📚Education

Qatar Foundation Organizes Webinar on Artificial Intelligence and Precision Medicine

مؤسسة قطر تنظم ندوة إلكترونية حول التطورات المبتكرة في عالم الذكاء الاصطناعي والطب الدقيق

QNA

Doha: Qatar Foundation organized a webinar on Artificial Intelligence (AI) and Precision Medicine (PM) in cooperation with the Embassy of Sweden, the Swedish Chamber of Commerce Qatar (SCCQ), the Swecare Foundation, and the Qatar Foundation Research, Development and Innovation (QF RDI).

HE Ambassador of the Kingdom of Sweden to Qatar Anders Bengtcen expressed his delight the opportunity to partner with Qatar Foundation Research, Development and Innovation. He added that the webinar was able to create and strengthen the networks and intellectual bridges between Qatar and Sweden in two highly important fields where both countries are devoting considerable resources and pursuing significant opportunities. He added that Sweden has made significant advances and industry applications in AI and Precision Medicine.

For her part, HE Swedish Minister for Foreign Trade and Nordic Affairs Anna Hallberg said that a key element of the Swedish approach to innovation is to look at society as a whole when searching for new opportunities, including the way of life, travel, communication and doing business. HE the minister added that the importance of having a holistic approach has only increased as the world looks to tackle the environmental and sustainable development challenges.

“Qatar has taken important initiatives to attract foreign investment through economic incentives, such as the establishment of special economic zones and excellent infrastructure. The Swedish Government lauds the new labour legislation introduced in Qatar this year. I believe these important steps put Qatar in a unique position in the region when it comes to attracting foreign investment and foreign talent,” she said.

Vice President of QF RDI Dr. Richard OKennedy welcomed the opportunities presented by this event, saying that the comprehensive agenda and the participation of leading experts from Qatar and Sweden, has made the webinar a very productive gathering. He expressed his organization’s delight to be partnering with the Swedish Embassy in the areas of AI and precision medicine.

For his part, Secretary General of the Qatar Research, Development, and Innovation Council Omar Al Ansari said that “Looking forward to the next 10 years and inspired by the Qatar National Visions call towards a knowledge-based economy, the Council developed the Qatar Research, Development and Innovation 2030 Strategy (QRDI 2030). The strategy calls for a transformation agenda with a particular focus on the development of a holistic and interconnected ecosystem, leveraging legacy assets and mobilizing various entities across the state.”

قنا

الدوحة: نظمت مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع ندوة إلكترونية حول التطورات المبتكرة في عالم الذكاء الاصطناعي والطب الدقيق والمستجدات والفرص في تقنيات الذكاء الاصطناعي، وذلك بالتعاون مع سفارة السويد في الدوحة، وبالشراكة، مع غرفة التجارة السويدية في قطر، والمؤسسة السويدية لقطاع الصحة (سويكير)، وقطاع البحوث والتطوير والابتكار في المؤسسة.

وخلال الندوة التي شارك بها نخبة من الخبراء في مجال الذكاء الاصطناعي والطب الدقيق من دولتي قطر والسويد، أعرب سعادة السيد أندرس بينجتسين سفير مملكة السويد لدى الدولة عن سعادته بالمشاركة في هذه الندوة الافتراضية والإسهام في إنشاء شبكات التواصل ومد جسور المعرفة بين قطر والسويد في مجالين مهمين للغاية، يكرس لهما البلدان الكثير من الموارد، ويبحثان فيهما عن آفاق كبيرة وواعدة.

وأضاف أن السويد حققت العديد من الإنجازات الكبيرة والتطبيقات الصناعية البارزة في مجالي الذكاء الاصطناعي والطب الدقيق، معربا عن تطلعه للتعاون مع دولة قطر لاستكمال ما حققته من تقدم بارز في هذين المضمارين.

من جانبها، قالت سعادة السيدة آنا هالبيرغ، وزيرة التجارة الخارجية وشؤون بلدان الشمال الأوروبي بالحكومة السويدية، “تمثل الموضوعات التي ناقشتها ندوة اليوم، (الذكاء الاصطناعي والطب الدقيق)، أمثلة ممتازة للمجالات التي تزخر بالفرص الواعدة لكلا البلدين”، معربة عن تطلعها إلى العمل مع الدوحة في الوقت الحالي، وفي المستقبل، من أجل استكشاف فرص التعاون الثنائي، ولبناء غد أفضل للبلدين.

وتابعت “لقد اتخذت دولة قطر مبادرات مهمة لجذب الاستثمار الأجنبي المباشر من خلال الحوافز الاقتصادية، مثل إنشاء مناطق اقتصادية خاصة وبنية تحتية ممتازة. وتشيد الحكومة السويدية بتشريعات العمل الجديدة التي سنتها قطر هذا العام. وأرى أن هذه الخطوات المهمة قد جعلت دولة قطر تتبوأ مكانة فريدة في المنطقة فيما يتعلق بجذب الاستثمار الأجنبي والمواهب الأجنبية”.

من جانبه، رحب الدكتور ريتشارد أوكيندي، نائب رئيس البحوث والتطوير والابتكار في مؤسسة قطر، بهذه الندوة والفرص التي تتيحها، مشيرا إلى أنها مثلت لقاء مثمرا تناول مجالين على قدر كبير من الأهمية بالنسبة للبحوث والتطوير والابتكار، ألا وهما الذكاء الاصطناعي والطب الدقيق.

وعبر أوكيندي عن سعادته بالاشتراك مع السفارة السويدية في تنظيم هذه الفعالية وإقامتها، وتطلعه إلى تبادل المعارف والخبرات ووجهات النظر في هذين المجالين.

وأضاف “تحظى إنجازات السويد وريادتها في مجالي الابتكار والتكنولوجيا، خاصة الذكاء الاصطناعي والطب الدقيق، بتقدير كبير حول العالم. تأتي هذه الندوة في الوقت المناسب، إذ تعمل مؤسسة قطر، من خلال قطاع البحوث والتطوير والابتكار فيها، على تعزيز تركيزها على هذين المجالين لما فيه خير المجتمع وصالحه”.

بدوره، أوضح السيد عمر الأنصاري، الأمين العام لمجلس قطر للبحوث والتطوير والابتكار، أن المجلس أطلق استراتيجية قطر للبحوث والتطوير والابتكار 2030 مستشرفا المستقبل خلال السنوات العشر القادمة ومستلهما رؤية قطر الوطنية وتوجهاتها نحو الاقتصاد القائم على المعرفة. وتدعو هذه الاستراتيجية إلى وضع برنامج مستقبلي لأهداف التحول والتطوير، يركز بشكل خاص على إنشاء بيئة شاملة ومتكاملة، تستفيد من الأصول القديمة، وتحشد الكيانات المختلفة في جميع أنحاء الدولة، مشيرا إلى أن الطب الدقيق مجال متطور وواعد في مجال الرعاية الصحية، ومن شأنه تعزيز الرعاية الصحية والتوجه نحو الوقاية في الوقت نفسه.

في الإطار ذاته، حدد السيد لارس هامارستروم، مدير ورئيس قطاع الصحة في وكالة الابتكار السويدية (فينوفا)، أربعة عناصر هي الجودة، والموهبة والمعرفة، والبنية التحتية، والتعاون، كمقومات جوهرية وأساسية لتمكين الدول الصغيرة جغرافيا، مثل السويد وقطر، من التنافس على الساحة العالمية في مجال الطب الدقيق.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format