💉 Health

HMC Wins Top Award for its Comprehensive Response to COVID-19 Pandemic

حمد الطبية تفوز بجائزة عربية مرموقة تقديرا لجهودها في الاستجابة لجائحة كورونا

QNA

Doha: Hamad Medical Corporation (HMC) has won the Elite Hospital Award as part of the Arab Hospitals Federation Gold Initiative, which aimed to showcase the efforts of healthcare providers across the region during the COVID-19 pandemic.

The award recognized HMC’s successful response across five categories: Regulatory Staff to the Government; Leadership and Governance; Safety of Staff, Visitors and Patients; Awareness; and Research and Development.

“Receiving the Elite Hospital Award is a wonderful endorsement of HMC’s contribution to Qatar’s overall COVID-19 strategy,” said Ali Al Janahi, Chief of Tertiary Hospitals Group in HMC.

“The Arab Hospitals Federation Gold Initiative is an important project that aims to showcase the efforts of healthcare providers in meeting the unprecedented challenge presented by COVID-19. Here in Qatar, HMC has worked alongside its healthcare partners, including the Ministry of Public Health and Primary Health Care Corporation, and played a central role in the nation’s measures to protect its population and ensure every patient with COVID-19 can receive fast and effective care. Our comprehensive strategy to confront COVID-19 has succeeded in suppressing the spread of the virus and enabled Qatar to have one of the lowest COVID-19 mortality rates in the world,” he added.

The Elite Hospital Award recognized the effectiveness of HMC’s role in the delivery of the healthcare sector’s widespread measures to protect Qatar’s population from COVID-19 and ensure every patient requiring medical treatment was able to do so without delay.

HMC, as the main provider of specialist healthcare services in Qatar, played the leading role in caring for COVID-19 patients with moderate to severe symptoms.

To meet the increased demand as a result of the virus, HMC significantly expanded capacity across its hospital network. The re-purposing of existing resources and facilities resulted in delivering over 2,900 new hospital beds, including 700 new intensive care beds. Five facilities, including two newly opened hospitals in Mesaieed and Ras Laffan, were designated as dedicated COVID-19 treatment facilities as part of a strategy that allowed HMC to ensure the right care was available at the right time and place, said Ali Al Janahi.

The award also recognized the measures put in place by HMC to ensure the safe continuation of services to patients with non-COVID-19 conditions. This included the launch of virtual and telemedicine services for a range of areas including outpatient consultations, urgent care, and mental health, he stressed.

The Gold Initiative’s Awareness category praised HMC’s efforts in communicating effectively with Qatar’s population throughout the pandemic to ensure they were kept updated on the latest developments and knew how to keep themselves safe.

Chief Communications Officer at HMC Ali Abdulla Al Khater said: “Right from the onset of the pandemic, we utilized television, radio, social media, and newspapers to keep the public informed about what was happening with COVID-19, how health services were adapting and changing, and how individuals could keep themselves safe.”

He went on saying: “We delivered messaging in multiple languages, including Arabic, English, Hindi, Urdu, Malayalam, Tagalog, Nepali, Bengali, and French – ensuring that, along with our healthcare partners, we were able to reach as wide an audience as possible, and that every citizen and resident could access the information they needed.”

قنا

الدوحة: حصلت مؤسسة حمد الطبية على جائزة “النخبة” المرموقة والممنوحة من قبل اتحاد المستشفيات العربية ضمن مبادرته الذهبية التي أطلقها تقديرا للجهود التي بذلتها مؤسسات الرعاية الصحية في المنطقة أثناء جائحة كورونا (كوفيد-19).

وتأتي هذه الجائزة اعترافا بالجهود الاستثنائية التي بذلتها مؤسسة حمد الطبية في الاستجابة للجائحة في خمس فئات رئيسية تمثلت في الموظفين التنظيميين لدى القطاع الحكومي، القيادة والحوكمة الإدارية، سلامة موظفي وكوادر الرعاية الصحية والمرضى والزوار، وعي الجمهور والبحث والتطوير.

وقال السيد على الجناحي رئيس مجموعة المستشفيات التخصصية في مؤسسة حمد الطبية، إن فوز المؤسسة بهذه الجائزة المرموقة شهادة على الدور الفعال والمحوري الذي تؤديه مؤسسة حمد في الاستراتيجية الشاملة لدولة قطر في التصدي لجائحة كورونا (كوفيد-19).

وأضاف أن جائزة “المبادرة الذهبية” المرموقة والممنوحة من قبل اتحاد المستشفيات العربية تعد مشروعا هاما يبرز الاتحاد من خلاله الجهود التي بذلتها مؤسسات الرعاية الصحية في المنطقة في مواجهتها للتحديات غير المسبوقة المتمثلة في جائحة كورونا (كوفيد-19)، حيث قامت مؤسسة حمد الطبية بالتعاون مع شركائها في القطاع الصحي (وزارة الصحة العامة ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية) بدور محوري في وضع وتطبيق الإجراءات الاحترازية التي من شأنها حماية سكان الدولة من هذا الوباء وضمان حصول كل مريض من المرضى الذين تعرضوا لعدوى الفيروس على الرعاية الصحية اللازمة والعاجلة، وبالتالي نجحت استراتيجية التصدي لجائحة كورونا في الحد من انتشار الفيروس والتقليل من أعداد الوفيات الناجمة عن الإصابة بهذا المرض، حيث إن معدل الوفيات في قطر يعد واحدا من بين الأقل على الصعيد العالمي.

وتعد الجائزة المرموقة والممنوحة من قبل اتحاد المستشفيات العربية اعترافا بالدور الفعال والمحوري الذي أدته مؤسسة حمد الطبية في صياغة وتعميم الإجراءات الاحترازية الكفيلة بحماية سكان الدولة من هذا الوباء وتوفير الرعاية الصحية لكل مريض من المرضى بصورة عاجلة ودون أي تأخير.

وقد قامت المؤسسة، بصفتها المزود الرئيسي بخدمات الرعاية الصحية في الدولة، برعاية ومعالجة مصابي كورونا (كوفيد-19) الذين تعرضوا لعدوى الفيروس وظهرت عليهم الأعراض التي تراوحت بين الطفيفة وبالغة الشدة.

وأوضح السيد علي الجناحي أنه تلبية للاحتياجات المتزايدة من خدمات الرعاية الصحية ولمواكبة الزيادة في أعداد المرضى قامت المؤسسة بزيادة الطاقة الاستيعابية في شبكة مستشفياتها، حيث نتج عن عملية إعادة تخصيص بعض مرافق الرعاية الصحية توفير ما يزيد على 2900 سرير إضافي للمرضى في هذه المرافق، وتم تخصيص 700 منها للعناية الطبية المركزة، في حين تم تخصيص خمسة من المستشفيات، بما فيها اثنان من المستشفيات التي افتتحت حديثا في مسيعيد ورأس لفان، بالكامل لرعاية مرضى كورونا (كوفيد-19) وذلك في إطار الاستراتيجية التي تبنتها مؤسسة حمد الطبية والمتمثلة في توفير الرعاية الصحية المناسبة في الوقت والمكان المناسبين.

وأكد أن حصول مؤسسة حمد الطبية على هذه الحائزة يعد أيضا بمثابة اعتراف وتقدير لدور المؤسسة في ضمان استمرارية تقديم خدمات الرعاية الصحية للمرضى غير المتصلة بكورونا (كوفيد-19)، بما في ذلك إطلاق برنامج رعاية المرضى عن بعد لمجموعة مختارة من خدمات الرعاية بما فيها العيادات الخارجية، والرعاية العاجلة، والصحة النفسية.

وأشادت المبادرة الذهبية بموجب الفئة الخامسة التي تتضمنها بالجهود الاستثنائية التي بذلتها المؤسسة في مجال توعية الجمهور بفيروس كورونا (كوفيد-19) والتواصل الفعال مع الجمهور في هذا الخصوص وإبقائه على اطلاع تام حول كافة التطورات وكيفية المحافظة على سلامته خلال الجائحة.

من جانبه، قال السيد علي عبدالله الخاطر رئيس لجنة الاتصال العليا للرعاية الصحية والرئيس التنفيذي للاتصال المؤسسي في مؤسسة حمد الطبية، إنه منذ بدء جائحة كورونا (كوفيد-19) تم استخدام كافة وسائل الإعلام (المرئية والمسموعة) ومنصات التواصل الاجتماعي والصحف لاطلاع الجمهور أولا بأول عن تطورات ومستجدات هذا الوباء، وكذلك حول تكييف خدمات الرعاية الصحية وتغييرها بما يتناسب مع الظروف السائدة، وحول كيفية المحافظة على السلامة.

وأضاف أنه تم خلال التواصل مع الجمهور استخدام العديد من اللغات بما في ذلك اللغة العربية، والإنجليزية، والهندية، والأردو، والمالايالام، والتقالوق، والبنجالية والفرنسية، لضمان الوصول إلى كافة شرائح المجتمع وضمان حصول كافة المواطنين والمقيمين على المعلومات التي يحتاجونها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format