🏆2022🏟2022 Stadiums

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

اللجنة العليا تؤكد على أولوية الصحة النفسية للعمال في مشاريع مونديال قطر 

QNA

Doha: The Supreme Committee for Delivery & Legacy (SC) has reaffirmed its commitment to mental health wellbeing among its workforce to mark this year’s World Mental Health Day (WMHD).

Promoted by the World Health Organization, WMHD is held on Oct. 10 each year and aims to raise awareness of mental health issues and amplify efforts and programs which support mental health wellbeing.

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

For the SC, it’s an opportunity to illustrate its many longstanding mental health wellbeing initiatives and reaffirm the importance of hosting the FIFA World Cup – at a time when the mental health of many is being tested by the COVID-19 pandemic.

HE Secretary General of the SC Hassan Al Thawadi, continues to be a strong advocate of mental health awareness and wellbeing.

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

His Excellency said: “We have always placed an emphasis on supporting the mental health of our staff and workforce, and have amplified these efforts during the COVID-19 pandemic. For many people, this period of time is particularly tough and brings unique challenges and stresses. We wanted to make sure they knew when and how to seek professional help, if they needed it,”

In response to increasing mental health stresses during the pandemic, the SC has built on its longstanding mental health initiatives to support its construction workers, collaborating closely with specialists at the Ministry of Public Health (MOPH) and the Mental Health Service at Hamad Medical Corporation (HMC) to develop a COVID-19-specific mental health awareness campaign.

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

This effort revolved around the proactive distribution of information via different mediums, to educate staff and workers on the importance of maintaining mental health, tackling key issues including depression, anxiety, general wellbeing and the importance of staying active.

The contents of the campaign were translated into the eight main languages of the SC workforce, and distributed to more than 18,000 workers via a dedicated mobile app, SMS, WhatsApp, embassies representing large worker communities, and the wider worker community in Qatar.

This year’s theme for WMHD – Mental Health for All, Greater Investment, Greater Access, Everyone, Everywhere – is a timely reminder to us all of the importance of prioritizing mental health and well-being.”

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

Prior to the outbreak of the pandemic, the SC’s Workers’ Welfare Department forged a partnership with MOPH and HMC to develop a mental health pathway for SC workers.

The Executive Director of the Workers Welfare Department Mahmoud Qutub spoke about the different ways that mental health has been central to their health and wellbeing efforts: “As part of our commitment to ensuring workers health and safety, in Dec. 2019 we identified the need for a dedicated and secure channel to provide our workers with the mental health support they may need.”

He added: “We developed a comprehensive mental health pathway along with our partners, including targeted screenings and dedicated clinics providing free consultation and treatment for workers. This is a first-of-its-kind initiative for workers in Qatar, highlighting our continuous efforts in ensuring the welfare of our workers.”

قنا

الدوحة: أكدت اللجنة العليا للمشاريع والإرث مجددا على التزامها بتعزيز الصحة النفسية للعمال في مشاريع بطولة كأس العالم لكرة القدم /قطر 2022، تزامنا مع اليوم العالمي للصحة النفسية، الذي يوافق العاشر من أكتوبر من كل عام، وتحتفي به منظمة الصحة العالمية بهدف التوعية بأهمية الحفاظ على الصحة النفسية وحشد الجهود والبرامج الداعمة لها.

ويأتي الاحتفال باليوم العالمي للصحة النفسية هذا العام وسط تحديات استثنائية فرضتها أزمة /كورونا/.. ويتناغم الاحتفال بهذا اليوم مع المبادرات المتواصلة للجنة العليا في هذا المجال، وتسليطها الضوء على أهمية استضافة المونديال، والجهود المستمرة في سبيل التعافي من تداعيات الأزمة الراهنة، خاصة على صعيد الصحة النفسية.

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

وبهذه المناسبة، أكد سعادة السيد حسن الذوادي الأمين العام للجنة العليا للمشاريع والإرث، على دعمه الجهود الرامية لتعزيز الصحة النفسية على مختلف الأصعدة.

وقال الذوادي، في تصريح صحفي،: “لقد انصب تركيزنا دوما على تعزيز سلامة الصحة النفسية لجميع موظفينا والعاملين في مشاريعنا.. وقد حرصنا على مضاعفة تلك الجهود خلال أزمة /كورونا/ المستجد، والتي ألقت بظلالها على الجميع في ظل ما فرضته من قيود وعزلة بعيداً عن العائلة والأصدقاء، وما صحبها من شعور بالخوف والحزن والقلق.. وذلك بالتحديد ما استرعى انتباهنا لضرورة التعامل مع تلك المشاعر والتأكد من معرفة متى وكيف نطلب العون من المختصين إن تطلب الأمر.”

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

واستجابة للضغوط المتزايدة على الصحة النفسية للأفراد أثناء أزمة /كورونا/ المستجد، كثفت اللجنة العليا للمشاريع والإرث جهودها، انطلاقاً من مبادراتها السابقة في هذا المجال، وذلك عبر التعاون مع المتخصصين من وزارة الصحة العامة، وخدمات الصحة النفسية بمؤسسة حمد الطبية، لتطوير حملة توعوية حول الصحة النفسية خلال أزمة الوباء.

وتركزت تلك الجهود حول نشر المعلومات عبر عدد من الوسائط، لتوعية الموظفين والعمال بأهمية الحفاظ على صحتهم النفسية، والتعامل مع أعراض الاكتئاب والقلق، والحفاظ على الصحة العامة والنشاط البدني.

وحرصت اللجنة العليا على ترجمة محتوى الحملة إلى ثماني من اللغات الرئيسية للقوى العاملة في اللجنة العليا، ونقلها إلى أكثر من 18 ألف عامل عبر تطبيق للهواتف الذكية، والرسائل النصية القصيرة، ورسائل الواتساب، وسفارات الجاليات الأجنبية، ومجتمع العمال بشكل عام.

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

وتعقيبا على النجاح الذي حققته هذه الحملة، أعرب الذوادي عن فخره بالاستجابة الإيجابية للحملة حتى الآن، ولعل شعار اليوم العالمي لهذا العام (تحرك من أجل الصحة النفسية: فلنستثمر فيها) وتوقيته، يلائم ما يمر به العالم من أوقات صعبة تحمل الكثير من التحديات، وهو ما يؤكد أهمية وضع الصحة النفسية ضمن أولوياتنا في المرحلة الراهنة.

وعبر الذوادي عن تطلعه للاحتفاء ومجتمعات العالم بالجهود والتضحيات في مواجهة فيروس كورونا المستجد (كوفيد-19) خلال النسخة المقبلة من بطولة كأس العالم، مشيرا إلى أنه حينما تنظم دولة قطر المونديال في 2022، ستتاح لنا فرصة الاحتفال سويا بجمال اللعبة وقدرتها على توحيد الصفوف بين مختلف شعوب العالم، ونأمل بحلول نوفمبر 2022 أن نستضيف بطولة آمنة للجميع والترحيب بالمشجعين من كافة أرجاء العالم.

SC Prioritizes Mental Health Wellbeing as Qatar Gears up to Host FIFA World Cup

وكانت إدارة رعاية العمال التابعة للجنة العليا للمشاريع والإرث، وقبل تفشي وباء كورونا المستجد، قد أبرمت شراكة مع وزارة الصحة العامة ومؤسسة حمد الطبية، لتقديم خدمات شاملة في مجال الصحة النفسية للعمال في مشاريع المونديال.

وفي هذا الصدد، صرح محمود قطب المدير التنفيذي لإدارة رعاية العمال باللجنة العليا للمشاريع والإرث، بأن سلامة الصحة النفسية للعمال تحتل أهمية قصوى لدى الإدارة ضمن التزاماتها لضمان صحة جميع العمال وسلامتهم.

واعتبر “أن اللجنة العليا أكدت في ديسمبر 2019 على أهمية إتاحة وسيلة آمنة لتقديم خدمات الصحة النفسية للعمال عند الحاجة، وبناء عليه قمنا بتطوير مسار شامل للصحة النفسية بالتعاون مع شركائنا، وشمل ذلك إجراء فحوصات طبية نوعية، وتخصيص عيادات طبية لهذا الغرض، وتقديم الاستشارات والعلاج للعمال بالمجان، في مبادرة تعد الأولى من نوعها للعمال في دولة قطر، وجاءت في إطار مجهوداتنا المتواصلة لرعاية العمال في كافة مشاريعنا.”

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format