🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

How long does the Coronavirus remain on banknotes and phone screens? New research answers

كم يبقى فيروس كورونا على الأوراق النقدية وشاشات الهواتف؟.. بحث جديد يجيب

Reuters

MELBOURNE/SYDNEY – The virus that causes COVID-19 can survive on banknotes, glass and stainless steel for up to 28 days, much longer than the flu virus, Australian researchers said on Monday, highlighting the need for frequent cleaning and handwashing.

Findings from the study by Australia’s national science agency, CSIRO, appear to show that in a very controlled environment the virus remained infectious for longer than other studies have found.

CSIRO researchers found that at 20 degrees Celsius (68 Fahrenheit), the SARS-CoV-2 virus remained infectious for 28 days on smooth surfaces such as plastic banknotes and the glass found on mobile phone screens. The study was published in Virology Journal.

By comparison, the influenza A virus has been found to survive on surfaces for 17 days.

“It really reinforces the importance of washing hands and sanitising where possible and certainly wiping down surfaces that may be in contact with the virus,” said the study’s lead researcher, Shane Riddell.

The World Health Organization (WHO) said that the study built on previous experimental studies used to draw up its existing guidance on hand washing and disinfection of surfaces.

“The persistent detection of SARS-CoV-2 … in the experimental conditions from this study is not unexpected and informs our understanding of virus survivability,” April Baller, a WHO infection prevention and control expert, said in an emailed response to Reuters, adding that this would not change WHO recommendations at this time.

INFECTIOUS TRACES MEASURED

Paul Digard, a virology specialist at Britain’s Edinburgh University Roslin Institute, said it was significant that the researchers had measured infectious virus, not just detectable bits of virus, but added that it was also key to remember that the infectivity decays over time.

“So the amount of virus surviving at 28 days is very low and is therefore likely to be much less likely to infect someone than the higher amounts present when the virus is freshly deposited,” he said in an emailed comment.

The study involved drying virus in an artificial mucus on a range of surfaces at concentrations similar to samples from COVID-19 patients and then recovering the virus over a month.

Experiments done at 20, 30 and 40 degrees Celsius showed the virus survived longer at cooler temperatures, longer on smooth surfaces than on complex surfaces such as cotton and longer on paper banknotes than on plastic banknotes.

All the experiments were done in the dark to remove the impact of ultraviolet light because research has shown that direct sunlight can kill the virus.

“So in the real world, results would likely be shorter than what we were able to show,” Riddell told Reuters.

Researchers said, given that proteins and fats in body fluids can also sharply increase virus survival times, their study may help to explain the apparent persistence and spread of the virus in cool environments such as meat-packing plants.

رويترز

ملبورن: قال باحثون أستراليون يوم الاثنين إن الفيروس الذي يسبب مرض كوفيد-19 يمكن أن يبقى حيا على الأوراق النقدية‭‭ ‬‬والأسطح الزجاجية والمعادن المقاومة للصدأ لمدة تصل إلى 28 يوما أي ما يزيد كثيرا عن فيروس الأنفلونزا مما يؤكد ضرورة تكرار التنظيف وغسل اليدين لمكافحة الفيروس.

ويبدو أن نتائج الدراسة التي أجراها باحثون من وكالة العلوم الوطنية الأسترالية تظهر أن الفيروس، في بيئة خاضعة للسيطرة الشديدة، يظل معديا لفترة أطول مما توصلت إليه دراسات أخرى.

ووجد الباحثون في الوكالة أن فيروس سارس-كوف-2 يظل معديا عند درجة حرارة 20 درجة مئوية لمدة 28 يوما على الأسطح الملساء مثل الأوراق النقدية البلاستيكية والزجاج الموجود على شاشات الهاتف المحمول. ونشرت هذه الدراسة في دورية فيرولوجي “دورية علم الفيروسات”.

وبالمقارنة اتضح أن فيروس الأنفلونزا يعيش على الأسطح 17 يوما.

وقال شين ريديل كبير الباحثين في الدراسة “من المؤكد أن هذه الدراسة تعزز من أهمية غسل اليدين والتعقيم حيثما كان ذلك ممكنا، وبالتأكيد أيضا مسح الأسطح التي من الممكن أن تكون تعرضت للفيروس”.

وقالت منظمة الصحة العالمية إن هذه الدراسة استندت إلى دراسات تجريبية سابقة استخدمت لوضع الإرشادات الحالية المتعلقة بغسل اليدين وتعقيم الأسطح.

وفي رد عبر رسالة بالبريد الإلكتروني إلى رويترز، قالت أبريل بولر الخبيرة في مجال الوقاية من العدوى ومكافحتها في منظمة الصحة العالمية إن “استمرار رصد فيروس (سارس-كوف-2) … في الظروف التجريبية من هذه الدراسة هو أمر متوقع ويؤكد على فهمنا لقدرة الفيروس على البقاء”، وأضافت أن هذا لن يغير توصيات منظمة الصحة العالمية في الوقت الحالي.

وأكد بول ديجارد، خبير الفيروسات في معهد روزلين بجامعة إدنبره البريطانية، في رسالة عبر البريد الإلكتروني على أن من المهم أن الباحثين عملوا على قياس الفيروس المعدي تحديدا، لكنه أضاف أن من المهم أيضا أن نتذكر أن قدرة الفيروس على إصابة الناس تتضاءل مع مرور الوقت.

وتضمنت أبحاث وكالة العلوم الوطنية الأسترالية تجفيف الفيروس في مخاط صناعي على مجموعة من الأسطح بدرجات تركيز مماثلة لعينات من مرضى كوفيد-19 ثم استخراج الفيروس بعد شهر.

وأظهرت التجارب التي أجريت في بيئة محكومة داخل مختبرات عند 20 و 30 و 40 درجة مئوية أن فترة بقاء الفيروس على قيد الحياة كانت أكبر مع درجات حرارة منخفضة، وأنه بقي على الأسطح الملساء لفترات أطول من بقائه على الأسطح غير الملساء كالقطن، كما بقي على العملات الورقية لفترات أطول منها على العملات البلاستيكية.

وأجريت جميع تلك التجارب في أماكن معتمة لتفادي تأثير الأشعة فوق البنفسجية عليها، إذ أظهر البحث أن التعرض المباشر لأشعة الشمس يمكنه أن يقتل الفيروس.

وقال لاري مارشال الرئيس التنفيذي لوكالة العلوم الوطنية الأسترالية في بيان إن “تحديد الفترة التي يبقي فيها الفيروس حيا بشكل فعلي على الأسطح يمكننا من التكهن بشكل أدق وتخفيف انتشاره وتعزيز حماية شعبنا”.

وقال الباحثون إنه وبما أن البروتينات والدهون الموجودة في سوائل الجسم من شأنها أن تزيد بشكل كبير من فترات بقاء الفيروس، فإن دراساتهم قد تساعد أيضا في تفسير الاستمرار والانتشار الواضح لفيروس سارس-كوف-2 في البيئات الباردة، مثل منشآت تصنيع اللحوم.

وحققت أستراليا نتائج أفضل بكثير من معظم الدول الغنية الأخرى في مكافحة كوفيد-19 حيث بلغ إجمالي عدد الإصابات بها نحو 27000 حالة إصابة و898 حالة وفاة بين سكانها البالغ عددهم 25 مليون نسمة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format