🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

Scientists on guard over ‘mutant’ mink coronavirus

ظهور كورونا بشكل متحور لدى حيوانات المنك يثير حذرا وخوفا بين العلماء

AFP

Paris: Coronavirus transmission from minks to humans does not necessarily mean the disease will become more dangerous, but scientists are on their guard in the wake of an astounding announcement from Denmark.

Danish Prime Minister Mette Frederiksen said Wednesday that the country will kill more than 15 million minks and that a variant of the SARS-Cov-2 virus that had been transmitted from the animals to 12 people could impact a vaccine’s effectiveness.

Global media reacted with shock, especially given the high level of fear already caused by the Covid-19 epidemic that has claimed more than 1.2 million lives in less than a year.

Specialists are not convinced however that the danger is much greater and are waiting for more evidence.

“I really wish that the trend of science by press release would stop,” commented Angela Rasmussen, a virologist at Columbia University in New York.

“There’s no reason why the genomic data couldn’t be shared, which would allow the scientific community to evaluate these claims,” she added on Twitter.

Viruses such as the one that emerged in China late last year mutate constantly and new variants are not necessarily worse than the previous ones.

So far, no study has shown newer SARS-Cov-2 variants to be more contagious or dangerous than their predecessors.

The contamination of minks is not new either, with breeders in several countries, including the Netherlands, Spain, Sweden and the United States reporting cases.

A few cases of humans being infected by minks have also been reported.

Denmark has been specific in describing how the different strain of the virus jumped from mink to man.

“According to the information from Danish authorities, this virus is neither more pathogenic, nor more virulent,” specialist Gilles Salvat at the French health agency Anses told AFP.

There is concern however that a variant “emerges like a second virus and dominates the population,” he noted.

“Coming up with a vaccine for one strain is already complicated, and if we have to do it for two, four or six strains it is even more complicated,” the specialist noted.

He considered the decision to cull Danish mink to be a “precaution”.

– ‘Justifiable from health perspective’ –

Francois Balloux, who teaches at University College London, agreed, telling AFP: “This measure is entirely justifiable from a health perspective to eliminate the transmission source of a serious virus.”

He nonetheless also felt that “evoking the risk that mink could generate a second pandemic seems excessive and counter-productive in the current fearful climate.”

Balloux noted that similar mutations exist within the population already and have not spread.

“We know this virus with the same mutations emerged on mink farms, was transmitted to humans and did not spread widely,” the professor said.

All the same, it was not “completely impossible” that the new strain “could spread and render vaccines less effective,” he acknowledged.

Meanwhile, “the true implication of the changes in the spike protein have not yet been evaluated by the international scientific community and are thus unclear,” remarked James Wood, head of veterinary medicine at the University of Cambridge.

“It is too early to say that the change will cause either vaccines or immunity to fail,” he told the Science Media Centre.

Cases have also been noted of contamination by the Covid-19 virus from cats, dogs and even lions and tigers at the New York zoo.

But at this point, “the risk of animals spreading COVID-19 to people is considered to be low,” according to the US Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Dogs and cats are dead-ends from an epidemiologist’s point of view, Salvat explained, because “they can provisionally host the virus, but cannot multiply it enough to be contagious.”

French authorities have nonetheless urged Covid patients to “avoid all contact” with their pets, especially ferrets, which belong to the same family as minks.

Virologist Rasmussen expressed concern about the chances of the coronavirus being spread by wild cats.

“Cats are susceptible to infection and there are millions of feral cats in the US (and millions more globally). If cats become an established reservoir, we may be stuck with SARS-CoV-2 for years to come,” she warned.

 أ ف ب

باريس: يمكن لبعض الحيوانات أن تصاب بكوفيد-19 ويمكن أن ينقل حيوان المنك الفيروس إلى البشر، لكن ليس هناك دليل في هذه المرحلة على أن العدوى بين الحيوانات والإنسان تفاقم الوباء، وفق ما قال علماء بعد إعلان الدنمارك ذبح ملايين من هذه الحيوانات المصابة بسلالة جديدة من كورونا يمكنها الانتقال إلى البشر.

وأعلنت رئيسة الوزراء الدنماركية ميته فريدريكسن الأربعاء ذبح كل حيوانات المنك في البلاد التي يزيد عددها عن 15 مليونا قائلة إن نسخة محورة من “سارس-كوف-2” قد تهدد فعالية أي لقاح في المستقبل، نقلتها هذه الحيوانات إلى 12 شخصا.

وكان لهذا الإعلان تأثير قنبلة في وسائل الإعلام العالمية في مناخ يسود فيه إحباط شديد في مواجهة كوفيد-19 الذي أودى حتى الآن بحياة أكثر من 1,2 مليون شخص في أقل من سنة.

لكن العديد من الخبراء كانوا حذرين، متسائلين عن حقيقة الأخطار المزعومة لهذه العدوى في غياب نشر بحث علمي.

وقالت أنجيلا راسموسن عالمة الاوبئة في جامعة كولومبيا في نيويورك على تويتر “أود حقا أن يتوقف هذا التوجه المتمثل في ممارسة العلوم من خلال بيانات صحافية. لا يوجد أي سبب يمنع مشاركة البيانات الجينية للسماح للمجتمع العلمي بتقييم هذه الادعاءات”.

وتتحوّر فيروسات الحمض النووي الريبوزي، مثل فيروس كورونا الذي ظهر في الصين في نهاية العام 2019 طوال الوقت، دون أن يكون لها بالضرورة عواقب وخيمة. وإضافة إلى ذلك، لا تظهر أي دراسة علمية حتى الآن أن واحدة من التحورات العديدة لـ”سارس-كوف-2″ يمكن أن تعدل من مدى العدوى أو الخطورة.

كما أن عدوى المنك ليست جديدة. إضافة إلى الدنمارك، وجدت هذه العدوى في العديد من المزارع منذ يونيو في هولندا والولايات المتحدة وإسبانيا. كما تم الإبلاغ عن حالات قليلة من انتقال عدوى المنك إلى البشر.

لكن إعلان الدنمارك يذهب إلى أبعد من ذلك، إذ يصف انتقال سلالة مختلفة من الفيروس من المنك إلى البشر.

وقال جيل سالفا الخبير في وكالة الصحة الفرنسية “أنس” لوكالة فرانس برس “وفقا لمعلومات من السلطات الدنماركية، فإن هذا الفيروس ليس أكثر عدوى ولا أكثر أشكاله ضراوة”.

لكن الخوف هو أنه “يظهر باعتباره ثاني فيروس سائد بين البشر (…) تطوير لقاح لسلالة واحدة معقد أصلا، فكيف به إذا كان علينا القيام بذلك لسلالتين أو أربع أو ست سلالات” وفق الخبير الذي أوضح أن قرار ذبح الحيوانات “احترازي”.

وقال البروفسور فرانسوا بالو من جامعة “لندن كوليدج”، “هذا الإجراء له ما يبرره تماما من وجهة النظر الصحية للقضاء على مصدر كبير لانتقال الفيروس”.

لكن “الإشارة إلى خطر أن يتسبب المنك في انتشار وباء ثانٍ تبدو متطرفة وعكسية في ظل المناخ المتوتر حاليا” وفقا لبالو الذي لفت إلى وجود حالات مماثلة من تحور الفيروس لكن على نطاق ضيّق.

وتابع “نحن نعلم أن هذا الفيروس ظهر في مزارع المنك وانتقل إلى البشر ولم ترتفع وتيرته مطلقا وما زال نادرا بين السكان” رغم أنه يقر بأنه ليس “من المستحيل” أن “ينتشر هذا النوع المتحور من الفيروس ويجعل اللقاحات أقل فعالية”.

من جانبه، أوضح جيمس وود أستاذ الطب البيطري في كلية الطب البيطري جامعة كمبريدج أن “الآثار الحقيقية للتغيرات” التي أحدثها التحور “لم يتم تقييمها من قبل المجتمع العلمي”.

وتابع “من السابق لأوانه القول إن هذا التحور سيؤدي إلى فشل اللقاحات” وفق ما نقلت عنه منظمة “ساينس ميديا سنتر” البريطانية.

بالإضافة إلى حيوانات المنك، تم تحديد إصابات بكوفيد-19 لدى حيوانات أخرى آكلة لحوم خصوصا القطط لكن أيضا لدى الكلاب والنمور والأسود في حديقة حيوانات نيويورك.

في هذه المرحلة، “يعتبر خطر انتشار كوفيد-19 من الحيوانات إلى البشر منخفضا جدا” وفق المراكز الأميركية لمكافحة الأمراض والوقاية منها (سي دي سي).

وبعد إعلان الدنمارك، دعت الأكاديمية الفرنسية للطب المصابين يوم الجمعة إلى “تجنب الاتصال” بحيواناتهم الأليفة.

وتشعر راسموسن بالقلق من انتشار الفيروس بين القطط غير المنزلية. وقالت “القطط متلقية للعدوى وهناك ملايين القطط البرية في الولايات المتحدة وملايين أخرى حول العالم”.

وختمت “إذا أصبحت القطط مستودعا دائما للفيروس، قد يبقى المرء يكافح سارس-كوف-2 لسنوات”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format