👮‍♂️ Government

Qatar Charity Launches Capacity Development Program ‘Tamken’

قطر الخيرية تطلق برنامج “تمكين” لتنمية وتطوير القدرات

QNA

Doha: Qatar Charity (QC) launched “Tamken”, an integrated training program offered remotely via its social media accounts, to enhance the economic, social and psychological skills of individuals, under the auspices of Etlaqq Business Management and Bedaya Center.

The program targets male and female individuals with ideas and small projects, those in need of training to enter into the market, and persons with special needs, in addition to those affected by the coronavirus pandemic, and those willing to have a project that ensures a steady source of income for a more stable life.

Speaking at the press conference, Jassim Muhammad Al Emadi, Director of the Local Development Department at Qatar Charity, said, “We, through the community programs, aim to hone the capabilities and energies of people to make them self-reliant, aiming at supporting the achievement of the Qatar National Vision 2030 and the Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nation”.

He added that the “Tamken” program aims to enable people to have opportunities that assure them of a stable life at all levels, noting that it is a multi-disciplinary project aimed at honing the necessary practical skills. He also indicated that the program will include people with special needs in the next stage, in cooperation with the concerned authorities and community partners.

He stated that Qatar Charity is keen to engage government and private sectors in economic empowerment projects in support of the community, as it aims to contribute to the achievement of the Qatar National Vision 2030, especially with regard to economic development.

On the sidelines of the press conference, Dr. Latifa Al Darwish, CEO and co-founder of the Etlaqq Business Management, said, “The ‘Tamken’ program is a series of workshops that will contribute to transforming ideas of individuals into successful commercial projects that will add economic value to society.”

She also noted that the workshops would cover the field of marketing, visual identity and project management, based on the model adopted in the State of Qatar.

“We will work to help individuals who have ideas to introduce their products to the market and develop their projects,” said Abdullah Al Saeed, a member of the Board of Directors and officer-in-charge of the Bedaya Center, “We are targeting nearly 30 people to participate in the first phase of the program.”

He also noted that in case of further demand for the program, other workshops would be organized, in cooperation with Qatar Charity in the future. 

قنا

الدوحة: أعلنت قطر الخيرية عن إطلاق برنامج “تمكين” وهو برنامج تدريبي متكامل يقدم عن بُعد، ويعتمد على تطوير وتنمية القدرات في مجالات التمكين الاقتصادي والنفسي والاجتماعي، وبلورة الشخصية القادرة على الإنجاز، وذلك برعاية شركة “إطلاق لريادة الأعمال” و”مركز بداية”.

ويستهدف البرنامج أصحاب الأفكار والمشاريع الصغيرة (سيدات – رجال) والراغبين في تطوير المشاريع المتعثرة ومن يحتاجون التأهيل والتدريب لسوق العمل، وذوي الاحتياجات الخاصة، إضافة إلى المتضررين من أزمة كورونا (كوفيد-19) من الانخراط في سوق العمل وتمكينهم من التسويق الجيد لمشاريعهم الخاصة، وكذلك الراغبين في امتلاك مشروع يضمن لهم مصدر دخل ثابت من أجل حياة أكثر استقرارا.

وقال السيد جاسم محمد العمادي مدير إدارة التنمية المحلية في قطر الخيرية في كلمته في المؤتمر الصحفي الذي عقد للإعلان عن البرنامج، إن قطر الخيرية تسعى من خلال برامجها المجتمعية إلى بناء الإنسان وصقل إمكانياته وخبراته وتمكينه من الاعتماد على مكنون قدراته وطاقاته، وذلك دعما لرؤية قطر 2030 وأهداف الأمم المتحدة للتنمية المستدامة، إضافة إلى تحقيق الشراكة المجتمعية مع عدة مؤسسات بالدولة.

وأضاف أن برنامج “تمكين” يهدف إلى تمكين الأشخاص من صناعة وامتلاك الفرص التي تضمن لهم حياة مستقرة على جميع المستويات والأصعدة، وهو مشروع متعدد المجالات يعتمد على تطوير وتنمية المهارات العملية اللازمة، مشيرا إلى أن البرنامج سيشمل في مراحله القادمة فئة ذوي الاحتياجات الخاصة بغرض توفير مصدر رزق كريم لهم وسيكون ذلك بالتعاون مع الجهات المعنية وشركاء المجتمع.

ولفت إلى أن قطر الخيرية تسعى من خلال هذا البرنامج إلى توفير فرصه لتحقيق مصدر دخل ثابت لذوي الدخل المحدود بحيث تتجاوز مساندتها لهم أكثر من مجرد دعم مالي مباشر، وذلك إيمانا منها بضرورة توفير مصدر دخل مستدام.

وأكد حرص قطر الخيرية الكبير على إشراك الجهات الحكومية والخاصة في مشاريع التمكين الاقتصادي دعما للمجتمع القطري وتحقيق الرؤية قطر الوطنية 2030 خاصة فيما يتعلق بركيزة التنمية الاقتصادية التي تركز على تطوير اقتصاد وطني متنوع وتنافسي قادر على تلبية احتياجات المواطنين والمقيمين في قطر في الوقت الحاضر والمستقبل وتأمين مستوى معيشي مرتفع.

وعلى هامش المؤتمر الصحفي، قالت الدكتورة لطيفة الدرويش، الرئيس التنفيذي والشريك المؤسس لشركة إطلاق لإدارة الأعمال، إن برنامج”تمكين” عبارة عن سلسلة من الورشة التي ستساهم في تحويل الأفكار لدى الأفراد إلى مشاريع تجارية ناجحة تضيف قيمة اقتصادية للمجتمع، منوهة بأن الورشة سيتم تقديمها في مجال التسويق والهوية البصرية وإدارة المشاريع، بناء على النموذج المعتمد في دولة قطر.

بدوره، قال السيد عبدالله السعيد عضو مجلس الإدارة والقائم بأعمال مركز “بداية”: في إطار هذا البرنامج، سنعمل على مساعدة الأفراد الذين لديهم أفكار في إدخال منتجاتهم لسوق العمل وتطوير مشاريعهم، حيث نستهدف حوالي 30 شخصا للمشاركة في المرحلة الأولى من البرنامج وفي حال الإقبال على البرنامج، سيتم تنظيم ورش أخرى مع قطر الخيرية في المستقبل.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format