😎 LifeStyle

Choy Salonga Named as Winner of NMoQ’s ‘Dugong Mascot Design Competition’

تشوي سالونجا يفوز بمسابقة تصميم تميمة متحف قطر الوطني


QNA

Doha: The National Museum of Qatar (NMoQ) has announced Gaylord “Choy” Salonga, a graphic designer from the Philippines, as the winner of its Dugong Mascot Design competition. In celebration of the museum’s first anniversary, local and international artists, designers and creatives were invited to design a mascot that encapsulates the dugong.

The shy marine mammal was selected as NMoQ’s mascot based on its representation of the museum’s ethos of sustainability and environmental awareness, and also for its cultural significance as part of Qatar’s local heritage. Dugongs have inhabited the surrounding waters of Qatar’s peninsula for over 7,500 years. After Australia, the Arabian Gulf is home to the world’s second largest population of dugongs. Recently, the largest herds in the world, comprising of between 600 to 700 dugongs, have been recorded here in Qatar. Today, dugongs face the threat of extinction due to fishing activities, vessel strikes and environmental pollution.

In response to the design competition a total of 40 submissions were received and reviewed by a jury, who selected the winning concept design based on its creativity and originality, aesthetics in relation to the NMoQ brand, and awareness of the key themes of sustainability and heritage.

Choy was announced as the winner of the competition as his design successfully encompassed all of the selection criteria. The Qatar resident said: “I first learned about the Dugong Mascot Design open call through my wife and a few friends who encouraged me to enter because of my previous illustration and mascot design experience.

“In designing the mascot, I set out to distinguish the dugong from other sea mammals who share similar characteristics. I also incorporated the rose motif into its fins as the rose is a symbol that inspired the museum’s architecture. I was surprised to find out that I had won the winning design as I knew many talented illustrators would enter. This is a major competition and it’s exciting to know that my design will be used to represent the National Museum of Qatar.”

Choy Salonga Named as Winner of NMoQ's 'Dugong Mascot Design Competition'

Commenting on the winning mascot design, HE Sheikha Amna bint Abdull Aziz Al-Thani, Director of NMoQ, said: “Our museum is the first national museum to be awarded LEED Gold certification. It was extremely important for NMoQ’s mascot the museum’s living identity to be representative of our firm commitment to sustainability while being uniquely symbolic of Qatar.

“We thank each of the participants for their brilliant submissions in response to the open call. The high quality of submissions made it a tough process to select the ultimate winner, but in the end, we felt that Choy’s design best encapsulated both the essence of these fascinating sea mammals, and the museum’s core commitment to securing a greener future. We would like to extend congratulations to Choy for his winning design, and we look forward to unveiling our mascot in the coming months.”

Ahead of its official opening in 2019, NMoQ was the first national museum in the world to receive a LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) Gold rating. LEED is the most widely used green building rating system in the world and certifications are globally recognised symbols of sustainability achievements.

NMoQ, in collaboration with Exxon Mobil Research Qatar, is set to open a special exhibition about dugongs in 2021. The exhibition will raise sustainability and environmental awareness and enable the wider community to learn more about this fascinating sea mammal native to Qatar.

قنا

الدوحة: أعلن متحف قطر الوطني عن فوز جايلورد “تشوي” سالونجا، وهو مصمم جرافيكي من الفلبين، بمسابقة تصميم تميمة للمتحف على شكل حيوان “الأطوم” أو أبقار البحر، والتي دعي للمشاركة فيها مختلف الفنانين والمصممين داخل قطر وخارجها، احتفالا بمرور عام على افتتاح المتحف.

وقد وقع الاختيار على هذا الكائن البحري الخجول ليمثل تميمة متحف قطر الوطني انسجاما مع المبادئ الأساسية للمتحف والتي تتمثل في دعم الاستدامة والتوعية بالبيئة، ولقيمته البارزة كجزء من تراث دولة قطر.

وتعيش حيوانات “الأطوم” في المياه القطرية منذ أكثر من 7500 سنة، وقد شوهدت في أسراب كبيرة في المياه البحرية القطرية، يضم السرب الواحد منها ما بين 600 إلى 700 حيوان، وهو أعلى عدد تم تسجيله حتى الآن على مستوى العالم.

ويحتضن الخليج العربي ثاني أكبر تجمع لحيوانات “الأطوم” في العالم بعد أستراليا، وهي تتغذى على الحشائش والأعشاب البحرية، وتعمر طويلا، ولكن هذه الحيوانات معرضة لخطر الانقراض بسبب الصيد الجائر، والتلوث البيئي، وارتطام أجسادها بالسفن المبحرة حولها.

وقد استلمت لجنة التحكيم 40 مشاركة، واختير التصميم الفائز بناء على إبداع الفكرة وارتباطها بالهوية الجمالية والبصرية الشاملة لمتحف قطر الوطني، وتعزيز عنصر الاستدامة، وارتباط التصميم بالتراث القطري.

وفاز تشوي بجائزة المسابقة عن تصميمه الذي استوفى بنجاح جميع معايير الفوز.

Choy Salonga Named as Winner of NMoQ's 'Dugong Mascot Design Competition'

وعن فوزه، قال سالونجا، الذي يقيم في دولة قطر: “علمت بالدعوة المفتوحة للمشاركة في مسابقة تصميم تميمة لمتحف قطر الوطني من خلال زوجتي وعدد من أصدقائي الذين شجعوني على المشاركة، خاصة أن لدي خبرة سابقة في تصميم الرسوم التوضيحية والشعارات”.

وأضاف: “خلال تصميمي للتميمة، قمت بإبراز ما يميز “الأطوم” عن الثدييات البحرية الأخرى التي تتشابه معه في الصفات، كما دمجت شكل وردة الصحراء في زعانفها، حيث إن التصميم المعماري للمتحف مستوحى من شكل وردة الصحراء، وقد كان الإعلان عن فوزي مفاجأة غامرة بالنسبة لي، لأنني كنت أعلم أن العديد من الفنانين والمصممين الموهوبين سيشاركون في هذه المسابقة الكبيرة، وقد أسعدني كثيرا معرفة أن تصميمي سيستخدم لتمثيل متحف قطر الوطني”.

وتعليقا على تصميم التميمة الفائز، قالت سعادة الشيخة آمنة بنت عبدالعزيز آل ثاني، مدير متحف قطر الوطني: “متحف قطر الوطني هو أول متحف وطني على مستوى العالم يحصل على شهادة الاعتماد “ليد” من الفئة الذهبية، وبناء على ذلك، كان من المهم للغاية بالنسبة لتميمة متحف قطر الوطني التي تمثل الهوية الحية للمتحف – أن تعكس التزامنا الراسخ بالاستدامة، بالإضافة إلى كونها رمزا فريدا لدولة قطر”.

وتابعت: “نتقدم بالشكر لجميع المشاركين على الأعمال الرائعة التي قدموها عبر استجابتهم للدعوة المفتوحة، وكانت الجودة العالية للتصميمات المقدمة سببا في صعوبة عملية التقييم، ولكننا في النهاية شعرنا أن تصميم تشوي يربط بشكل أفضل بين جوهر هذه الثدييات البحرية الرائعة والتزام المتحف الأساسي ببناء مستقبل أكثر استدامة، نهنئ تشوي على تصميمه الرائع، ونتطلع إلى الكشف عن التميمة في الشهور المقبلة”.

وقبيل افتتاحه عام 2019، كان متحف قطر الوطني أول متحف وطني في العالم يحصل على شهادة الاعتماد “ليد” من الفئة الذهبية، وهو نظام تصنيف المباني الخضراء الأكثر استخداما في العالم، والشهادات التي يمنحها معترف بها عالميا كرمز للإنجاز في مجال الاستدامة.

ويخطط المتحف لتنظيم معرض خاص بحيوانات الأطوم في العام المقبل، بالتعاون مع شركة “إكسون موبيل للأبحاث قطر”، وسيساهم المعرض في رفع مستوى الوعي بأهمية الاستدامة والحفاظ على البيئة، وتوعية قطاع أوسع من المجتمع بمعرفة المزيد عن هذه الثدييات البحرية الرائعة التي تتخذ من قطر موطنا لها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format