😎 LifeStyle📚Education

Stars of Science selects season 12’s top eight innovators

نجوم العلوم يختار أفضل ٨ مخترعين للموسم ١٢

Gulf Times

Doha: A total of eight innovators have been selected during the auditions for Qatar Foundation’s Stars of Science and are guaranteed to be moving on to the product development phases, competing to become this season’s Top Arab Innovator.

“Selecting this crop of contestants was not easy, as they had to prove that both their ideas and their pitching skills stood apart from the best that Arab youth has to offer,” said Prof Abdelhamid El-Zoheiry, Stars of Science jury member. “This season’s contestants come from a wide variety of disciplines, showcasing an incredibly diverse pool of ideas.”

Two out of this season’s eight innovations tackle challenges in healthcare. Mohamed Almogahwi, a Kuwaiti periodontist, joined the competition with his Automated Hands-Free Toothbrush, which includes a u-shaped mouthpiece designed for effective teeth brushing, especially for people with special needs. Sarah Aboerjaib, a fellow Kuwaiti engineer, earned her place with the Fractured Bone Optical Scanner; a handheld device that uses near-infrared rays to detect bone fractures or abnormalities in the human body.

Wadah Malaeb, a biomedical engineer from Lebanon, entered the field of medical research with his Ductal Organoid-on-a-Chip. Based on growing organ chip technology, the invention provides a suitable environment in which cells can grow as if they were in the human body, enabling crucial drug testing.

Cybersecurity is the focus of two projects this season. Azzam Alwan, a Lebanese PhD holder in machine learning, reached the top eight with his 3D Biometric for Information Security; a software that secures mobile phones through memorising the user’s handwriting patterns. Qatari computer engineer Eiman al-Hamad is entering the Stars of Science workshop with her Arabic Conversation Fraud Detection programme which detects phone fraud through voice recognition and voice-to-text transcription that supports the Arabic language.

Education also makes its way into the competition with Ahmad Fathalla, an Egyptian automotive system engineer, who convinced the jury with his Educational Platform Using Electronic Cubes. Designed for children, this unique technology comprises a set of computerised cubes covered in screens, delivering interactive English and Arabic games with a psychoeducational focus.

Two innovations selected this season aim to help save lives in dangerous situations. Palestinian engineering student and first responder volunteer Jamal Shaktour joined the select group with his Dual Mask Rescue Pack; a portable air filtration and mask system designed to help first responders protect themselves and those in danger. Othman Abu Laban, a Jordanian mechanical engineer, secured his place with his Adaptive Car Headrest, which protects drivers and passengers from whiplash in an accident by automatically adjusting its position to provide a safety buffer for their heads.

Over the next four prototyping and testing episodes, the contestants will have to prove the soundness and effectiveness of their ideas. They will battle to secure their place in the Grand Final and have the chance to compete for a share of the cash prize of $600,000 in seed funding.

Viewers can tune in to witness the top eight’s innovation journey on Qatar TV, seven other regional channels, and online.

Source: gulf-times

الراية

الدوحة: شهد نجوم العلوم، البرنامج الرائد في العالم العربي في مجال الابتكار حضورًا متميزًا وأداءً متفوقًا لثمانية مشاركين ضمنوا الانتقال إلى مراحل تطوير المنتج، والتنافس على لقب أفضل مخترع عربي، وعززوا فرصتهم لتحويل أفكارهم إلى مشاريع حقيقية.

وفي هذا السياق قال البروفيسور عبد الحميد الزهيري، عضو لجنة تحكيم نجوم العلوم: «لم يكن اختيار المتنافسين سهلًا، فقد وجب عليهم إثبات إمكانياتهم من حيث تميز الأفكار وأسلوب عرضها أمام اللجنة، ليكونوا مثالًا عن خيرة الشباب العربي في مجال الابتكار. وينتمي المشاركون في هذا الموسم إلى حقول علمية مختلفة، مما أثمر عن تقديم أفكار متنوعة ومبتكرة للغاية».

من بين الابتكارات الثمانية التي تتنافس في هذا الموسم، يوجد ابتكاران اثنان، يركزان على الرعاية الصحية، حيث انضم إلى المسابقة الكويتي محمد المقهوي، المتخصص بعلاج اللثة، باختراعه فرشاة الأسنان الروبوتية التي تستخدم قطعة على شكل (U) والمصممة لزيادة فعالية عملية تنظيف الأسنان، ولا سيما لفئة ذوي الاحتياجات الخاصة. وأيضًا من الكويت، تشارك المهندسة سارة أبو رجيب بجهاز الماسح الضوئي لرضوض الأطراف، الذي يمكن حمله باليد ويستخدم الأشعة تحت الحمراء القريبة للكشف عن كسور العظام أو التشوهات في جسم الإنسان. من لبنان، يشارك وضاح ملاعب، مهندس الطب الحيوي في مجال الأبحاث الطبية، من خلال ابتكاره المتخصص بالتنمية المخبرية للخلايا الحيوية. بالاعتماد على تقنية رقاقات نمو الأعضاء، يقدم هذا الاختراع بيئة مناسبة لنمو الخلايا كما لو كانت داخل جسم الإنسان، مما يتيح إمكانية اختبار الأدوية بمستوى من الدقّة لم يكن معهودًا من قبل.

ويأتي أمن المعلومات محورًا لتركيز مشروعين هذا العام، حيث وصل عزام علون، اللبناني الحاصل على شهادة الدكتوراه في التعلم الآلي، إلى التصفيات عبر اختراعه الذي يركز على البعد الحركي الشخصي لأمن المعلومات، وهو برنامج متطور يعزز أمن الهواتف المحمولة من خلال تذكر أنماط الكتابة الخطية الشخصية للمستخدم. أما مهندسة الكمبيوتر القطرية إيمان الحمد، فسوف تدخل ورشة عمل نجوم العلوم بتطبيق لخصوصية المعلومات، يكشف عن عمليات الاحتيال على الهاتف من خلال تقنيات التعرف على الصوت وكتابة النصوص بالصوت والذي يدعم اللغة العربية.

لقطاع التعليم حضوره في المنافسة أيضًا، حيث أبدت لجنة التحكيم إعجابها بابتكار مهندس أنظمة السيارات المصري أحمد فتح الله المتمثل بمنصة تعليمية للأطفال باستخدام مجموعة من المكعبات الإلكترونية المغطاة بالشاشات. وتقدم هذه المكعبات باقة من الألعاب التفاعلية باللغتين العربية والإنجليزية مع التركيز على العنصر التعليمي والنفسي.

ويسعى اثنان من المخترعين الثمانية عبر ابتكاراتهم إلى إنقاذ حياة الناس في المواقف الصعبة. حيث انضم طالب الهندسة والمتطوع في فرق الاستجابة الأولى الفلسطيني جمال شختور إلى المنافسة عبر اختراع حقيبة الإنقاذ بقناعين للإسعاف. وتمثل الحقيبة نظامًا محمولًا ومتنقلًا لتنقية الهواء بهدف مساعدة فرق الاستجابة الأولى على حماية أنفسهم والآخرين في المواقف الخطرة. وبدوره يشارك المهندس الميكانيكي الأردني عثمان أبو لبن بالمسند الآلي لسلامة الرأس في السيارة، الذي يحمي السائقين والراكبين على حد سواء من إصابات الرقبة الناتجة عن حوادث السيارات عبر التعديل الأوتوماتيكي لموقع المسند لكي يكون بمثابة حاجز أمان للرأس.

خلال الحلقات الأربع المقبلة المخصصة لإعداد النماذج الأولية واختبارها، سيتوجب على المتنافسين إثبات صوابية ومدى جدوى أفكارهم، وصولًا إلى المرحلة النهائية التي تقدم لهم فرصة استثنائية للفوز بجائزة نقدية مشتركة تصل قيمتها إلى 600 ألف دولار أمريكي لتمويل المشاريع.

ويمكن للمشاهدين متابعة منافسات المخترعين الثمانية على قناة تلفزيون قطر، وسبع قنوات أخرى في المنطقة، أو عبر الإنترنت. من خلال البرنامج الذي يعدّ جزءًا من واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا، ومبادرة ضمن جهود البحث والتطوير والابتكار في مؤسسة قطر، سيتعرف الجمهور عبر هذه الحلقات على دور التعاون واتباع أفضل الممارسات العلمية في توفير تقنيات سبّاقة وتفاصيلها قبل أن تصبح منتجات متوفرة في السوق.

المصدر: raya

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format