🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

Letting virus ‘run free’ with eye to herd immunity ‘unethical’: WHO

منظمة الصحة العالمية: ترك الفيروس “يسرح ويمرح” بداعي مناعة القطيع تصرف ليس أخلاقي

AFP

Geneva – The World Health Organization chief warned Monday against suggestions by some to just allow Covid-19 to spread in the hope of achieving so-called herd immunity, saying this was “unethical”.

Tedros Adhanom Ghebreyesus said during a virtual press briefing that “herd immunity is a concept used for vaccination, in which a population can be protected from a certain virus if a threshold of vaccination is reached.”

He pointed out for instance that for measles, it is estimated that if 95 percent of the population is vaccinated, the remaining five percent will also be protected from the spread of the virus.

For polio, the threshold is estimated at 80 percent, he said.

“Herd immunity is achieved by protecting people from a virus, not by exposing them to it,” Tedros said.

“Never in the history of public health has herd immunity been used as a strategy for responding to an outbreak, let alone a pandemic,” he insisted.

The new coronavirus has killed well over one million people and has infected more than 37.5 million since it first surfaced in China late last year.

Relying on naturally obtaining herd immunity in such a situation would be “scientifically and ethically problematic”, Tedros said.

“Allowing a dangerous virus that we don’t fully understand to run free is simply unethical. It’s not an option.”

He pointed to lacking information on the development of immunity to Covid-19, including how strong the immune response is and how long antibodies remain in the body.

He also pointed out that it has been estimated that less than 10 percent of the population in most countries are believed to have contracted the disease.

“The vast majority of people in most countries remain susceptible to this virus,” he said.

وكالة الأنباء الفرنسية – ترجمة WGOQatar

جنيف – حذر رئيس منظمة الصحة العالمية يوم الاثنين من اقتراحات البعض بالسماح لكوفيد-19 بالانتشار على أمل تحقيق ما يسمى بمناعة القطيع، قائلاً إن ذلك “غير أخلاقي”.

وقال تيدروس أدهانوم غيبريسوس خلال مؤتمر صحفي افتراضي إن “مناعة القطيع هو مفهوم يستخدم للتطعيم، حيث يمكن حماية السكان من فيروس معين إذا تم الوصول إلى عتبة معينة من التطعيم”.

وأشار على سبيل المثال إلى أنه بالنسبة للحصبة، تشير التقديرات إلى أنه إذا تم تطعيم 95 في المائة من السكان، فإن الخمسة في المائة المتبقية ستكون محمية أيضاً من انتشار الفيروس.

وبالنسبة لشلل الاطفال فان العتبة تقدر ب80 في المائة .

وقال تيدروس ” إن مناعة القطيع تتحقق من خلال حماية الناس من الفيروس وليس من خلال تعريضهم له ” .

وأصر على أنه “لم يحدث في تاريخ الصحة العامة أن استخدمت مناعة القطيع كاستراتيجية للاستجابة لتفشي مرض، ناهيك عن انتشار وباء”.

وقد أسفر فيروس كورونا الجديد عن وفاة أكثر من مليون شخص وإصابة أكثر من 37.5 مليون منذ ظهوره لأول مرة في الصين في اواخر العام الماضي .

وقال تيدروس إن الاعتماد على الحصول بشكل طبيعي على مناعة القطيع في مثل هذه الحالة سيكون “إشكالياً علمياً وأخلاقياً”.

“السماح لفيروس خطير لا نفهم تماماً طبيعته بالانتشار هو ببساطة غير أخلاقي. إنه ليس خياراً”.

وأشار إلى نقص المعلومات حول تطوير المناعة ضد كوفيد-19، بما في ذلك مدى قوة الاستجابة المناعية وإلى متى تبقى الأجسام المضادة في الجسم.

كما أشار إلى أنه قُدر بأن أقل من 10 فى المائة من السكان فى معظم الدول يعتقد بأنهم أصيبوا بالمرض .

وقال ” إن الغالبية العظمى من الناس في معظم الدول مازالت معرضة لهذا الفيروس ” .

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format