🎸 Music

Guitar rock legend Eddie Van Halen dies of cancer at 65

وفاة أسطورة عالم الروك عازف الغيتار إدي فان هالين عن عمر ٦٥ عام بسبب السرطان

Reuters

LOS ANGELES  – Eddie Van Halen, one of rock music’s greatest guitar players and a founding member of the hard-rocking, top-selling band named after him and his drummer brother, died of cancer on Tuesday. He was 65.

Van Halen’s death was announced on Twitter by his 29-year-old son, Wolfgang, himself a bass player who joined the band in later years. Representatives for Eddie Van Halen directed Reuters to his son’s statement.

“I can’t believe I’m having to write this but my father, Edward Lodewijk Van Halen, has lost his long and arduous battle with cancer this morning,” Wolfgang Van Halen said in the tweet.

“He was the best father I could ever ask for,” the younger Van Halen said. “Every moment I’ve shared with him on and off stage was a gift.”

Actress Valerie Bertinelli, Eddie Van Halen’s former wife of 26 years and Wolfgang’s mother, retweeted the Twitter statement by her son.

“My heart is broken. Eddie was not only a Guitar God, but a genuinely beautiful soul,” Gene Simmons, lead singer of the band Kiss, said on Twitter.

Eddie Van Halen was born in Amsterdam in 1955 and studied classical piano after moving with his family to the Los Angeles suburb of Pasadena in the early 1960s.

After switching to guitar, he and his older brother Alex, who had taken up the drums, formed the early bands that would eventually become Van Halen in the 1970s, with lead singer David Lee Roth and bass player Michael Anthony.

The hard rock band, featuring Eddie Van Halen’s explosive guitar solos, quickly became a staple of the famed Sunset Strip music scene in Los Angeles before releasing their eponymous debut album in 1978.

That album shot to No. 19 on the Billboard charts, becoming one of the most successful debuts of the decade.

It was the first in a string of top-selling albums that would make Van Halen one of the biggest rock acts of the late 1970s and early 1980s with hits like “Ain’t Talkin’ ‘Bout Love,” “Jump,” “Panama” and “Hot for Teacher.”

Eddie Van Halen’s pioneering, virtuoso technique earned him a place along the likes of Jimi Hendrix, Eric Clapton and Jimmy Page of Led Zeppelin as one of rock’s top guitarists. In 2012 a Guitar World magazine poll of readers voted him the greatest guitar player of all time.

Roth split from the band in 1984 and was replaced for a decade by Sammy Hagar.

“Heartbroken and speechless. My love to the family,” Hagar said in a tweet.

رويترز – ترجمة WGOQatar

لوس أنجلوس – توفي إدي فان هالين، واحد من أعظم عازفي الغيتار في موسيقى الروك وعضو مؤسس للفرقة القوية الأكثر مبيعاً التي سميت على اسمه واسم شقيقه قارع الطبول، بسبب السرطان يوم الثلاثاء. كان في الـ65 من عمره.

تم الإعلان عن وفاة فان هالين على تويتر من قبل ابنه وولفغانغ البالغ من العمر 29 عامًا، وهو نفسه عازف إيقاع انضم إلى الفرقة في سنوات لاحقة. ووجه ممثلو إدي فان هالين رويترز إلى بيان ابنه.

قال وولفغانغ فان هالين في التغريدة: “لا يمكنني تصديق أنني أضطر إلى كتابة هذا ولكن والدي إدوارد لوديفيك فان هالين خسر معركته الطويلة والشاقة مع السرطان هذا الصباح”.

قال فان هالين الأصغر: “كان أفضل أب على الإطلاق. “كانت كل لحظة كنت أشاركها معه على خشبة المسرح وخارجها بمثابة هبة.”

قامت الممثلة فاليري بيرتينيللي، زوجة إدي فان هالين السابقة التي استمر زواجها به لمدة 26 عامًا ووالدة وولفغانغ، بمشاركة بيان تويتر الذي أدلى به ابنها.

“قلبي مفطور. لم يكن إدي عازف غيتار بارع جداً وحسب ، ولكنه كان يمتلك روحاً جميلة حقاً”، قال جين سيمونز، المغني الرئيسي لفرقة “كيس”، على تويتر.

ولد إدي فان هالين في أمستردام في عام 1955 ودرس البيانو الكلاسيكي بعد انتقاله مع عائلته إلى ضاحية باسادينا في لوس أنجلوس في أوائل الستينات.

بعد التحول إلى الغيتار، قام هو وشقيقه الأكبر أليكس، الذي كان قد اختار العزف على الطبول، بتشكيل الفرق الموسيقية التي أصبحت تعرف فيما بعد ب”فان هالين” في السبعينات من القرن الماضي، مع المغني الرئيسي ديفيد لي روث وعازف الإيقاع مايكل أنتوني.

وسرعان ما أصبحت فرقة الهارد روك، التي تضم معزوفات إدي فان هالين المتفجرة المنفردة على الغيتار، عنصراً أساسياً في المشهد الموسيقي الشهير في “سنسيت ستريب” في لوس أنجلوس قبل أن تصدر الفرقة ألبومها الأول الذي يحمل اسم الفرقة في عام 1978.

صعد ذلك الألبوم إلى المركز 19 على لوائح “بيلبورد” ليصبح واحداً من أنجح الألبومات الأولى للعقد.

وكان الأول في سلسلة من الألبومات الأكثر مبيعاً جعلت من فان هالين واحدة من أكبر فرق الروك في أواخر السبعينات وأوائل الثمانينات بأغاني ضاربة مثل “Ain’t Talkin’ ‘Bout Love” ، “Jump” ، “Panama” و “Hot for Teacher”.

ضمن أسلوب إدي فان هالين الرائد والموهوب له مكاناً إلى جانب أمثال جيمي هندريكس، اريك كلابتون وجيمي بيج من ليد زيبلين كواحد من أفضل عازفي الغيتار في عالم الروك. الأعلى. في 2012 فاز باستطلاع قرّاء أجرته إحدى المجلات المعنية بعالم الغيتار بلقب أعظم عازف غيتار على الإطلاق.

انفصل روث عن الفرقة في عام 1984 وحل محله لمدة عقد من الزمان سامي هاغر.

قال هاغر في تغريدة على تويتر: “قلبي مفطور وعاجز عن التعبير. خالص حبي للعائلة.”

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format