💉 Health

MOPH: Over 130,000 People Received the Flu Vaccine

وزارة الصحة: تطعيم أكثر من ١٣٠ ألف شخص ضد الإنفلونزا الموسمية

QNA

Doha: The Ministry of Public Health (MOPH) announced that since the launch of the seasonal influenza campaign in mid-October, more than 130,000 people have received their free seasonal flu vaccine, more than twice as many people have been vaccinated compared to the same period last year.

The free vaccine is available at all Primary Health Care Corporation (PHCC) clinics, Hamad Medical Corporation (HMC) outpatient clinics (for patients with existing appointments) and designated private and semi-private clinics and hospitals across Qatar.

“The demand we have seen so far this year for the flu vaccine is unprecedented. Throughout November between 3,500 to 4,000 people a day have been requesting and receiving their free flu vaccination across the healthcare system more than twice as many as November 2019. It is clear that people have understood the extra importance of protecting themselves and their families amid the ongoing COVID-19 pandemic,” said Dr. Abdullatif Al Khal, Chair of the National Health Strategic Group on COVID-19 and Head of the Infectious Diseases Division at HMC.

“Seasonal influenza and COVID-19 are two different viruses and the flu vaccine will not prevent people getting COVID-19, but the same people who are at the highest risk of severe symptoms from COVID-19, such as the elderly and those with chronic conditions, are also at greatest risk from the flu. Therefore, it is more important than ever that people receive their flu vaccination this year,” added Dr. Al Khal.

This years seasonal influenza campaign is a joint initiative of the Ministry of Public Health, PHCC and HMC and includes the support of the private and semi-private clinics and hospitals across Qatar.

Manager of Health Protection and Communicable Diseases Department at MOPH Dr. Hamad Al Romaihi explained: “With all primary health centers and more than 50 private medical centers providing the flu vaccine free of charge, its never been easier to get vaccinated against the seasonal flu”.

“The high demand for the flu vaccine so far this year is very encouraging, but I urge people who have not yet received their vaccine to do so as soon as possible, as the vaccine can take around two weeks for the antibodies to develop and provide protection,” added Dr. Al Romaihi.

More information including where to get the flu vaccine in Qatar and FAQs about the flu and COVID-19 can be found on the campaign website www.fighttheflu.qa.

قنا

الدوحة: أعلنت وزارة الصحة العامة، عن تطعيم أكثر من 130 ألف شخص ضد الإنفلونزا الموسمية منذ إطلاق حملة لها ضد هذا الفيروس في منتصف شهر أكتوبر الماضي وحتى اليوم.

وأوضحت الوزارة أن الرقم المذكور (130 ألف)، يشكل ضعف عدد الأشخاص الذين تلقوا لقاح الإنفلونزا الموسمية في نفس الفترة من العام الماضي، مشيرة إلى أن هذا اللقاح متوفر مجانا في جميع المراكز الصحية التابعة لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية، والعيادات الخارجية لمؤسسة حمد الطبية (للمرضى الذين لديهم مواعيد حالية) وفي العديد من العيادات والمستشفيات الخاصة وشبه الخاصة في جميع أنحاء قطر.

وقال الدكتور عبداللطيف الخال رئيس اللجنة الوطنية الإستراتيجية للتصدي لفيروس كورونا ورئيس مركز الأمراض الانتقالية في مؤسسة حمد الطبية، إن لقاح الإنفلونزا هذا العام لم يسبق له مثيل حتى الآن حيث إنه طوال شهر نوفمبر قام 3500 إلى 4000 شخص في اليوم بطلب وتلقي تطعيمهم المجاني ضد الإنفلونزا عبر نظام الرعاية الصحية أي أكثر من ضعف ما كان عليه في نوفمبر 2019، مؤكدا أنه من الواضح أن الناس أدركوا الأهمية الإضافية للتطعيم لحماية أنفسهم وأسرهم في خضم جائحة /كوفيد – 19/.

وأضاف أن الإنفلونزا الموسمية و/كوفيد – 19/ يعتبران فيروسين مختلفين، ولا يمنع لقاح الإنفلونزا إصابة الأشخاص بـ/كوفيد – 19/، ولكن الأشخاص أنفسهم المعرضين لخطر الإصابة بأعراض شديدة من /كوفيد – 19/ ككبار السن والذين يعانون من أمراض مزمنة، هم أيضا أكثر عرضة لخطر الإصابة بالإنفلونزا، لذلك من المهم أكثر من أي وقت مضى أن يتلقى الناس تطعيمهم ضد الإنفلونزا هذا العام.

يشار إلى أن حملة التطعيم ضد الإنفلونزا الموسمية هي مبادرة مشتركة بين وزارة الصحة العامة ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية ومؤسسة حمد الطبية، وتشمل دعم العديد من العيادات والمستشفيات الخاصة وشبه الخاصة في جميع أنحاء قطر.

من جانبه، قال الدكتور حمد الرميحي مدير إدارة حماية الصحة ومكافحة الأمراض الانتقالية بوزارة الصحة العامة، إنه مع تخصيص جميع المراكز الصحية الأولية وأكثر من 50 مركزا طبيا خاصا لتقديم لقاح الإنفلونزا مجانا، أصبح من السهل أكثر من أي وقت مضى الحصول على التطعيم ضد الإنفلونزا الموسمية.

وأضاف أن الطلب الكبير هذا العام على لقاح الإنفلونزا مشجع للغاية حتى الآن، لكنه حث الأشخاص الذين لم يتلقوا اللقاح بعد على القيام بذلك في أقرب وقت ممكن، حيث إن اللقاح قد يستغرق حوالي أسبوعين لتطوير الأجسام المضادة وتوفير الحماية.

ودعت وزارة الصحة العامة، إلى زيارة الموقع الإلكتروني www.fighttheflu.qa، للحصول على مزيد من المعلومات بما في ذلك طرق الحصول على لقاح الإنفلونزا الموسمية والأسئلة الشائعة حول الإنفلونزا و/كوفيد – 19/.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format