😎 LifeStyle🦠Coronavirus

Experts: Excessive use of sanitizers may backfire

خبراء: الإفراط في استخدام المعقمات قد يأتي بنتائج عكسية

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: With the beginning of the outbreak of the new Coronavirus, hand sanitizer appeared as a magic solution to sterilize hands in the car or at work without the need to wash them with soap and water, but over time, experts began to sound the alarm about its dangerous side effects.

Health experts warn that the use of antiseptics may have side effects that sometimes exceed the risk of the Coronavirus and what it does to the body, and American experts say – according to the “Al-Hurra” website – that increased contact with allergens may increase the risk of dermatitis on the hand, which is what It occurs when the use of hand sanitizers increases. According to the warning, some types of sterilizers can negatively affect fertility, and there are some non-alcoholic hand sanitizers that consist of an antibiotic compound called triclosan.

Research studies confirm that triclosan is a health risk because overuse has negative effects on fertility, fetal growth and asthma rates. Exposure to triclosan may cause bacteria to become resistant to antibiotics, triclosan also impairs human immune function, and a weakened immune system makes people more susceptible to allergies.

According to the warning, the excessive use of hand sanitizers that contain alcohol to protect against germs and pathogens can adversely increase the risk of infection, and their increased use can lead to alcohol poisoning, and there are many hand sanitizers that contain very high levels of alcohol. And it has been linked, with symptoms such as dermatitis, eye irritation, upper respiratory tract irritation and headache, and the reason for this is believed to be the use of methanol instead of ethanol in the production of the liquid.

Soap and water

The US Centers for Disease Control and Prevention advises the use of soap and water because they are more effective than hand sanitizers in removing certain types of germs.

These centers demand that soap and water be the first choice for hand washing, and if it is not available, a hand sanitizer that contains 60 per cent of alcohol can be used

الشرق

الدوحة: مع بداية تفشي فيروس كورونا المستجد، ظهر مطهر اليد كحل سحري لتعقيم اليدين في السيارة أو في العمل من دون الحاجة إلى غسلها بالماء والصابون، غير أنه مع مرور الوقت بدأ الخبراء يدقون ناقوس الخطر من الآثار الجانبية الخطيرة له.

ويحذر خبراء الصحة من أن استعمال المطهرات قد يكون له آثار جانبية تتجاوز أحيانا خطر فيروس كورونا وما يفعله في الجسم، ويقول خبراء أمريكيون – بحسب موقع “الحرة” – إن زيادة الاتصال مع المواد المسببة للحساسية قد تزيد من خطر التهاب الجلد في اليد، وهو ما يحدث عند زيادة استخدام مطهرات اليد.

وحسب التحذير، فيمكن أن تؤثر بعض أنواع المعقمات سلبا على الخصوبة، وهناك بعض مطهرات اليد غير الكحولية التي تتكون من مركب مضاد حيوي يسمى التريكلوسان.

والدراسات البحثية تؤكد أن التريكلوسان هو خطر صحي لأن الإفراط في الاستخدام له آثار سلبية على الخصوبة ونمو الجنين ومعدلات الربو.

كما قد يسبب التعرض للتريكلوسان احتمال مقاومة البكتيريا للمضادات الحيوية، ويضعف التريكلوسان أيضا وظيفة المناعة البشرية، وضعف الجهاز المناعي يجعل الناس أكثر عرضة للحساسية.

وبحسب التحذير، فإن الإفراط في استخدام مطهرات اليد التي تحتوي على الكحول للحماية ضد الجراثيم ومسببات الأمراض يمكن أن يزيد عكسيا من خطر العدوى، ويمكن أن يؤدي زيادة استخدامها إلى التسمم الكحولي، وهناك العديد من مطهرات اليد التي تحتوي على مستويات عالية جدا من الكحول.

وقد تم ربط زيادة استخدام مطهرات اليد، مع أعراض مثل التهاب الجلد، وتهيج العين، وتهيج الجهاز التنفسي العلوي والصداع، ويعتقد أن يكون السبب في ذلك استخدام الميثانول بدلا من الإيثانول في إنتاج السائل.

الصابون والماء

وتنصح المراكز الأمريكية لمراقبة الأمراض والوقاية منها باستعمال الصابون والماء لأنهما أكثر فعالية من المطهرات اليد في إزالة أنواع معينة من الجراثيم.

وتطالب تلك المراكز بأن يكون الصابون والماء الخيار الأول لغسل اليد، وفي حال عدم توفره يمكن استعمال مطهر اليد الذي يحتوي على نسبة 60 في المائة من الكحول.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format