💉 Health🦠Coronavirus

Dr. Al Khal: MOPH’s Proactive Approach to Secure COVID-19 Vaccines is Proving Effective

الدكتور الخال: النهج الاستباقي الذي اتبعته وزارة الصحة العامة لتأمين لقاح كوفيد-١٩ يثبت فعاليته

QNA

Doha: Chair of the National Health Strategic Group on COVID-19 and Head of Infectious Diseases at Hamad Medical Corporation Dr. Abdullatif Al Khal confirmed that the proactive approach taken by the Ministry of Public Health (MOPH) to secure the COVID-19 vaccine from various sources has proven effective.

Dr. Al Khal’s comments come following Tuesday’s announcement by Moderna, a US biotech company, that interim data from its ongoing trials showed its COVID-19 vaccine was 95 percent effective.

In mid-October, MOPH announced it had signed an agreement with Moderna to procure its COVID-19 vaccine as soon as it is approved and released for global use. This agreement with Moderna was on top of Qatars agreement with Pfizer and BioNTech.

“The promising results of Modernas preliminary analysis of its phase 3 clinical trials follow the announcement of similar data from Pfizer and BioNTech earlier this month. Between the two companies, tens of thousands of volunteers are involved in the ongoing clinical trials. The MOPH has been in discussions with multiple international pharmaceutical companies since the early days of the pandemic to ensure Qatars population has early access to COVID-19 vaccines as soon as they demonstrate safety and efficacy and are approved for use,” said Dr. Al Khal.

“It is extremely encouraging that the two companies with which we have signed agreements are seeing very high rates of effectiveness in the early results of their clinical trials. However, the findings are the interim results of the companies clinical trials and further results of the ongoing clinical trials will be available in due course,” added Dr. Al Khal.

Modernas announcement that its vaccine is 95% effective follows interim analysis of the data from a clinical trial involving 30,000 people in the US. Half of the study participants were given two doses of the vaccine, four weeks apart, and half of the participants received placebo injections.

The preliminary analysis is based on the first 95 study participants to develop COVID-19 symptoms. From these, only five cases were in people who received the vaccine, while 90 cases were in those given the placebo.

“Never before has so much effort and resources have been put into the development of a vaccine. This investment is now starting to pay off and we have seen very promising early results from two different vaccines. We eagerly await further results of the trials and regulatory approval of the vaccines and there is good reason to be optimistic that the COVID-19 vaccines on the horizon can enable life to return to normal sooner rather than later,” said Dr. Al Khal. 

قنا

الدوحة: أكد الدكتور عبداللطيف الخال، رئيس المجموعة الاستراتيجية الوطنية للتصدي لفيروس /كوفيد-19/ ورئيس قسم الأمراض المعدية بمؤسسة حمد الطبية، أن النهج الاستباقي الذي اتبعته وزارة الصحة العامة لتأمين لقاح /كوفيد-19/ من مصادر مختلفة أثبت فعاليته.

وتأتي تصريحات الدكتور الخال تعليقا على الإعلان الذي صدر يوم أمس من شركة /موديرنا/، وهي شركة أمريكية متخصصة في التكنولوجيا الحيوية، والذي أشار إلى أن البيانات المؤقتة المستقاة من تجاربها السريرية الجارية حاليا تظهر أن لقاح /كوفيد-19/ الذي توصلت إليه الشركة فعال بنسبة 95%.

وكانت وزارة الصحة العامة قد أعلنت في منتصف شهر أكتوبر الماضي عن توقيعها اتفاقية مع شركة /موديرنا/ لشراء لقاح /كوفيد-19/ بمجرد اعتماده وإثبات صلاحيته للاستعمال على الصعيد العالمي، كما وقعت دولة قطر أيضا اتفاقية مماثلة مع شركتي /فايزر/ و/بيونتيك/ للحصول على اللقاح الذي تعمل الشركتان على تطويره.

وقال الدكتور الخال إن هذه النتائج المبشرة للتحليل الأولي الذي أجرته شركة /موديرنا/ لنتائج المرحلة الثالثة من تجاربها السريرية تأتي عقب الإعلان عن بيانات مماثلة من شركتي /فايزر/ و/بيونتيك/، في وقت سابق من الشهر الجاري، ويشارك عشرات الآلاف من المتطوعين في التجارب السريرية التي تجريها الشركتان.

وأضاف أن وزارة الصحة العامة كانت قد دخلت في مفاوضات مع عدد من شركات الأدوية العالمية منذ الأيام الأولى لتفشي جائحة /كوفيد-19/ لضمان حصول سكان دولة قطر على لقاحات /كوفيد-19/ بصورة مبكرة فور ثبوت فعاليتها وأنها آمنة للاستخدام واعتمادها من قبل الهيئات الدولية المختصة.

وأكد الدكتور الخال أنه أمر مبشر للغاية أن تحقق الشركتان، اللتان وقعت دولة قطر معهما اتفاقيتين، معدلات عالية جدا من الفعالية في النتائج المبكرة لتجاربهما السريرية، موضحا أنه مع ذلك فإن هذه النتائج هي نتائج مؤقتة فقط للتجارب السريرية، وستتوفر مزيد من النتائج في الوقت المناسب مع تواصل التجارب السريرية الجارية حاليا.

ويأتي إعلان شركة /موديرنا/ أن لقاح /كوفيد-19/ الذي قامت بتطويره فعال بنسبة 95 في المائة بعد التحليل المؤقت للبيانات المستقاة من تجربة سريرية شارك فيها 30 ألف شخص بالولايات المتحدة الأمريكية، حيث تم إعطاء نصف المشاركين في الدراسة جرعتين من اللقاح بفاصل أربعة أسابيع، بينما أعطي النصف الآخر من المشاركين حقنا تحتوي على علاج وهمي.

وقد اعتمد التحليل الأولي للنتائج على أول 95 حالة ظهرت عليها أعراض الإصابة بـ /كوفيد-19/ من بين جميع المشاركين في الدراسة، حيث كان من بينهم 5 أشخاص فقط من الذين تلقوا اللقاح الفعلي، بينما كانت التسعون حالة الأخرى لأشخاص حصلوا على العلاج الوهمي.

وقال الدكتور عبداللطيف الخال “إنه لم يسبق أن شهدنا من قبل بذل هذا القدر من الجهد وتوفير كل هذه الموارد من أجل تطوير لقاح واحد، إلا أن هذه الاستثمارات الكبيرة قد بدأت تؤتي ثمارها الآن مع ما نشهده من نتائج أولية واعدة للغاية من لقاحين مختلفين، وننتظر بفارغ الصبر ظهور مزيد من النتائج لهذه التجارب واعتماد هذه اللقاحات من قبل الهيئات الدولية المختصة، ولكن يمكننا القول حاليا بأن الأمر يدعو للتفاؤل باقتراب التوصل للقاح فعال لـ/كوفيد-19/، وهو ما يمكن أن يساعد على عودة الحياة لطبيعتها قريبا”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format