💉 Health

HMC warns of three serious lung diseases caused by smoking

حمد الطبية تحذر من ثلاثة أمراض خطيرة تصيب الرئة بسبب التدخين

QNA

Doha: To mark the International Day for Lung Disease Awareness which is celebrated in November every year, the Tobacco Control Center at Hamad Medical Corporation warned against the relationship of smoking to lung infections which may cause three serious diseases such as viral bacterial lung infections and tuberculosis. This results in weakening the immunity of smokers’ lungs compared to non-smokers and means they are at increased risk of COVID-19 complications as per some studies.

According to the Head of HMC’s Smoking Cessation Clinic Dr. Ahmad Al Mulla, the second most dangerous disease that may infect the lungs as a result of smoking is the chronic obstructive pulmonary disease (COPD) that combines between bronchitis and emphysema of lung vesicles. There are 80 – 90 percent of COPD patients who are smokers. Studies show that negative smoking, also known as passive smoking, is a major cause for contracting COPD for non-smokers.

Lung cancer ranks third among the most serious diseases caused by smoking, as it is responsible for more than 90 percent of lung cancer cases. Recent estimates indicate that smokers are 25 times more likely to get lung cancer than non-smokers. The risk of getting lung cancer is related to the amount and duration of smoking and can increase as the individual smokes more. However, the earlier the smoker quits this habit, the more he reduces the risk of getting lung cancer as well as many other diseases.

Dr. Al Mulla explained that all kinds of tobacco products are considered harmful to health as they negatively impact the health of the lungs, however, smoking Shisha (hookah or waterpipe) is more linked to the incidence of chronic obstructive pulmonary disease. He said a single shisha session is the same as smoking 20 to 60 cigarettes. The main sources of its toxic effects come from its main ingredients, including tobacco, charcoal and fructose molasses. Shisha can also increase the amount of carbon monoxide in the air when smoked in enclosed spaces and can spread infections when shared by several smokers.

The Smoking Cessation Specialist at HMC’s Tobacco Control Center Dr. Jamal Bashi, explained that the lungs are the largest and most vital organs in the body, as all other organs depend on the lungs to supply oxygen and get rid of carbon dioxide resulting from the waste of food combustion of cells. Unfortunately, smokers expose this vital organ to many risks.

قنا

الدوحة: نبه مركز مكافحة التدخين بمؤسسة حمد الطبية إلى علاقة التدخين بإصابة الرئتين بثلاثة أمراض خطيرة في مقدمتها التهابات الرئة الجرثومية البكتيرية والفيروسية ومرض الدرن وذلك بسبب ضعف مناعة الرئة لدى المدخنين مقارنة بغير المدخنين.

ويأتي التحذير من الضرر الذي يسببه التدخين على الرئة بالتزامن مع اليوم العالمي للتوعية بأمراض الرئة والذي يتم احياؤه خلال شهر نوفمبر من كل عام.

وقال الدكتور أحمد الملا مدير مركز مكافحة التدخين أن ثاني أخطر مرض يصيب الرئتين بسبب التدخين هو الانسداد الرئوي المزمن الذي يجمع مابين التهاب الشعب الهوائية وانتفاخ حويصلات الرئة حيث أن 80 إلى 90 بالمائة من مرضى الانسداد الرئوي المزمن هم من المدخنين، كما أظهرت معظم الدراسات أن أحد أسباب الانسداد الرئوي لدى غير المدخنين تعرضهم لما يسمى بالتدخين السلبي.

ويأتي سرطان الرئة في المرتبة الثالثة من أخطر الأمراض التي يسببها التدخين حيث يؤدي للإصابة بأكثر من 90 في المائة من حالات سرطان الرئة الذي تزداد نسبة الإصابة به لدى المدخنين إلى 25 مرة مقارنة بغير غير المدخنين، كما يزداد الخطر مع عدد السجائر التي يتم تدخينها يوميا وعدد سنوات التدخين.. وأكد الدكتور الملا أن السرعة في الإقلاع عن التدخين في أي سن يقلل بشكل كبير معدل الإصابة بهذا المرض وغيره من الأمراض.

وحول أكثر منتجات التدخين المسببة لمرض الانسداد الرئوي، أوضح الدكتور أحمد الملا أن جميع منتجات التبغ تؤثر على صحة الرئتين بينما ترتبط الشيشة بشكل كبير بمرض الانسداد الرئوي المزمن حيث تعادل من 20 إلى 60 سيجارة بالجلسة الواحدة ، كما أنها تؤدي إلى تلوث الهواء بكميات عالية من غاز أول أكسيد الكربون السام فضلا عن أن الشيشة تعد وسيلة لنقل الفيروسات والبكتيريا للفم والرئة .

بدوره، أوضح الدكتور جمال باصهي اختصاصي الإقلاع عن التدخين في المركز أن الرئتين هما أكبر أعضاء الجسم وأهمها حيوية حيث تعتمد عليها جميع أعضاء الجسم بإمدادها الإكسجين وتخليصها من غاز ثاني أكسد الكربون الناتج عن مخلفات الاحتراق الغذائي للخلايا ولكن المدخن يتسبب في تعريض هذا العضو الحيوي المهم للعديد من المخاطر.

ودعا مركز مكافحة التدخين جميع المدخنين إلى الاستفادة من خدماته والإسراع في التخلص من آفة التدخين وجميع أنواع التبغ من خلال التواصل معه .

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format