🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

Spain Declares State of Emergency to Impose Regional Curfews

إسبانيا تعلن حالة الطوارئ لفرض حظر تجوال إقليمي لمكافحة كورونا

QNA

Madrid: The Spanish government on Sunday agreed to declare a new state of emergency, which would allow a curfew to be imposed across the country as it continues to battle a resurgence of coronavirus cases.

A meeting of the Council of Ministers was held in Madrid on Sunday morning “to examine the terms of a new royal decree on a state of alert,” a statement released by Prime Minister Pedro Sachez’s office said on Saturday evening according to Euronews.

“The proposal has been welcomed by the majority” of Spain’s regional governments, “which have requested it”… the cabinet agreed to an initial 15-day state of alarm, the statement added.

Regions across Spain will now be subject to a curfew at night from 11 pm until 6 am CET.

On Saturday evening, administrations in at least nine regions had asked the central government in Madrid to declare a state of emergency or voiced their support for the move.

This will be the second state of emergency declared this year in Spain after one in March to contain the first wave of the coronavirus lasted until June.

Sanchez prepared the groundwork on Friday in a speech in which he warned the country that “the situation (was) serious,” that “the coming weeks and months… would be hard, very hard” and that he was “ready to adopt all necessary measures” to curb the pandemic.

قنا

مدريد: وافقت الحكومة الإسبانية، يوم الأمس، على إعلان حالة طوارئ جديدة من شأنها أن تسمح بفرض حظر التجوال في أنحاء البلاد، في إطار جهودها لمحاولة كبح الموجة الثانية من تفشي فيروس /كورونا/ المستجد /كوفيد-19/.

وذكر بيان صادر عن مكتب رئيس الوزراء الإسباني بيدرو سانشيز، نقلته شبكة /يورو نيوز/ الأوروبية، أن “مجلس الوزراء عقد اجتماع استثنائي صباح اليوم في العاصمة مدريد، من أجل دراسة شروط مرسوم ملكي جديد بشأن حالة التأهب”.

وأضاف البيان أن المقترح نال ترحيب غالبية الحكومات الإقليمية في إسبانيا.. مشيرا إلى أن مجلس الوزراء وافق على فرض حالة تأهب أولية لمدة 15 يوما.

وذكرت وسائل إعلام محلية أن الحكومة تعتزم تمديد هذا الإجراء حتى أبريل القادم، وفق /يورو نيوز/.

وبموجب هذا الإعلان، ستخضع الأقاليم في أنحاء إسبانيا لحظر تجوال ليلي بدءا من الساعة الحادية عشر مساء وحتى السادسة صباحا (بالتوقيت المحلي).

وكانت تظاهرات عدة قد خرجت في 9 أقاليم إسبانية على الأقل، مساء أمس، تطالب الحكومة المركزية في مدريد بإعلان حالة الطوارئ أو لإبداء دعمها لهذه الخطوة.

وستعد هذه حالة الطوارئ الثانية التي يتم فرضها في إسبانيا خلال العام الجاري، بعد حالة الطوارئ الأولى التي فرضت في مارس الماضي واستمرت حتى يونيو لاحتواء الموجة الأولى من تفشي فيروس /كورونا/.

وكان رئيس الوزراء الإسباني قد حذر في خطاب له يوم /الجمعة/ الماضي من أن الوضع في البلاد “خطير” وأن “الأسابيع والأشهر القادمة ستكون صعبة للغاية”.. مؤكدا أنه مستعد لاتخاذ “كل التدابير الضرورية” لكبح الوباء.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format