👮‍♂️ Government

Qatari Newspapers Commend Qatar’s Solidarity with Turkey after Izmir Earthquake

الصحف القطرية تشيدان بالتضامن القطري الواسع مع تركيا عقب زلزال إزمير

QNA

Doha: Qatari newspapers, Al-Raya and Al-Sharq, commended Qatar’s broad solidarity with the brothers in Turkey following the strong earthquake which hit Izmir province on Friday, leaving dead and injured.

In their editorials on Saturday, the Qatari dailies highlighted the phone call made by HH the Amir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani with HE President of the Republic of Turkey Recep Tayyip Erdogan, in which HH the Amir expressed condolences on the victims of the earthquake and wished a speedy recovery for the injured.

For its part, Al-Raya newspaper said that the phone conversation HH the Amir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani held with HE the Turkish President affirmed the strong relations between Qatar and Turkey, and emphasized the broad solidarity of Qatar’s leadership, government and people with the brothers in Turkey in this tragedy.

The paper said that the distinct relations between Qatar and Turkey go beyond the level of political leadership in the two countries to the popular solidarity, stressing that the people of Qatar will never forget the honest solidarity of the Turkish brothers after the blockade imposed on Qatar. The people of Qatar also rushed to provide solidarity and support to the Turkish brothers against the treacherous coup.

Qatar and Turkey are strategic partners cooperate in many issues at the bilateral, regional and international levels. The bilateral relations witnessed a remarkable development in all fields over the past years to become a strategic integration relationships, Al-Raya underlined. 

Meanwhile, Qatari daily Al-Sharq underlined that the State of Qatar has always supported Turkey in all events, noting the phone call HH the Amir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani held with HE President of the Republic of Turkey Recep Tayyip Erdogan yesterday, in which HH the Amir expressed condolences on the victims of Izmir earthquake, and expressed Qatar’s readiness to help alleviate the impacts of this disaster.

Al-Sharq said that such solidarity positions at the highest levels confirm the depth of the bilateral relations and that both countries are strategic partners cooperate in many issues at the bilateral, regional and international levels.

These relations have reached a stage of comprehensive partnership and integration in all fields, in the framework of strong ties, brotherly relations, and shared visions on various regional and international issues. They represent a symbol of brotherhood, friendship, solidarity and devotion between the two countries, therefore the two countries are keen on affirming support and solidarity in all events, as the Turkish people will never forget Qatar’s solidarity with Turkey during the failed coup attempt, and Qatar will not forget Turkey’s support after the illegal blockade imposed on Qatar, Al-Sharq stressed.

The paper also highlighted the economic, trade and investment cooperation between Qatar and Turkey which also affirms the strong bilateral relations, noting that Turkey has become one of the most attractive markets to the Qatari investor and an important economic destination for Qatari businessmen in all fields.

The relations between Qatar and Turkey are growing stronger and have expanded to various levels and cooperation between the peoples of the two countries, stemming from the shared visions on Arab and Islamic issues, Al-Sharq concluded.

قنا

الدوحة: أشادت صحيفتا /الراية/ و/الشرق/، في افتتاحيتهما اليوم، بالتضامن القطري الواسع مع الأشقاء في تركيا بعد الزلزال القوي الذي ضرب ولاية /إزمير/ غربي تركيا يوم أمس، وأسفر عن قتلى وجرحى، مشيرتين إلى الاتصال الهاتفي الذي أجراه حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني، أمير البلاد المفدى، مع أخيه فخامة الرئيس رجب طيب أردوغان رئيس الجمهورية التركية الشقيقة، والذي أعرب خلاله عن تعازيه ومواساته في ضحايا الزلزال وتمنيات سموه الشفاء العاجل للمصابين.

وفي هذا السياق، قالت صحيفة /الراية/، في افتتاحيتها بعنوان /تضامن قطري واسع مع الأشقاء في تركيا/، إن الاتصال الهاتفي الذي أجراه حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير البلاد المفدى، مع أخيه فخامة الرئيس رجب طيب أردوغان رئيس الجمهورية التركية الشقيقة، والذي أعرب خلاله عن تعازيه ومواساته في ضحايا الزلزال الذي ضرب ولاية إزمير غرب تركيا، ومتمنيا سموه الشفاء العاجل للمصابين، يؤكد عمق العلاقات القطرية التركية ووقوف قطر قيادة وحكومة وشعبا إلى جانب الأشقاء في مصابهم الجلل.

وأضافت أن صاحب السمو أمير البلاد المفدى أعرب لفخامة الرئيس التركي، خلال الاتصال، عن استعداد دولة قطر للمساعدة في التخفيف من آثار هذه الكارثة.

ومضت الصحيفة قائلة “إن العلاقات المتميزة بين قطر وتركيا لم تكن فقط على مستوى القيادة السياسية بين البلدين، بل تعدته إلى التكامل والتضامن الشعبي، فأهل قطر لن ينسوا للأشقاء الأتراك تضامنهم الصادق بعد فرض الحصار، كذلك كان أهل قطر في مقدمة الداعمين والمتضامنين مع الشعب التركي الشقيق في مواجهة الانقلاب الغادر، حيث حبس أهل قطر الأنفاس وهم يرون إخوانهم في تركيا يواجهون بكل شجاعة محاولة الانقلاب ويفشلونها ويحافظون على بلدهم ومنجزاته”.

وأضافت أن تركيا ظلت على الدوام وجهة أهل قطر لأنهم لا يشعرون أبدا بالغربة أثناء الإقامة هناك، لما لهذا الشعب المضياف من محبة يكنونها لإخوانهم القطريين، مبينة أن مثل هذه الظروف الصعبة تترجم مشاعر الأخوة والتلاحم والتضامن بين الأشقاء.

كما نوهت /الراية/ إلى أن قطر وتركيا شريكان إستراتيجيان يتعاونان في العديد من القضايا على المستويات الثنائية والإقليمية والدولية، وقد شهدت العلاقات الثنائية تقدما ملحوظا في السنوات الأخيرة في جميع المجالات تقريبا، لتصبح علاقات تكامل إستراتيجي.

ومن جهتها، أكدت صحيفة /الشرق/ أن دولة قطر دائما ما كانت سباقة إلى التضامن مع تركيا في كافة الأحداث، وفي هذا الإطار جاء اتصال حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير البلاد المفدى، يوم أمس، مع أخيه فخامة الرئيس رجب طيب أردوغان رئيس الجمهورية التركية الشقيقة، حيث أعرب سموه عن تعازيه ومواساته في ضحايا الزلزال الذي ضرب ولاية /إزمير/، متمنيا سموه الشفاء العاجل للمصابين.

وأضافت الصحيفة، في افتتاحيتها بعنوان /تضامن قطري مع تركيا/، أن صاحب السمو أمير البلاد المفدى أعرب لفخامة الرئيس التركي، عن استعداد دولة قطر للمساعدة في التخفيف من آثار هذه الكارثة، مشددة على أن تلك المواقف التضامنية على أعلى المستويات، تؤكد عمق العلاقات بين البلدين، كما تؤكد أنهما شريكان استراتيجيان يتعاونان في العديد من القضايا على المستويات الثنائية والإقليمية والدولية.

ولفتت إلى أن تلك العلاقات بين البلدين وصلت إلى مرحلة الشراكة الشاملة والتكامل في كافة المجالات، وذلك في إطار الروابط الوطيدة، وعلاقات الأخوة، والرؤى المشتركة في مختلف القضايا الإقليمية والدولية، معتبرة أن هذه العلاقات تمثل أيضا رمزا للأخوة والصداقة والتضامن والإخلاص بين البلدين، “ولذلك يعبر البلدان عن دعمهما لبعضهما في كافة الأحداث والمحن، فالشعب التركي لن ينسى على الإطلاق التضامن القطري مع تركيا أثناء المحاولة الانقلابية الفاشلة التي وقعت عام 2016، كما أن تركيا بذلت جهودا حثيثة لإحباط الحصار الجائر على قطر. وهناك العديد من مواقف التضامن بين البلدين يسجلها التاريخ”.

كما نوهت الصحيفة إلى أن التعاون الاقتصادي والتجاري والاستثماري بين الدوحة وأنقرة يعكس من جهة أخرى مدى قوة العلاقات وانسجامها، لاسيما في ظل ما يشهده من تطور هائل وتضاعف بعدة مرات في السنوات القليلة الماضية، مؤكدة أن تركيا أضحت واحدة من أهم الأسواق الجاذبة للمستثمر القطري، وفي المقابل تمثل تركيا وجهة اقتصادية مهمة لرجال الأعمال القطريين في شتى المجالات، باعتبارها إحدى المناطق الاستثمارية الخصبة في كافة المجالات والقطاعات الحيوية.

وشددت /الشرق/، في ختام افتتاحيتها، على أنه “بطبيعة الحال انطلقت العلاقات بين البلدين إلى آفاق أكثر قوة، حيث امتدت لمختلف المستويات والتعاون بين شعبي البلدين، وذلك انطلاقا من القرب الثقافي والتراثي والإرث المشترك بينهما، وكذا الرؤى المشتركة بين البلدين تجاه قضايا الأمتين العربية والإسلامية”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format