💉 Health

MOPH and its Partners Celebrate Qatar Infection Control Week

وزارة الصحة وشركاؤها يحتفلون بالأسبوع القطري لمكافحة العدوى

QNA

Doha: The Ministry of Public Health (MOPH) and the health sector institutions are celebrating Qatar Infection Control Week from Oct. 18 to 24, under the slogan “Breaking the Infection Chain.”

The celebration coincides with the International Infection Prevention Week, which is considered an annual awareness campaign to highlight the importance of infection prevention and control practices wherever health care is provided. The World Week celebrated since 1986 aims to put the spotlight on infection prevention every year.

In light of the challenges facing the world in 2020 as a result of the Coronavirus (Covid-19) pandemic, this year’s celebration will focus on extending thanks and appreciation to infection prevention specialists for their role in maintaining health and safety.

The Director of the Strategic Planning and Performance Department at the Ministry of Public Health Hoda Amer Al Kathiri, said that the celebration of Qatar Infection Control Week this year comes at a time when the medical staff and infection prevention teams continue their great efforts to contain the (Covid-19) pandemic, in conjunction with enhancing awareness to protect from the virus.

Al Kathiri indicated that the Ministry of Public Health invited all health facilities in the State of Qatar to participate in the celebration by spreading awareness in those facilities of the importance of the role of infection prevention specialists.

Infection prevention and control and breaking the chain of infection became at the forefront of health sector activities during the (Covid-19) pandemic, which provided an opportunity for infection prevention and control specialists to educate workers and the community, and to emphasize that the principles of infection prevention and control are not additional practices.

قنا

الدوحة: تحتفل وزارة الصحة العامة ومؤسسات القطاع الصحي بالأسبوع القطري لمكافحة العدوى خلال الفترة من 18 إلى 24 أكتوبر الجاري، وذلك تحت شعار “كسر سلسلة العدوى”.

ويأتي الاحتفال بالتزامن مع الأسبوع العالمي للوقاية من العدوى والذي يعتبر حملة توعية سنوية لتسليط الضوء على أهمية ممارسات الوقاية من العدوى ومكافحتها حيثما يتم تقديم الرعاية الصحية. ويهدف الأسبوع العالمي الذي يتم الاحتفال به منذ عام 1986 إلى تسليط الضوء على الوقاية من العدوى كل عام.

وفي ضوء التحديات التي تواجه العالم في عام 2020 نتيجة جائحة فيروس كورونا (كوفيد-19) سيركز الاحتفال هذا العام على شكر وتقدير أخصائيي الوقاية من العدوى على دورهم في الحفاظ على الصحة والسلامة ونشر رسالة وهي “أخصائيو الوقاية من العدوى ومكافحتها يقودون العالم إلى بر الأمان”.

وقالت السيدة هدى عامر الكثيري مدير إدارة التخطيط الاستراتيجي والأداء في وزارة الصحة العامة، إن الاحتفال بالأسبوع القطري لمكافحة العدوى هذا العام يأتي في الوقت الذي تواصل فيه الطواقم الطبية وفرق الوقاية من العدوى جهودها الكبيرة لاحتواء جائحة (كوفيد-19)، بالتزامن مع تعزيز الوعي والتثقيف الصحي للوقاية من الفيروس.

وأشارت إلى أن وزارة الصحة العامة وجهت الدعوة إلى كافة المنشآت الصحية في دولة قطر للمشاركة في الاحتفال من خلال نشر الوعي في تلك المنشآت بأهمية دور أخصائيي الوقاية من العدوى.

وأظهرت جائحة (كوفيد-19) أهمية دور أخصائيي الوقاية من العدوى ومكافحتها في الحفاظ على الصحة والسلامة، بالإضافة إلى المخاطر السنوية المعتادة كالعدوى المرتبطة بالرعاية الصحية وحالات تفشي الأمراض المعدية والأنفلونزا الموسمية وغيرها، وفي المستقبل المنظور سيستمر مجتمع الوقاية من العدوى ومكافحتها في مكافحة هذه الجائحة العالمية.

وأصبحت الوقاية من العدوى ومكافحتها وكسر سلسلة العدوى في طليعة أنشطة القطاع الصحي خلال جائحة (كوفيد-19)، مما أتاح فرصة لأخصائيي الوقاية من العدوى ومكافحتها لتثقيف العاملين والمجتمع، والتأكيد على أن مبادئ الوقاية من العدوى ومكافحتها ليست ممارسات إضافية بل هي الطريقة التي نقدم بها الرعاية الصحية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format