📚Education

CIS Announces Winners of Undergraduate Essay Competition

كلية الدراسات الإسلامية تعلن أسماء الفائزين بالمسابقة البحثية لطلبة الجامعات

QNA

Doha: The College of Islamic Studies (CIS) at Hamad Bin Khalifa University (HBKU) has announced the winners of the undergraduate essay competition held by its Center for Muslim Contribution to Civilization (CMCC).

First held in 2017 and occurring biennially, the competition reflects a commitment by the Colleges Center to creating and raising awareness among young people about the contributions Muslims have made to human civilization. In doing so, the competition is also designed to disseminate a culture of research and instilling a greater sense of civilizational responsibility among undergraduate students.

Awards of between $2,000 and $10,000 are given to the winning Arabic and English language submissions.

The subject of this years competition was Muslim Intellectual Life in 2nd Century Hijri/8th Century CE Baghdad. Participants were tasked with basing their submissions around a range of themes, including religion and ethics, literature and poetry, architecture, and political thought and governance.

In response, the CMCC attracted submissions from across 10 countries, with the following participants receiving awards for their work: Samia Aissaoui (Algeria); Ian Greer (Canada); Zeinab Ghaedi (Iran); Remilekun Fasanya (Nigeria); Berke Cetinkaya (Turkey); Umran Khan and Edward Taylor (both United Kingdom).

Commenting after the announcement, Director of CMCC Prof. Aisha Al Mannai said: “We were delighted with the eclectic and international mix of submissions on this years theme. The caliber and quality of all essays were extremely high and selecting winning entries was by no means an easy task. However, what set our winners apart was the diversity of sources used to inform the style, structure and clarity of their submissions. The fact that some of our winners are non-Muslims also reflects that interest in Muslim contributions to civilization remains high in many parts of the world.”

“We are hopeful that such competitions and other academic activities of CMCC would enhance the realization of our primary objective of creating awareness about the contribution of Islam and Muslims to civilization among the youth and academics alike.”

قنا

الدوحة: أعلنت كلية الدراسات الإسلامية بجامعة حمد بن خليفة عن أسماء الفائزين في مسابقتها لكتابة الأبحاث المخصصة لطلبة الجامعات، التي عقدها مركز محمد بن حمد آل ثاني لإسهامات المسلمين في الحضارة .

وتعكس المسابقة، التي تقام كل عامين، التزام المركز التابع لكلية الدراسات الإسلامية، بتعزيز الوعي لدى الشباب بأهمية الإسهامات التي قدمها المسلمون للحضارة الإنسانية، ونشر ثقافة البحوث وغرس شعور أكبر بالمسؤولية الحضارية بين طلاب المرحلة الجامعية.

وتمنح جوائز تتراوح قيمتها بين ألفين و10 آلاف دولار أمريكي للفائزين في مسابقة البحوث المكتوبة باللغتين العربية والإنجليزية.

وكان موضوع المسابقة لهذا العام هو “الحياة الفكرية للمسلمين في بغداد في القرن الثاني الهجري/ الثامن الميلادي”، حيث كلف المشاركون بكتابة أبحاثهم حول مجموعة من المواضيع من بينها الدين والأخلاق، والأدب والشعر، والعمارة، والفكر السياسي والحوكمة.

وشهدت المسابقة مشاركة واسعة لمتسابقين من 10 دول، حيث حاز المتسابقون المذكورون فيما بعد على جوائز عن أعمالهم القيمة وهم: سامية عيساوي من الجزائر وإين جرير من كندا وزينب قائدي من إيران ورميلكون فاسانيا من نيجيريا وبيرك جتينكايا من تركيا وعمران خان وإدوارد تايلور من المملكة المتحدة.

وبهذه المناسبة، أعربت الدكتورة عائشة يوسف المناعي، مديرة مركز محمد بن حمد آل ثاني لإسهامات المسلمين في الحضارة، عن سعادتها باستقبال مزيج انتقائي وعالمي من البحوث التي كتبت حول محور المسابقة لهذا العام، موضحة أن جميع البحوث اتسمت بتنوعها وجودتها المرتفعة للغاية.

وأضافت أن اختيار المشاركات الفائزة لم يكن بالمهمة السهلة على الإطلاق، ومع ذلك، فإن ما يميز بحوث الفائزين هو تنوع المصادر المستخدمة لإثراء أسلوب أبحاثهم وبنيتها، ووضوح الأفكار التي طرحوها، معتبرة أن “فوز بعض المتسابقين غير المسلمين في هذه المسابقة يعكس ايضا أن الاهتمام بإسهامات المسلمين في الحضارة لا يزال مرتفعا في العديد من أنحاء العالم”.

ونوهت الدكتورة عائشة يوسف المناعي إلى أنها تأمل في أن تساهم مثل هذه المسابقات والأنشطة الأكاديمية الأخرى التي ينظمها المركز في تحقيق الهدف الأساسي المتمثل في تعزيز الوعي حول إسهامات الإسلام والمسلمين في الحضارة بين الشباب والأكاديميين على حد سواء.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format