🌍 World

Hurricane Iota Expected to Become Catastrophic Storm Hitting Central America

إعصار إيوتا يزداد قوة مع توجهه نحو أمريكا الوسطى ويهدد بنتائج كارثية

QNA

Washington: Hurricane Iota became a Category 2 storm on Sunday evening and is quickly gaining strength as it moves closer to Central America with forecasters at the US National Hurricane Center warning the storm could bring catastrophic winds, a life-threatening storm surge and torrential rainfall to the region.

Iota is approaching Nicaragua and Honduras and may be at or near Category 4 strength at landfall, according to the latest forecast. The region is still recovering after Hurricane Eta hit earlier this month as a Category 4 hurricane.

On Sunday, Hurricane Iota was located about 110 miles east of Isla de Providencia, Colombia, and about 255 miles east-southeast of Cabo Gracias a Dios on the Nicaragua/Honduras border.

Iotas maximum sustained winds are up to 100 mph with higher gusts, and its moving across the southwestern Caribbean Sea at 9 mph, the NHC said.

The authorities warn that Iota may exacerbate the massive damage caused by Hurricane Eta, which struck the region two weeks ago, causing floods and mudslides that destroyed crops and killed dozens of people in a vast area from Panama to southern Mexico. 

قنا

واشنطن: أعلن المركز الوطني الأمريكي للأعاصير أن العاصفة /إيوتا/ ازدادت قوة بعد أن أصبحت اعصارا من الفئة الثانية.. محذرا من أن الإعصار قد يسبب أضرارا شديدة عندما يصبح من الفئة الرابعة مع اقترابه من البر الرئيسي لأمريكا الوسطى في وقت متأخر من اليوم.

وأفاد المركز بأنه رصد “إيوتا” أمس /الأحد/ على بعد 410 كيلومترات من سواحل نيكاراغوا وهندوراس، مصحوبا برياح سرعتها القصوى 161 كيلومترا في الساعة.

ويهدد الإعصار منطقتي نيكاراغوا وهندوراس، بأمطار غزيرة ورياح عاتية مع زيادة قوته، وقد أجلت السلطات في نيكاراغوا عددا من السكان على حدودها مع هندوراس تحسبا لمرور الإعصار.

وتحذر السلطات من أن /إيوتا/ قد يفاقم الدمار الهائل الذي خلفه الإعصار/إيتا/، الذي ضرب المنطقة قبل أسبوعين محدثا فيضانات وانهيارات طينية دمرت محاصيل وأودت بحياة العشرات في منطقة شاسعة تمتد من بنما حتى جنوب المكسيك.

و/إيوتا/ هو الإعصار الـ13 في موسم الأعاصير هذا العام، بمنطقة الأطلسي، مع العلم أنه في الموسم العادي لا تحدث سوى حوالي خمسة أو ستة أعاصير.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format