💰 Business

QNB Group Reveals QR9.5 Billion in Net Profit for Nine Months

٩،٥ مليار ريال .. أرباح مجموعة بنك قطر الوطني في تسعة شهور

QNA

Doha: QNB Group announced QR9.5 billion ($2.6 billion) in net profit for the nine months ended September 30, 2020, a decrease of 15% from same period last year.

In a statement on Sunday, QNB said that total equity reached QR94 billion ($26 billion), up by 1% from September 2019. Earnings per share stood at QR0.95 ($0.26).

Total assets reached QR986 billion ($271 billion), an increase of 8% from 30 September 2019.

Due to the current global economic headwinds, QNB Group set aside additional loan loss provisions amounting to QR1.9 billion ($520 million) to protect the Group from any adverse shocks in the loan book. This affected the overall profitability for the Group.

Loans and advances grew by 10% to reach QR717 billion ($197 billion). Strong customer deposits generation helped to increase customer deposits by 8% to reach QR715 billion ($196 billion) from September 30, 2019.

Operating Income increased by 1% to reach QR19.2 billion ($5.3 billion). This reflects QNB Groups success in maintaining sustainable growth across a number of revenue segments, despite fee related concessions offered to customers located in QNB Groups key markets affected by the COVID-19 pandemic.

QNB said that the Groups drive for operational efficiency is yielding cost-savings and improved revenue has helped QNB Group to materially improve efficiency (cost to income) ratio from 25.7% to 24.2%, considered one of the best ratios among large financial institutions in the MEA region.

NPL ratio amounted to 2% as at September 30, 2020, one of the lowest amongst financial institutions in the MEA region, reflecting the high quality of the Groups loan book and the effective management of credit risk. QNB Group achieved a coverage ratio of 104%, which reflects the conservative approach adopted by the Group towards non-performing loans.

During September, QNB Group successfully completed issuance of $600 million first ever green bond issued from Qatar and the largest green bond issuance by a financial institution in the MENA region.

QNB Group reported robust levels of capital, liquidity and funding measured in terms of CAR achieved at 18.1%, LCR at 173% and NSFR at 104%. All of the required ratios were higher than the regulatory minimum requirements of the Qatar Central Bank and Basel Committee. 

قنا

الدوحة: أعلنت مجموعة بنك قطر الوطني /QNB/، أنها حققت صافي أرباح بقيمة 9.5 مليار ريال قطري (2.6 مليار دولار أمريكي) خلال الشهور التسعة الأولى من العام الجاري، بانخفاض نسبته 15 بالمئة مقارنة بنفس المدة من العام الماضي.

وقالت مجموعة البنك في بيان لها ، إن إجمالي حقوق المساهمين ارتفع إلى 94 مليار ريال قطري، بزيادة قدرها 1 بالمئة عن سبتمبر 2019. وبلغ العائد على السهم 0.95 ريال قطري.. كما ارتفع إجمالي الموجودات بنسبة 8 بالمئة منذ 30 سبتمبر 2019 ليصل إلى 986 مليار ريال قطري (271 مليار دولار أمريكي).

واوضحت مجموعة بنك قطر الوطني إنها اختارت، نظرا للظروف الاقتصادية العالمية، الاستمرار في اتباع سياسة متحفظة لبناء احتياطيات إضافية لخسائر القروض المحتملة من خلال تسجيل المزيد من مخصصات خسائر القروض بمقدار 1.9 مليار ريال قطري (520 مليون دولار أمريكي) كإجراء وقائي لحماية المجموعة من أي تأثيرات سلبية على محفظة القروض نتيجة للأوضاع الاقتصادية العالمية الحالية وقد أثر ذلك على إجمالي أرباح المجموعة.

وأشارت بيانات المجموعة إلى ارتفاع إجمالي القروض والسلف بنسبة 10 بالمئة لتصل إلى 717 مليار ريال قطري (197 مليار دولار أمريكي)، حيث تم تمويل هذا النمو بشكل أساسي من خلال ودائع العملاء التي ارتفعت بنسبة 8 بالمئة لتصل إلى 715 مليار ريال قطري (196 مليار دولار أمريكي).

وأفادت بأن الدخل التشغيلي للمجموعة ارتفع بنسبة 1 بالمئة ليبلغ 19.2 مليار ريال قطري (5.3 مليار دولار أمريكي) “مما يعكس نجاح مجموعة QNB في تحقيق نمو مستدام في مصادر الدخل على الرغم من الامتيازات المتعلقة بالرسوم المقدمة للعملاء الموجودين في الأسواق الرئيسية لمجموعة QNB المتأثرة بوباء /كوفيد 19/”.

وذكرت مجموعة QNB أنها أخذت العديد من المبادرات الجديدة التي تهدف إلى تخفيض المصاريف ورفع مستوى الكفاءة التشغيلية مما ساعد على تحسين نسبة الكفاءة (نسبة التكلفة إلى الدخل) إلى 24.2 بالمئة، مقارنة مع 25.7 بالمئة للعام الماضي، التي تعد واحدة من أفضل النسب بين المؤسسات المالية الكبيرة في منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا.

وبينت أن معدل القروض غير العاملة كنسبة من إجمالي محفظة القروض بلغ مستوى 2 بالمئة كما في 30 سبتمبر 2020، “وهو من بين أدنى المعدلات على نطاق البنوك الرئيسية في منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا، الأمر الذي يعكس الجودة العالية لمحفظة القروض وفعالية سياسة إدارة المخاطر الائتمانية. كما حافظت المجموعة على نسبة تغطية القروض غير العاملة عند مستوى 104 بالمئة، الأمر الذي يعكس النهج المحافظ الذي تتبناه تجاه القروض المتعثرة”.

وكانت مجموعة QNB، قد أعلنت في سبتمبر الماضي ، عن انتهائها بنجاح من إصدار أول سندات خضراء بقيمة 600 مليون دولار أمريكي، وهي أول سندات خضراء تصدر من دولة قطر وأكبر إصدار لسندات خضراء من مؤسسة مالية على مستوى الشرق الأوسط وشمال إفريقيا.. كما أعلنت المجموعة عن مستويات قوية لرأس المال والسيولة والتمويل تم قياسها من خلال نسبة كفاية رأس المال (CAR) التي بلغت 18.1 بالمئة، ونسبة تغطية السيولة (LCR) عند 173 بالمئة ، وصافي نسبة التمويل المستقرة (NSFR) عند 104 بالمئة، وكافة هذه النسب أعلى من الحد الأدنى للمتطلبات التنظيمية لمصرف قطر المركزي ولجنة /بازل/.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format