💉 Health🦠Coronavirus

No signs of Covid-19 second wave in Qatar: Minister of Public Health

وزيرة الصحة العامة: لا توجد بوادر للموجة الثانية لفيروس كورونا في قطر

The Peninsula

Doha: Minister of Public Health, H E Dr. Hanan Mohamed Al Kuwari has said that Qatar’s response to Covid-19 helped stabilize the pandemic in the country. 

Speaking at the opening session of the World Innovation Summit for Health (WISH) 2020, held under the theme of One World, Our Health, the Minister said that though there are no signs of a second wave in Qatar, it is important to be vigilant.

“Today the epidemic has stabilized in Qatar. We have not seen a second wave, but we remain alert. There have been a small number of outbreaks mostly associated with family gathering, which we have controlled with active surveillance and contact tracing,” she said.

“A key factor in our success is our system of universal health coverage. All costs of treatment were covered by the government, irrespective of nationality or social conditions. All patients received the same high standard of care. Our low mortality is attributable to a variety of factors, including the young average age of the population, but particularly to the high quality of medical care, provided equally to everyone. Throughout we strived to keep our healthcare workforce safe and protected and our hospital acquired infections as close to zero as possible.”

“Every death is a tragedy, but we are thankful that our cases, in global terms, remain low. Our mortality rate is 0.15% one of the lowest in the world.  This stands as testimony to the talent and commitment of our doctors and nurses and the entire healthcare workforce. This is also testament of our healthcare system.” 

Dr. Al Kuwari also highlighted how the healthcare system expanded the capacity to accommodate every patient and provide them with right care.  

“We opened nearly 3,000 acute care beds and 227 ICU beds and secured extra ventilators. We made provision to treble the ICU beds, to 749 if necessary, we transformed an entire general hospital to an intensive care hospital. 

“We have treated around 2,000 patients with severe Covid-19 in our ICUs since the start of the pandemic, of whom nearly 90% have been discharged.”  

The minister also said that that Qatar opened 24 isolation facilities, with the maximum of 30,000 beds, and 609 quarantine facilities with the capacity of 15, 000 beds.  

Dr. Al Kuwari highlighted the support Qatar has extended to other countries in the battle against COVID-19.  “We know we will win this battle only if everyone wins it. In solidarity, Qatar has so far helped more than 70 countries and international organizations with equipment and resources,” she said.  

The Minister also insisted that COVID-19 is not beaten yet. “Our strategy remains one of vigilance and focused action tempered by a controlled return to normality, while keeping our people safe. We await, with the rest of the world, the development of a safe, effective vaccine. In the meantime, we must rely on the public health measures with which we are all familiar and the dedication and professionalism of the global health workforce to keep us safe,” she said.

Source: thepeninsulaqatar

البينينسولا – ترجمة WGOQatar

الدوحة: قالت وزيرة الصحة العامة، معالي الدكتورة حنان محمد الكواري، إن استجابة قطر لوباء فيروس كورونا ساعدت في استقرار الوباء في البلاد.

وفي حديثها في الجلسة الافتتاحية للقمة العالمية للابتكار في الصحة 2020, التي عقدت تحت شعار “عالم واحد، صحتنا”، قالت الوزيرة إنه على الرغم من عدم وجود بوادر لموجة ثانية في قطر، فمن المهم توخي الحذر.

الوباء مستقر في قطر. وحتى الآن لم نشهد موجة ثانية، لكننا سنبقى يقظين. كان هناك عدد قليل من المستشفيات المرتبطة في الغالب بالتجمعات العائلية، والتي سيطرنا عليها من خلال المراقبة النشطة وتتبع الاتصال”.

“أحد العوامل الرئيسية في نجاحنا هو نظامنا للتغطية الصحية الشاملة. تم تغطية جميع تكاليف العلاج من قبل الحكومة، بغض النظر عن الجنسية أو الظروف الاجتماعية. تلقى جميع المرضى نفس المستوى العالي من الرعاية. يُعزى انخفاض معدل الوفيات لدينا إلى مجموعة متنوعة من العوامل، بما في ذلك متوسط ​​عمر السكان، ولكن بشكل خاص إلى الجودة العالية للرعاية الطبية المقدمة على قدم المساواة للجميع. سعينا طوال الوقت جاهدين للحفاظ على سلامة وحماية العاملين في مجال الرعاية الصحية لدينا، كما أن الإصابات المكتسبة في المستشفى لدينا قريبة من الصفر قدر الإمكان “.

“كل حالة وفاة هي مأساة، لكننا نشعر بالامتنان لأن حالاتنا، من منظور عالمي، لا تزال منخفضة. معدل الوفيات لدينا هو 0.15٪ من أدنى المعدلات في العالم. هذا يمثل شهادة على موهبة والتزام أطبائنا وممرضينا والقوى العاملة في مجال الرعاية الصحية بأكملها. وهذا أيضًا دليل على نظام الرعاية الصحية لدينا “.

كما سلطت الدكتورة حنان محمد الكواري الضوء على كيفية قيام نظام الرعاية الصحية بتوسيع القدرة على استيعاب كل مريض وتقديم الرعاية المناسبة لهم.

“افتتحنا ما يقرب من 3000 سرير للعناية المركزة و227 سريرًا لوحدة العناية المركزة وقمنا بتأمين أجهزة تنفس إضافية. قمنا بتوفير عدد أسرة وحدة العناية المركزة ثلاثة أضعاف، إلى 749 إذا لزم الأمر، وقمنا بتحويل مستشفى عام بأكمله إلى مستشفى للعناية المركزة.

“لقد عالجنا حوالي 2000 مريض مصابين بفيروس كورونا الحاد في وحدات العناية المركزة لدينا منذ بداية الوباء، وخرج منهم ما يقرب من 90٪”.

وقالت الوزيرة ايضاً إن قطر افتتحت 24 منشأة عزل بحد أقصى 30 ألف سرير و609 منشآت حجر بسعة 15 ألف سرير.

وأضافت الدكتورة حنان محمد الكواري الضوء على الدعم الذي قدمته دولة قطر للدول الأخرى في المعركة ضد فيروس كورونا. نحن نعلم أننا سننتصر في هذه المعركة فقط إذا فاز بها الجميع. تضامناً مع قطر، التي ساعدت حتى الآن أكثر من 70 دولة ومنظمة دولية بالمعدات والموارد.

كما أصرت الوزيرة على أن فيروس كورونا لم يتم التغلب عليه بعد. “تظل استراتيجيتنا قائمة على اليقظة والعمل المركّز الذي يخفف من خلال عودة منظمة إلى الحياة الطبيعية، مع الحفاظ على سلامة شعبنا. نحن ننتظر، مع بقية العالم، تطوير لقاح آمن وفعال. في غضون ذلك، يجب أن نعتمد على تدابير الصحة العامة التي نعرفها جميعًا وتفاني القوى العاملة الصحية العالمية واحترافها للحفاظ على سلامتنا “.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format