💉 Health

Qatari Stroke Research Published in International Scientific Journal

دراسة قطرية حول الجلطات الدماغية تنشر في دورية علمية عالمية

QNA

Doha: A group of researchers from Qatar has had their research about the impact of stroke on the Qatari adult population published in an international scientific journal. The study, entitled ‘Stroke in the Adult Qatari Population: A Hospital-based Retrospective Cohort Study’, was published last month by PLOS One, a reputable peer-reviewed open access scientific journal.

Dr. Yahia Zakaria Bashier Imam, a Consultant with Hamad Medical Corporation’s (HMC) Neurosciences Institute and a principal investigator of the study says the research is significant because it is the first of its kind.

“Stroke ranks after only heart disease as the leading cause of death worldwide. Major risk factors for stroke include hypertension, smoking, dyslipidemia, diabetes, and obesity. Diabetes and high blood pressure are common among Qatari stroke patients (more than two-thirds of the studied patients were diabetic or had high blood pressure) and might be a contributing factor to the increasing incidence of stroke in Qatar,” said Dr. Imam.

“Qatari women, in particular, were found to have an increased risk of recurrent strokes, disability, and higher mortality, compared with males. Increased age and risk factors may be contributing factors but this warrants further research,” added Dr. Imam.

“This study is significant as it lays the foundation for future research on the incidence of stroke in Qataris. We hope it will act as an impetus for further investigation of this population group and specifically the identification of potentially modifiable risk factors and preventive strategies,” noted Dr. Imam.

The study, which included researchers from HMC’s Neuroscience Institute and Medical Research Center, Weill Cornell Medicine-Qatar, and the University of Alberta in Canada involved a retrospective review of all Qatari adults presenting with stroke at HMC during a five-year period.

“HMC is the sole provider of acute stroke care in Qatar and in recent years our Stroke Service has undergone an enormous transformation. Since 2014, the Stroke Service has twice been accredited by the Joint Commission International, endorsing the quality and safety of the care provided to patients,” said Senior Consultant Neurologist, Head of Stroke Service of HMC, and a collaborator on the study Dr. Naveed Akhtar.

“Hamad General Hospital is fully equipped for acute stroke care with the Stroke Services multidisciplinary team able to provide thrombolysis and interventional thrombectomy for patients who meet the criteria. Since the launch of the Neuroscience Institute, the service has cared for more than 12,000 patients, 19 percent of them being Qatari Nationals,” said Dr. Akhtar.

“HMC offers stroke patients a very high standard of care. However, epidemiological studies focusing on stroke in Qatar are scarce and there is very limited research on the stroke characteristics in Qataris compared to other populations. We hope our research will pave the way for more study into this important topic,” added Dr. Akhtar.

قنا

الدوحة: أجرت مجموعة من الباحثين في دولة قطر دراسة بحثية حول الجلطات الدماغية وأثرها على المرضى البالغين من القطريين، نشرتها إحدى الدوريات العلمية واسعة الانتشار عالميا تقديرا لأهميتها.

وقامت دورية “بلوس ون” بنشر الدراسة التي أجريت بعنوان “الجلطات الدماغية لدى المرضى البالغين من القطريين” وهي الأولى من نوعها التي تجرى في بيئة المستشفيات في الدولة.

وقال الدكتور يحيى زكريا بشير إمام الاستشاري في معهد العلوم العصبية التابع لمؤسسة حمد الطبية والمشرف الرئيسي على الدراسة البحثية إن الدراسة اكتسبت أهميتها من كونها الأولى من نوعها في دولة قطر وتتناول أحد المواضيع الطبية الهامة.

وأشار إلى أن الجلطات الدماغية تعتبر ثاني أهم مسببات الوفاة عالميا بعد أمراض القلب، وتتنوع عوامل مخاطر الإصابة بها حيث يشمل ذلك ارتفاع ضغط الدم، والتدخين، وارتفاع نسب الدهون في الدم، والسكري، والسمنة، في حين أن عوامل مخاطر الإصابة بالجلطات الدماغية الأكثر انتشارا في دولة قطر السكري تكمن في ارتفاع ضغط الدم، حيث أثبتت الدراسة أن أكثر من ثلثي المرضى الذين تضمنتهم الدراسة كانوا يعانون من السكري أو ارتفاع ضغط الدم.

وأوضح أن الدراسة أثبتت أيضا أن المرضى من النساء في قطر يكن أكثر عرضة لتكرار الإصابة بالجلطات الدماغية والإعاقة والوفاة الناجمة عن هذه الجلطات مقارنة بالمرضى الرجال، وقد يكون التقدم في العمر أحد عوامل مخاطر الإصابة بالجلطات الدماغية إلا أن هذه الجزئية بحاجة للمزيد من البحث والدراسة.

وأفاد الدكتور يحيى إمام بأن هذه الدراسة تعد على قدر كبير من الأهمية من حيث أنها تشكل الأساس الذي ستبنى عليه دعائم البحث المستقبلي في مجال انتشار الإصابة بالجلطات الدماغية بين المرضى القطريين، ومن شأنها أن تكون حافزا لتوسيع نطاق الأبحاث في المستقبل لتحديد عوامل مخاطر الجلطات الدماغية التي يمكن تحييدها وتغييرها ووضع استراتيجيات الوقاية منها.

يذكر أن الدراسة البحثية والتي شارك فيها باحثون من معهد العلوم العصبية التابع لمؤسسة حمد الطبية ومركز الأبحاث الطبية في كلية طب ويل كورنيل-قطر، وجامعة ألبيرتا في كندا، قد شملت المرضى البالغين من القطريين الذين كانوا قد تعرضوا للإصابة بالجلطات الدماغية وتمت معالجتهم في مستشفيات مؤسسة حمد الطبية خلال فترة خمس سنوات.

وقال الدكتور نافيد أخطر استشاري أول طب الأعصاب ورئيس خدمات علاج الجلطات الدماغية بمؤسسة حمد الطبية والعضو المشارك في الدراسة البحثية إن خدمات علاج الجلطات الدماغية حصلت على اعتماد اللجنة الدولية المشتركة مرتين منذ عام 2014 وحتى الآن، ويعود الفضل في ذلك إلى تطبيق الإدارة لأعلى معايير الجودة والسلامة في الخدمات المقدمة للمرضى.

وأشار إلى أنه تم تجهيز مستشفى حمد العام بالكوادر متعددة التخصصات الطبية والأجهزة الطبية المتطورة التي تمكن معهد العلوم العصبية من تقديم الرعاية الصحية التخصصية اللازمة لمعالجة حالات الجلطات الدماغية الحادة، حيث تمكنت الخدمة منذ تأسيسها من معالجة ما يزيد على 12 ألف مريض، 19% منهم من المواطنين.

وأضاف الدكتور نافيد أخطر أن مؤسسة حمد الطبية تقدم أعلى معايير الجودة والسلامة في الخدمات المقدمة لمرضى الجلطات الدماغية، ولكن الأبحاث الطبية التي تتركز حول الجلطات الدماغية بين فئات سكانية محددة قليلة ومحدودة مقارنة بالأبحاث التي يتم إجراؤها في المجالات الطبية الأخرى، وبالتالي فإن الدراسة القطرية من شأنها أن تمهد الطريق أمام المزيد من الدراسات والأبحاث المستقبلية في هذا الحقل الهام من الحقول الطبية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format