🏀 NBA

Lakers return to glory, claim record-tying 17th NBA title

ليكرز يعود للأمجاد بتحقيق اللقب الـ١٧ في دوري رابطة محترفي كرة السلة الأميركية

Reuters

The Los Angeles Lakers captured a record-tying 17th NBA Championship on Sunday with a 106-93 victory over the Miami Heat that sealed the best-of-seven title series 4-2, restoring the storied franchise to the top of the basketball world.

The Lakers’ victory tied them with the Boston Celtics for most NBA championships and capped an unprecedented season that resumed in July at a spectator-free campus at Disney World in Florida after a four-month COVID-19 shutdown.

Finals MVP LeBron James led the way for the Lakers, scoring 28 points, 14 rebounds and 10 assists while spearheading a defensive masterclass that doused the Heat’s offense.

The Lakers, who won their first title since 2010, also got a key contribution from Rajon Rondo as the veteran point guard delivered an early offensive burst that helped them to a 28-point halftime lead and the Heat never threatened again.

Lakers return to glory, claim record-tying 17th NBA title
(AP Photo/Mark J. Terrill)

“It means a lot to represent this franchise,” said James, who joined the team in the summer of 2018 after they had missed the playoffs five seasons in a row.

“I told (Lakers president) Jeanie (Buss) when I came here that I was going to put this franchise back in the position where it belongs.

“We just want our respect. Rob (Pelinka) wants his respect, coach (Frank) Vogel wants his respect, our organization wants its respect, Lakers nation wants its respect,” he said.

“And I want my respect too.”

Lakers return to glory, claim record-tying 17th NBA title
DOUGLAS P. DEFELICE/GETTY

The championship win ends a more than 90-day stay for the Lakers inside the NBA’s bio-secure bubble.

It also marked the end of an emotional season for the franchise after Lakers great Kobe Bryant died in a helicopter crash alongside his 13-year-old daughter Gianna and seven others near Los Angeles in January.

Racial justice issues were front and center since the NBA restarted, with players wearing slogans like “Vote” and “Education Reform.”

The death of George Floyd, a Black man, in police custody in Minneapolis in May, sparked nationwide protests and renewed calls for reform among players and the public.

“We all want to see better days and when we leave here, we have to continue to push that,” James said.

“Continue to push against social injustice, continue to push against voter suppression, continue to push against police brutality, continue to push against everything that is the opposite of love.

“If we continue to do that – all of us – America will be a much better place.

“We all love this country.” 

رويترز

عادل لوس انجليس ليكرز الرقم القياسي بعدد البطولات في دوري رابطة محترفي كرة السلة الأميركي بتحقيق اللقب للمرة ال17 في الدوري الأميركي للمحترفين يوم الأحد بفوزه على ميامي هيت بنتيجة 106-93 وهي المباراة التي حسمت سلسلة المواجهات السبعة بنتيجة 4-2 بمجموع اللقاءات وأعادت بذلك الفريق العريق إلى قمة عالم كرة السلة.

تساوى ليكرز بفوزه هذا مع بوسطن سلتكس لأكثر عدد بطولات في الدوري الأميركي للمحترفين وتوج موسماً غير مسبوق استؤنف في يوليو في ملعب خالي من المتفرجين في عالم ديزني في ولاية فلوريدا بعد أربعة أشهر من الإغلاق بسبب كوفيد-19.

قاد ليبرون جيمس الذي حصل على جائزة أفضل لاعب في النهائيات الطريق لليكرز، بتسجيل 28 نقطة، 14 كرة مرتدة و 10 تمريرات حاسمة وقاد دفاعاً صلباً تمكن من إيقاف هجمات فريق هيت.

ليكرز، الذي فاز بلقبه الأول منذ عام 2010، حصل على مساهمة رئيسية من راجون روندو لاعب خط الدفاع المخضرم الذي قدم اندفاعاً هجومياً في وقت مبكر ساعد الفريق بتحقيق فارق وصل إلى 28 نقطة في الشوط الأول وهيت لم يشكل تهديداً بعد ذلك.

Lakers return to glory, claim record-tying 17th NBA title
(AP Photo/Mark J. Terrill)

وقال جيمس، الذي انضم إلى الفريق في صيف عام 2018 بعد أن غاب الفريق عن التصفيات في خمسة مواسم متتالية: ” تمثيل هذا الفريق أمر يعني الكثير.”

وأضاف “قلت (لرئيس ليكرز) جيني (بوس) عندما جئت الى هنا انني سأعود بهذا الفريق مرة أخرى إلى المكان الذي ينتمي إليه.

“نريد فقط احترامنا. روب (بيلينكا) يريد احترامه، المدرب (فرانك) فوغل يريد احترامه، منظمتنا تريد احترامها، أمة ليكرز تريد احترامها”.

“وأريد احترامي أيضاً”

Lakers return to glory, claim record-tying 17th NBA title
DOUGLAS P. DEFELICE/GETTY

الفوز بالبطولة ينهي أكثر من 90 يوماً بقي خلالها ليكرز داخل الفقاعة الآمنة بيولوجياً للدوري الأميركي لمحترفي كرة السلة.

جاء ذلك النصر بعد موسم مليء بالمشاعر الجياشة للفريق بعد وفاة أسطورة ليكرز كوبي براينت في حادث تحطم طائرة هليكوبتر جنباً إلى جنب مع ابنته جيانا البالغة من العمر 13 عاماً وسبعة آخرين بالقرب من لوس انجليس في يناير.

كانت قضايا العدالة العرقية في المقدمة والمركز منذ إعادة استئناف الدوري الأميركي للمحترفين، حيث كان اللاعبون يرتدون شعارات مثل “التصويت” و”إصلاح التعليم”.

أثارت وفاة جورج فلويد، وهو رجل أسود، كان رهن اعتقال الشرطة في مينيابوليس في مايو، احتجاجات في جميع أنحاء البلاد وجددت الدعوات إلى الإصلاح بين اللاعبين والجمهور.

وقال جيمس ” أننا جميعا نريد أن نرى أياماً أفضل وعندما نغادر من هنا ، يتعين علينا مواصلة دفع ذلك “.

“الاستمرار في الضغط ضد الظلم الاجتماعي، والاستمرار في الضغط ضد قمع الناخبين، والاستمرار في الضغط ضد عنف الشرطة، والاستمرار في الضغط ضد كل ما هو عكس الحب.

“إذا واصلنا القيام بذلك – جميعنا – فإن أميركا ستكون مكانا أفضل بكثير.

“كلنا نحب هذا البلد”

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format