🇶🇦 DOHA

320 smart poles installed for lighting Energy City

إنارة ٣٢٠ عموداً ذكياً في مدينة الطاقة

The Peninsula

Doha: Energy City Qatar has lit its streets and headquarters to announce the integration of the components of work in it, as many government entities and leading companies have already started work through their iconic buildings in the city.

The lighting cost of Energy City Qatar amounted to about QR15m, which was invested in deploying 320 smart poles that carry 640 lights and operate with the ‘zigbee’ antenna system, which facilitates the process of fully controlling the lighting remotely and rationalising its use, said Engineer Hisham Al Emadi, Chief Executive Officer of Energy City Qatar, in a statement.

Al Emadi indicated that this system will play a great role in reducing environmental pollution and improve the environment for residents and visitors to the city.

Al Emadi explained that these smart poles are equipped with a remote control system via fibre optics in all sections of the city with a modern design showing the illuminated logo of Energy City Qatar, pointing out that the city streets have been illuminated with three types of smart poles, which are 12 meters and 10 meters in addition to the 8 meters poles, which ensure compliance with quality and safety standards in all city facilities.

Al Emadi stressed that the dream of “Energy City Qatar” has become a reality that will provide an added value to the economy in the State of Qatar, the most prominent features of which are evident through the adoption of a sustainable city that responds to the highest international standards in the field of environment and modern technologies.

Moreover, Ahmad Al Abdulla, CEO of the Lighting Design Company, said the lighting poles installed in the city were able to provide many different services. In addition to lighting the streets, they will also charge electric cars, with the possibility of reducing the amount of lighting in the street according to timing and need, through the control centre responsible for operating the lighting system.

Al Abdulla added that these poles will be equipped in the coming period with screens that will be used in advertisements during the next phase, and will also be relied upon in launching Wi-Fi services in the city, in addition to the possibility of relying on them as sensors, indicating that the installation of these poles in the city took two months.

Manufacturing took six months, during which the Lighting Design Company supervised the design and the method of selecting all the equipment used in the manufacturing process of these smart poles by a Chinese company.

It is worth noting that Energy City Qatar is considered a developed centre for business and home to leading companies in the heart of the one of the fastest growing cities in the Middle East. The project provides an integrated set of services that allow companies to achieve the highest levels of creativity according to the highest international standards. Energy City Qatar benefits from its strategic location within “Lusail” project and provides a wide range of residential and entertainment facilities, as part of the Energy City Qatar’s endeavour to become a global hub for business for the twenty-first century.

Source: thepeninsulaqatar

الشرق

الدوحة: أنارت “مدينة الطاقة قطر” شوارعها ومقرها إيذاناً بإعلان تكامل جميع مقومات العمل فيها، بعد أن كانت العديد من الشركات والأقطاب الحكومية قد بدأت العمل فعلياً بها من خلال أبنيتها الأيقونية، ومن بينها جامعة لوسيل، قطر الخيرية بالإضافة إلى بيمة، في الوقت الذي لاتزال مجموعة من المباني الأخرى المملوكة لمختلف الجهات في مرحلة التشييد، وفي مقدمتها دار الشرق، الأوقاف الإسلامية، الخليج للتأمين وغيرها من شركات المقاولات الرائدة والهيئات الحكومية المختلفة.

وبلغت كلفة إنارة مدينة الطاقة قطر حوالي 15 مليون ريال قطري استثمرت في نشر 320 عموداً من الأعمدة الذكية التي تحمل 640 ضوءاً و تشغل بنظام “zigbee” الهوائي االعامل على تسهيل عملية التحكم التام في الإنارة عن بعد والترشيد في استخدامها، حسب تصريحات المهندس هشام العمادي الرئيس التنفيذي لمدينة الطاقة قطر، والذي بين الدور الكبير الذي سيلعبه هذا النظام في الحد من التلوث البيئي، مما سيحسن من بيئة العمل سواء للقاطنين أو لمرتادي المدينة.

وكشف العمادي على أن القدرة الضوئية للمدينة تقدر بـ 80 كيلووات، مشيرا إلى توفر أعمدة الإنارة الجديدة على أحدث التقنيات القادرة على توجيهها نحو تقديم المزيد من الخدمات الخارجة عن إطار الإنارة كإمكانية استغلالها كشاحن كهربائي للسيارات، عن طريق توزيعها في جميع المواقف الخاصة بالمدينة، ما سيرفع من نسبة الإقبال على مدينة الطاقة في الفترة المقبلة، مع التوقعات التي توحي إلى ارتفاع نسبة السيارات المعتمدة على الطاقة الكهربائية في الدوحة مستقبلا.

وقال العمادي بأن هذه الأعمدة الذكية المتعددة الوظائف تعتبر تطوراً حديثاً في المشهد المدني، فهي تشكل نظاماً متكاملاً من الإضاءة الذكية، ناهيك عن إمكانية الاستناد كأجهزة استشعار، والاتصال اللاسلكي الواي فاي أو التكنولوجيا الخلوية، بالإضافة إلى استخدامها في الإعلانات بواسطة شاشات الإعلام، والتعرف على الطقس.

وأوضح العمادي بأن هذه الأعمدة الذكية مجهزة بنظام التحكم عن بعد عبر الألياف البصرية بجميع أقسام المدينة مع تصميم حديث للأعمدة يظهر شعار مدينة الطاقة قطر المضاء، لافتا إلى أنه قد تم إضاءة شوارع المدينة بثلاثة أنواع من الأعمدة الذكية وهي أعمدة 12 متراً، وأعمدة 10 متر، بالإضافة إلى أعمدة 8 أمتار، ما يضمن التماشي مع معايير الجودة والأمان في كافة مرافق المدينة.

وأكد العمادي على أن حلم “مدينة الطاقة قطر” قد أصبح حقيقة ستقدم إضافة نوعية للاقتصاد في الدولة، تتجلى أبرز ملامحها من خلال اعتماد مدينة مستدامة تستجيب لأرقى المواصفات العالمية في مجال البيئة والتكنولوجيات الحديثة.

من ناحيته قال السيد أحمد العبدالله الرئيس التنفيذي لشركة تصميم الإنارة بأن هذه الأعمدة قادرة على تقديم العديد من الخدمات المختلفة، فبغض النظر عن دورها الكبير في إنارة شوارع المدينة ستعمل أيضا على شحن السيارات الكهربائية، مع إمكانية تخفيض نسبة الإضاءة في الشارع على حسب التوقيت وحاجة الأفراد إلى الأضواء في المدينة، وذلك من خلال مركز التحكم المسؤول على تسييرهذه الأعمدة.

وتابع العبدالله بأن هذه الأعمدة الذكية ستجهز في الفترة المقبلة بشاشات ستستخدم في الإعلانات خلال المرحلة القادمة، كما أنه سيتم الاستناد عليها في إطلاق خدمات الواي فاي في المدينة، بالإضافة إلى إمكانية الاعتماد عليها كأجهزة استشعار، مبينا بأن تركيب هذه الأعمدة في المدينة استغرق شهرين، بينما دامت مدة التصنيع ستة أشهر كاملة أشرفت فيها شركة تصميم الإنارة على التصميم وطريقة اختيار كل المعدات التي استخدمت في عملية تصنيع هذه الأعمدة من طرف إحدى الشركات الصينية.

الجدير بالذكر بأن “مدينة الطاقة قطر” تعتبر مركزاً متطوراً للأعمال وموطناً للشركات الرائدة في قلب أكثر مدن الخليج نموا بمنطقة الشرق الأوسط، حيث يوفر المشروع مجموعة متكاملة من الخدمات التي تتيح للشركات تحقيق أعلى مستويات الإبداع وفق أرقى المعايير العالمية. وتؤمن المدينة أفضل المرافق والخدمات السكنية والتجارية لجميع الأطراف المعنية فيها. وتستفيد “مدينة الطاقة قطر” من موقعها الاستراتيجي ضمن مشروع “لوسيل” ويقدم مجموعة واسعة من أفضل المرافق السكنية والترفيهية، في إطار سعي “مدينة الطاقة قطر” لتصبح مركزا محوريا عالميا للأعمال للقرن الواحد والعشرين.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format