🦠Coronavirus📚Education

Texas A&M at Qatar develops protective shield for student desks in Qatar’s schools

تكساس إيه أند إم في قطر تطور درعاً واقياً لمكاتب الطلاب في مدارس قطر

The Peninsula

Doha: A lightweight plastic shield designed by Texas A&M University at Qatar, a Qatar Foundation partner university, could protect students in Qatar’s classrooms from COVID-19. 

The Ministry of Education and Higher Education and the Ministry of Public Health are evaluating the Shield Box project, an initiative led by Dr. Mohamed Gharib and sponsored by the Office of Engagement at Texas A&M at Qatar.

COVID-19 has caused a tremendous effect in human daily activities in terms of health and economy, Gharib said, with the education sector significantly affected by the virus. Schools have been suspended and a significant part of the 2019-2020 academic year has been converted into online education to continue student learning while protecting the health and safety of students and teachers. However, online education — while rapidly developing — has not yet been able to match in-person education. Returning students to the classroom is essential as long as extra precautions are taken to protect students from infection. Any precaution action would reduce the chances of infection transfer between the students in the school. 

Texas A&M at Qatar develops protective shield for student desks in Qatar’s schools

Led by Gharib, the low-cost shield box can be mounted on student desks in Qatar’s classrooms to protect students while they’re at their desks. The shield boxes are made of lightweight plastic sheets that have been cut to the specific dimensions of student desks at various schools. Predetermined folding lines are engraved in the plastic sheet so teachers and students can fold and unfold the boxes to move from one location to another if needed. The shield box’s clear solid walls prevent the transfer of any droplets through the material, and the plastic is easily cleaned and sanitized using standard cleaning materials. 

The shield box concept has already been applied in some countries where high populations exist, Gharib said. The Qatar version of the shield box is customized to fit to desks in Qatar schools and can be made from local resources. A set of shield boxes has been installed in an independent school for evaluation in coordination with the Ministry of Education and Higher Education, and the Ministry of Public Health is also evaluating the shield boxes for possible approval to be used in all Qatar schools.

 
Dr. Hassan S. Bazzi, associate dean for research and advancement, said that the boxes are part of Texas A&M at Qatar’s contributions to the State of Qatar’s fight to protect its people from COVID-19. 
“As an institution committed to public service, it is our privilege to be able to help protect students in classrooms throughout Qatar from the coronavirus,” Bazzi said. “The fight against COVID-19 is an international endeavor that we all contribute to, and we are proud to partner with the Ministry of Education and Higher Education to protect the community here in Qatar.”

Source: thepeninsulaqatar

ذا بينينسولا – ترجمة WGOQatar

الدوحة: درع بلاستيكي خفيف الوزن من تصميم جامعة تكساس إيه أند إم في قطر، وهي جامعة شريكة لمؤسسة قطر، يمكن أن يحمي الطلاب في الفصول الدراسية في قطر من كوفيد-19.

تقوم وزارة التعليم والتعليم العالي ووزارة الصحة العامة بتقييم مشروع صندوق الدرع، وهي مبادرة يقودها الدكتور محمد غريب ورعاها مكتب المشاركة في تكساس إيه أند إم في قطر.

وقال غريب إن كوفيد-19 قد أحدث أثراً هائلاً في الأنشطة اليومية للإنسان من حيث الصحة والاقتصاد، حيث تأثر قطاع التعليم بشكل كبير بالفيروس. تم تعليق المدارس وتحويل جزء كبير من العام الدراسي 2019-2020 إلى تعليم عبر الإنترنت لمواصلة تعلم الطلاب مع حماية صحة وسلامة الطلاب والمعلمين. ومع ذلك، لم يتمكن التعليم عبر الإنترنت – رغم تطوره السريع – من أن يواكب التعليم الشخصي. إن عودة الطلاب إلى الفصول الدراسية أمر ضروري طالما يتم اتخاذ احتياطات إضافية لحماية الطلاب من العدوى. ومن شأن أي إجراء احترازي أن يقلل من فرص انتقال العدوى بين الطلاب في المدرسة.

Texas A&M at Qatar develops protective shield for student desks in Qatar’s schools

بقيادة غريب، يمكن تركيب صندوق الدرع منخفض التكلفة على مكاتب الطلاب في الفصول الدراسية في قطر لحماية الطلاب أثناء وجودهم في مقاعدهم. صناديق الدرع مصنوعة من ألواح بلاستيكية خفيفة الوزن تم قطعها إلى الأبعاد المحددة لمكاتب الطلاب في مختلف المدارس. يتم نقش خطوط قابلة للطي مسبقًا على الغطاء البلاستيكي حتى يتمكن المعلمون والطلاب من طي الصناديق لنقلها من موقع إلى آخر إذا لزم الأمر. تمنع الجدران الصلبة الواضحة لصندوق الدرع نقل أي قطرات من خلال المواد ، ويتم تنظيف البلاستيك بسهولة وتطهيره باستخدام مواد التنظيف القياسية.

وقال غريب إن مفهوم صندوق الدرع قد تم تطبيقه بالفعل في بعض البلدان التي يوجد فيها عدد كبير من السكان. تم تخصيص نسخة قطر من صندوق الدرع لتناسب المكاتب في مدارس قطر ويمكن أن تكون مصنوعة من الموارد المحلية. وتم تركيب مجموعة من صناديق الدروع في مدرسة مستقلة للتقييم بالتنسيق مع وزارة التعليم والتعليم العالي، كما تقوم وزارة الصحة العامة بتقييم صناديق الدرع لاحتمال اعتمادها لاستخدامها في جميع مدارس قطر.

وقال الدكتور حسن بزي، العميد المساعد للبحوث والتقدم، إن الصناديق هي جزء من تكساس إيه أند إم في مساهمات قطر في كفاح دولة قطر لحماية شعبها من كوفيد-19.

وقال بزي: “كمؤسسة ملتزمة بالخدمة العامة، يشرفنا أن نكون قادرين على المساعدة في حماية الطلاب في الفصول الدراسية في جميع أنحاء قطر من الفيروس التاجي. “إن مكافحة “كوفيد-19″ هي مسعى دولي نساهم فيه جميعاً، ونحن فخورون بالشراكة مع وزارة التعليم والتعليم العالي لحماية المجتمع هنا في قطر”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format