🇶🇦 DOHA

Mental Health Awareness Increased Significantly in Qatar, MOPH Survey Finds

دراسة لوزارة الصحة تكشف عن ارتفاع مستوى الوعي حول الصحة النفسية في قطر

QNA

Doha: Initial findings from the Qatar National Mental Health Attitudes and Awareness Survey 2020 released Wednesday by the Ministry of Public Health (MOPH) showed a significant increase in awareness of mental health among Qatars population.

The survey, the third carried out by MOPH, is the largest representative survey of its kind in Qatar and involved the collection of data from 1,100 citizens and residents of Qatar aged between 16 and 64 years old.

“The 2020 Qatar National Mental Health Attitudes and Awareness Survey plays an important role in monitoring the progress of the public health sector in achieving its strategic objectives and provides a diagnostic tool which tracks the effectiveness of mental health promotion and prevention initiatives across four key measures,” Director of Public Health Department at MoPH Sheikh Dr. Mohammed bin Hamad Al-Thani said.

He added that the survey’s findings provide insights into awareness, knowledge, and practice of mental health and well-being in the community. He noted that the understanding gained from these insights will help the ministry develop better and more effective health services and communications that would ultimately enhance the well-being, happiness, and overall health for the people in Qatar.

The full findings of the Survey will be available later in the year. However, initial findings clearly show the level of awareness and understanding of mental health and well-being in the community has risen in recent years. In 2018, half of the adults surveyed (52 percent) claimed to be moderately to highly aware of mental health, compared to three-quarters of adults (77 percent) in 2020.

Acting Executive Director, National Mental Health Program Susan Clelland, who was the Advisor on the Survey, said that MoPH and its healthcare partners have made significant progress in raising awareness of mental health and well-being in the community in recent years. Providing people with positive messages about mental illness and raising peoples awareness through education and information is supporting a better understanding of mental illness and reducing its impact. One of the most important things we can do to improve mental health in Qatar is to keep highlighting this important topic and raising awareness so that people become more comfortable talking about it. This is why we recently launched a campaign under the theme Are you OK? to encourage people to talk more openly about their emotional wellbeing.”

قنا

الدوحة: كشفت النتائج الأولية للدراسة الاستقصائية التي تم إجراؤها حول مستوى التوعية والمواقف حول الصحة النفسية الوطنية في قطر لسنة 2020 والصادرة عن وزارة الصحة العامة ارتفاع مستوى الوعي بالصحة النفسية بين سكان دولة قطر.

وتعتبر الدراسة، وهي الثالثة التي تجريها وزارة الصحة العامة، أكبر دراسة من نوعها في قطر، حيث اشتملت على بيانات تم جمعها من 1100 مواطن ومقيم في دولة قطر تتراوح أعمارهم بين 16 و64 عاما.

وقال الشيخ الدكتور محمد بن حمد آل ثاني، مدير إدارة الصحة العامة بوزارة الصحة العامة، إن الدراسة الاستقصائية لمستوى الوعي والمواقف حول الصحة النفسية الوطنية في قطر لعام 2020 تلعب دورا هاما في رصد تقدم قطاع الصحة العامة في تحقيق أهدافه الاستراتيجية، وتوفر أداة تشخيصية تتابع فعالية مبادرات تعزيز الصحة النفسية والوقاية منها عبر أربعة تدابير رئيسية.

وأضاف في تصريح صحفي اليوم، أن نتائج الدراسة الاستقصائية توفر رؤى قيمة في الوعي والمعرفة والممارسة في مجال الصحة النفسية والرفاه في المجتمع، موضحا أن الفهم الذي تم اكتسابه من خلال الاستبيان سيساعد في تطوير الخدمات والرسائل الصحية بشكل أفضل وأكثر فعالية وبالتالي تعزيز الرفاهية والسعادة والصحة العامة لسكان دولة قطر.

ومن المقرر أن تتم إتاحة الدراسة كاملة في وقت لاحق من هذا العام، حيث تظهر النتائج الأولية بوضوح مستوى الوعي والفهم حول الصحة النفسية والرفاه في المجتمع في السنوات الأخيرة.

وأشارت النتائج إلى أنه في عام 2018 أوضح نصف البالغين 52 بالمئة الذين تم إجراء الدراسة عليهم أن فهمهم “معتدل” إلى “واع للغاية” للصحة النفسية، مقارنة بثلاثة أرباع البالغين 77 بالمئة في عام 2020.

وحسب الدراسة فلا تزال الوصمة وممارسة التمييز من القضايا الهامة في المجتمع، إلا أن هناك تحولا إيجابيا نحو زيادة القبول والتعاطف مع الأشخاص المصابين بأمراض نفسية، حيث إن الأفراد في قطر على استعداد متزايد للحديث عن الصحة النفسية ويبحثون عن سبل للحصول على المساعدة.

وقالت السيدة سوزان كليلاند، المدير التنفيذي بالإنابة للبرنامج الوطني للصحة النفسية بوزارة الصحة العامة، التي شاركت كمستشارة في الدراسة، إن الوزارة وشركاءها في الرعاية الصحية حققوا تقدما كبيرا في زيادة الوعي بالصحة النفسية والرفاه في المجتمع في السنوات الأخيرة، مشددة على أن تزويد الناس برسائل إيجابية عن الأمراض النفسية ورفع مستوى وعي الأفراد من خلال التعليم والمعلومات يدعمان فهم المرض النفسي بشكل أفضل والحد من تأثيره.

ولفتت إلى أنه من أهم الأمور التي يمكن القيام بها لتحسين الصحة النفسية في قطر هو مواصلة تسليط الضوء على هذا الموضوع الهام ولذلك تم مؤخرا تدشين حملة تحت شعار /عساك بخير؟/ لتشجيع الناس على التحدث بشكل أكثر صراحة عن صحتهم النفسية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format