📱 Technology

5G iPhone expected to star at Apple event

من المتوقع أن يتصدر هاتف آيفون الذي يدعم تقنية ٥جي حدث آبل القادم

AFP

San Francisco – Apple is expected on Tuesday to unveil a keenly anticipated iPhone 12 line-up starring models tuned to super-fast new 5G telecom networks in an update considered vital to the company’s fortunes.

A streamed event was cryptically teased with the message “Hi, Speed” in an apparent reference to the faster wireless networks being introduced in many parts of the world.

Analysts expect Apple to introduce a selection of iPhone 12 models in multiple sizes, with some shipping earlier than others due to the toll the pandemic has taken on the company’s supply chain.

“We believe iPhone 12 represents the most significant product cycle for Cook & Co. since iPhone 6 in 2014 and will be another defining chapter in the Apple growth story,” Wedbush analyst Dan Ives said in a note to investors, referring to chief executive Tim Cook.

The time is ripe, analysts said, for Apple to hit the market with an iPhone tailored to the super-fast 5G telecom networks taking root around the world.

“Apple absolutely needs 5G right now,” said Techsponential analyst Avi Greengart, “not for the US, but for China, where 5G is driving purchase decisions.”

Some Apple rivals have already produced 5G models, and China is far ahead of the US when it comes to the new-generation networks.

5G networks are touted as promising an exponential leap in the amount and speed of wireless data, enabling advances in self-driving vehicles, virtual reality, connected health and more as sensors and servers communicate instantly.

“5G is happening in China with or without Apple; in fact, more 5G phones than non-5G phones are selling in China,” said analyst Patrick Moorhead of Moor Insights & Strategy.

New-generation 5G networks have also taken shape in South Korea and in parts of Europe.

Meanwhile, US telecom firms are looking at a 5G iPhone as a catalyst for consumer interest that will justify the big investments needed for those networks, according to analysts.

“US carriers are waiting for Apple to announce a 5G iPhone to put the pedal to the metal in the US,” said Moorhead.

– Powering the ‘ecosystem’ –

Apple also needs a 5G-capable iPhone to maintain its premium image, analysts added.

Powerhouses Samsung and Huawei already have 5G smartphones on the market.

Google recently unveiled two new smartphones with 5G wireless capability under its Pixel brand, which showcases the Android mobile system but has limited market share.

“Apple got away with not releasing a 5G device last year because the 5G use-cases and network coverage simply wasn’t there,” said Futuresource Consulting research analyst Stephen Mears.

“Apple won’t want to be perceived as being two generations behind on 5G handsets.”

The streamed event comes a month after Apple unveiled new service bundles and smartwatch models tied to the iPhone, which remains at the heart of its money-making ecosystem.

Adding 5G iPhones to its line-up should help Apple “drive forward” with that lucrative blend of hardware, software, services and digital content, Mears said. From the health-centric Apple Watch to subscriptions to music and television services, the iPhone is at the center of the user experience.

Apple remains the most expensive company on Wall Street, where it ended the formal trading session Friday with a value of $2.03 billion, based on its share price.

– Pandemic slows sales –

Rumors swirling ahead of the event include that Apple will unveil new iPhones in an array of sizes, from a small model with a 5.4-inch (13.7-centimeter) screen to one with a 6.7-inch screen, measured diagonally.

Overall, it has been a tough year for the smartphone industry, with the pandemic disrupting economies and supply chains.

“Recovery will be slow, with tough market conditions expected to continue through 2021,” Mears said.

Total smartphone sales were down 16 percent in the second quarter, according to research firm IDC.

Its survey showed Huawei leading the market, ahead of Samsung, Apple and Chinese firms Xiaomi and Oppo.

وكالة الأنباء الفرنسية – ترجمة WGOQatar

سان فرانسيسكو – من المتوقع أن تكشف شركة آبل يوم الثلاثاء عن تشكيلة آيفون 12 التي من المتوقع أن تتصدرها نماذج تعمل على شبكات الاتصالات 5G الجديدة فائقة السرعة في تحديث يعتبر حيوياً للشركة.

تم عرض مقطع ترويجي ترافقه رسالة “مرحباً أيتها السرعة” في إشارة واضحة إلى أسرع الشبكات اللاسلكية التي يتم تقديمها في أجزاء كثيرة من العالم.

ويتوقع المحللون أن تقدم شركة آبل مجموعة مختارة من طرازات iPhone 12 بأحجام متعددة، مع شحن بعضها في وقت أبكر من غيرها بسبب الخسائر التي سببها الوباء لسلسلة التوريد الخاصة بالشركة.

“نحن نعتقد أن iPhone 12 يمثل دورة المنتج الأكثر أهمية لكوك آند كو. منذ iPhone 6 في عام 2014 وسيكون فصلاً آخر من فصول قصة نمو أبل”، بحسبما ذكر محلل Wedbush دان ايفيس في مذكرة للمستثمرين، في إشارة إلى الرئيس التنفيذي تيم كوك.

وقال المحللون إن الوقت قد حان لشركة آبل لتطرح في السوق جهاز آيفون مصمم ليعمل على شبكات الاتصالات 5G فائقة السرعة التي تنتشر في جميع أنحاء العالم.

“أبل تحتاج إلى استغلال ميزة 5G في الوقت الراهن”، قال محلل Techsponential آفي غرينغارت، “ليس بالنسبة للولايات المتحدة، ولكن بالنسبة للصين، حيث أن ميزة 5G هي التي تقف وراء قرارات الشراء.”

وقد أنتج بعض المنافسين لآبل بالفعل نماذج الجيل الخامس، والصين متقدمة بفارق بعيد عن الولايات المتحدة عندما يتعلق الأمر بشبكات الجيل الجديد.

وتوصف شبكات الجيل الخامس بأنها تعد بقفزة هائلة في كمية وسرعة البيانات اللاسلكية، مما يتيح التقدم في المركبات ذاتية القيادة، والواقع الافتراضي، والصحة المتصلة وأكثر من ذلك مع تواصل أجهزة الاستشعار والخوادم على الفور.

“ميزة 5G تعمل في الصين مع أو بدون أبل; في الواقع ، تباع هواتف 5G أكثر من الهواتف التي لا تدعم الخاصية في الصين ” ، قال المحلل باتريك Moorhead من Moor Insights & Strategy

كما أخذت شبكات الجيل الخامس الجديد مكاناً في كوريا الجنوبية وأجزاء من أوروبا.

وفي الوقت نفسه، تنظر شركات الاتصالات في الولايات المتحدة لنموذج آيفون الذي يدعم شبكة الجيل الخامس كمحفز لاهتمام المستهلكين من شأنه أن يبرر الاستثمارات الكبيرة اللازمة لتلك الشبكات، وفقا للمحللين.

“شركات الطيران في الولايات المتحدة في انتظار أبل للإعلان عن آيفون من الجيل الخامس للشروع في العمل في الولايات المتحدة”، كما قال مورهيد.

– تقوية “النظام الحيوي” –

وأضاف المحللون أن أبل تحتاج أيضًا إلى آيفون يعمل بتقنية الجيل الخامس للحفاظ على صورتها المتميزة.

تمتلك شركات Samsung و Huawei العملاقة بالفعل هواتف ذكية تعمل على شبكات 5G في السوق.

كشفت جوجل مؤخرًا عن هاتفين ذكيين جديدين يعملان بتقنية الجيل الخامس اللاسلكية تحت علامتها التجارية Pixel، والتي تعمل بنظام Android ولكن لديها حصة محدودة في السوق.

“تمكنت آبل من الاستمرار من دون إطلاق جهاز يعمل بتقنية الجيل الخامس العام الماضي لأن استخدامات شبكة الجيل الخامس والتغطية ببساطة لم تكن موجودة”، قال محلل البحوث من فيوتشرزورس للاستشارات ستيفن ميرز.

“لن ترغب آبل بأن ينظر إليها على أنها تتخلف جيلين عن أجهزة الجيل الخامس. “

ويأتي هذا الحدث بعد شهر من كشف شركة آبل عن حزم الخدمات الجديدة ونماذج الساعات الذكية المرتبطة بـ iPhone، التي تظل في قلب نظامها الحيوي لتحقيق الأرباح.

وقال ميرز إن إضافة أجهزة iPhone 5G إلى تشكيلتها يجب أن يساعد Apple على “المضي قدمًا” بذلك المزيج المربح من الأجهزة والبرامج والخدمات والمحتوى الرقمي. من ساعة آبل التي تركز على الصحة إلى الاشتراكات في خدمات الموسيقى والتلفزيون ، يقع الآيفون في صميم تجربة المستخدم.

وتبقى “آبل” أغلى شركة في “وول ستريت”، حيث أنهت جلسة التداول الرسمية يوم الجمعة بقيمة 2.03 مليار دولار، استناداً إلى سعر سهمها.

– الوباء يبطئ المبيعات –

تقول الشائعات التي تدور قبل الحدث أن أبل سوف تكشف النقاب عن أجهزة آيفون جديدة بمجموعة من الأحجام, من نموذج صغير بشاشة 5.4 بوصة (13.7 سم) إلى جهاز بشاشة 6.7 بوصة.

وبشكل عام، كانت سنة صعبة بالنسبة لصناعة الهواتف الذكية، حيث أدى الوباء إلى تعطيل الاقتصادات وسلاسل التوريد.

وقال ميرز: “سيكون الانتعاش بطيئاً، مع توقع استمرار ظروف السوق الصعبة حتى عام 2021”.

انخفض إجمالي مبيعات الهواتف الذكية بنسبة 16 في المئة في الربع الثاني، وفقا لشركة الأبحاث IDC.

وأظهر مسحها أن هواوي تتصدر السوق، متقدمة على سامسونج وأبل والشركات الصينية شياومي وأوبو.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format