاية تصبح كمية الإنسولين قليلة للغاية، مما يؤدي لارتفاع الغلوكوز في الدم وظهور أعراض السكري.

ويتطور المرض قبل سن الـ35، وعادة تكون أعمار المصابين به ما بين 10 أعوام و16 عاماً، ويشكل 5 إلى 10% من نسبة المصابين بداء السكري.

ويتطلب علاج النوع الأول من السكري إعطاء المريض الإنسولين بالحقن أو بالمضخة، ويؤدي ذلك إلى انخفاض الغلوكوز في الدم والسيطرة عليه.

* داء السكري من النوع الثاني (Diabetes Mellitus type 2)

يطلق عليه اسم السكري غير المعتمد على الإنسولين وسكري البالغين، وفيه تنخفض حساسية الخلايا للإنسولين، أي تقل درجة استجابة خلايا الجسم له، ويطلق على ذلك اسم “مقاومة الإنسولين”، فالخلايا تقاوم هرمون الإنسولين الذي وظيفته إدخال الغلوكوز إليها.

ويكون المصابون بهذا النوع عادة من ذوي السمنة، ولذلك فإن خفض الوزن وتعديل النمط الغذائي يعتبران أولى آليات العلاج، بالإضافة إلى أدوية بعضها يحفز إفراز الإنسولين من البنكرياس، وبعضها يزيد حساسية الخلايا للهرمون.

ويصيب هذا النوع الأشخاص فوق سن الـ40 عادة، ويشكل 90% من نسبة المصابين بداء السكري، وتساهم الوراثة في الإصابة به أكثر من النوع الأول من السكري، وتعد السمنة من أهم عوامل الإصابة به.

أما إذا لم يستجب مريض السكري للتغييرات المطلوبة منه في الغذاء والحركة أو بقيت مستويات الغلوكوز مرتفعة فقد يؤدي ذلك إلى تفاقم المرض، مما يدفع الطبيب إلى الانتقال في مراحل لاحقة إلى العلاج بحقن الإنسولين.

** أعراض السكري من النوع الأول عند الرضيع أو الطفل

1- التبول بشكل متكرر

2- شرب كميات كبيرة من الماء

3- فقدان الوزن

4- التعب

قد يكون الطفل قد تدرب على الذهاب للحمام ولا يبلل فراشه في الليل فيصبح يبلله، لأنه يتبول كمية كبيرة ولا يستطيع السيطرة على ذلك.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format