📚Education

Qatar Wins Bronze Medal in Korea International Youth Olympiad

دولة قطر تحصد الميدالية البرونزية في أولمبياد كوريا للابتكار

QNA

Doha: The State of Qatar has claimed the bronze medal in the 5th edition of the Korea International Youth Olympiad (KIYO) 2020, which was held remotely by the World Women Inventors and Entrepreneurs Association (WWIEA) to raise awareness about innovation.

The competition took place from Sept. 20 to Oct. 12 with the participation of around 60 countries from all over the world.

The Qatari medal was secured by student Abdul Hadi Jaber Jallab, from Jassim Bin Hamad Secondary School for Boys, for his research titled ‘The Effect of Silver Nanoparticles Socks on the Treatment of Diabetic Foot’, this came after winning the National Scientific Research Competition organized by the Ministry of Education and Higher Education in cooperation with the Qatar National Research Fund.

The research was based on the substantial increase in the number of diabetes patients from 108 million people in 1980 to more than 422 million people in 2017, according to statistics released by the World Health Organization.

Poor blood circulation and peripheral neuropathy are common complications of diabetes. Moreover, diabetic foot ulcers and resulting infections can potentially lead to amputations and life-threatening complications.

Therefore, the research presented the idea of producing socks impregnated with silver nitrate nanoparticles from a vegetable source. Different concentrations of silver nitrate were mixed with watercress extract to produce silver nanoparticles. The socks impregnated with different concentrations of nanoparticles were placed on a 2mm deep wound made on the foot of diabetic mice to check the time taken for healing.

The objectives of the Korea International Youth Olympiad competition are to foster global leaders through creativity, moral courage and teamwork, foster talents that will lead the creative economy era by developing leadership based on personal strengths and talents, broaden the horizon as a global citizen through the exchange with students from all over the world, and seek out young talents who will lead the future intellectual property society.

قنا

الدوحة: فازت دولة قطر بالميدالية البرونزية والمركز الثالث على مستوى العالم في أولمبياد كوريا للابتكار الخامس للشباب (كيو) 2020 الافتراضي الذي تنظمه (عن بعد) رابطة المخترعات ورائدات الأعمال الدولية (WWIEA) للتوعية بالابتكار.

ويأتي هذا التتويج الدولي بواسطة الطالب عبدالهادي جابر جلاب من مدرسة جاسم بن حمد الثانوية للبنين، عن بحثه الموسوم بـ/تأثير جسيمات الفضة النانوية على علاج القدم السكري/، وذلك بعد فوزه في المسابقة الوطنية للبحث العلمي التي تنظمها وزارة التعليم والتعليم العالي بالتعاون مع الصندوق القطري لرعاية البحث العلمي.

وارتكز البحث على فكرة ارتفاع عدد الأشخاص المصابين بمرض السكري من 108 ملايين شخص في عام 1980 إلى أكثر من 422 مليونا في عام 2017 وفقاً لإحصائيات منظمة الصحة العالمية، حيث يعد ضعف تدفق الدم والاعتلال العصبي في القدمين أحد المضاعفات الرئيسة لمرض السكري، فضلا على ذلك، فإن خطر الإصابة بتقرح القدم والعدوى الناتجة عنه يمكن أن يؤدي إلى البتر ومضاعفات تهدد الحياة.

وتم تصميم هذا البحث بهدف إنتاج جوارب مشبعة بجزيئات نترات الفضة النانوية من مصدر نباتي، إذ تم خلط تركيزات مختلفة من نترات الفضة مع مستخلص نبات الجرجير لتوليد جزيئات الفضة النانوية، كما تم وضع الجوارب المشبعة بتركيز مختلف من الجسيمات النانوية على جرح بعمق 2 مم مصنوع في قدم الفئران المصابة بداء السكري لاختبار الوقت اللازم لالتئام الجروح.

ويأتي هذا التتويج، ضمن مجموعة من الجوائز الدولية والإقليمية التي حققتها المدارس الحكومية في دولة قطر في الفترة الماضية، والتي تدل على قوة مخرجات العملية التعليمية، وقوة الخطط التعليمية والأكاديمية التي تقوم عليها وزارة التعليم والتعليم العالي، بالإضافة إلى الرؤية الإستراتيجية التي تم اعتمادها بالمدارس الحكومية، والتي تقوم على دعم الإبداع الفكري والاهتمام بالمواد العلمية، لخلق جيل جديد من الباحثين والمبدعين والعمل على تهيئتهم لاقتصاد المعرفة.

جدير بالذكر أن مسابقة أولمبياد كوريا للابتكار، تعد فرصة لمشاركة طلاب المدارس والجامعات الوطنية والدولية بأفكارهم واختراعاتهم وابتكاراتهم وملكياتهم الفكرية، كما تهدف إلى رعاية القادة العالميين من خلال الإبداع والشجاعة المعنوية والعمل الجماعي، ورعاية المواهب التي ستقود عصر الاقتصاد الإبداعي من خلال تطوير القيادة القائمة على نقاط القوة والمواهب الشخصية، بالإضافة إلى توسيع الأفق كمواطن عالمي من خلال التبادل مع الطلاب من جميع أنحاء العالم، والبحث عن مواهب شابة تقود مجتمع المستقبل للملكية الفكرية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format