💰 Business👩🏽‍💻 Projects

HIA Tests Contactless Technology for Safe Self Check-in and Baggage Drop Processes

مطار حمد الدولي يختبر تطبيق تقنيات غير تلامسية لتسجيل الوصول الذاتي وتسليم الأمتعة بشكل آمن

QNA

Doha: Qatar: Hamad International Airport (HIA) has launched its trial phase of testing happyhover and SITA Mobile Solution technology for contactless self-check-in and baggage drop.

The introduction of these advanced smart solutions is part of HIAs ongoing efforts to safeguard its staff and passengers from COVID-19.

In order to preserve the convenience of the kiosks while maintaining the hygienic standards required to curb the spread of COVID-19, the happyhover solution uses infra-red technology to detect fingers as they approach specific area of the screen to accept the intended customer action; eliminating the need to touch potentially infected surfaces.

In addition, passengers also have the option to conveniently use their mobile phones to control the kiosk screen using the SITA Contactless Kiosk Solution. Passengers can simply scan QR codes that will connect their mobile phone via Wi-Fi to SITA Remote Control App.

The App will display a touch-pad which the passenger can use to remotely control the mouse pointer on the kiosk screen. The App also features a keyboard that passengers can use on the kiosk screen without touching it.

These latest additions to HIA’s suite of technologies offer convenient, intuitive and user-friendly interfaces that are easily deployed to reduce contact during self-check-in and baggage drop processes.

HIA Tests Contactless Technology for Safe Self Check-in and Baggage Drop Processes

Senior Vice President, Technology & Innovation at HIA Suhail Kadri, said: “We are continually looking for solutions that aid the wellbeing of our passengers and employees. The happyhover and SITA technologies ensure passenger comfort and peace of mind with their intuitive user experience, allowing a range of inputs and gestures. The introduction of these technologies at HIA not only fits well within our strategy of frictionless travel as a leading global digital airport but also reaffirms our commitment to rebuilding passenger trust in travelling through Hamad International Airport.”

With passenger-centricity at the heart of its digital transformation, Hamad International Airport has optimized various airport operations with smart solutions to cope with the disruptions caused by COVID-19.

Earlier this year, HIA was the first in the region to implement the C2 security screening technology at the transfer security checkpoint, enabling security personnel to detect and handle threats in passenger luggage without having to remove laptops and electronic devices and therefore avoiding the risk of cross-contamination.

Safety measures at airport terminals were strengthened with fully autonomous disinfectant robots and advanced thermal screening helmets. HIA was also one of the first few global airports to offer a contactless and paperless airport experience with the introduction of biometric identification technology, in addition to touchless elevator keys.

Hamad International Airport’s success in its digital transformation has allowed the airport to consistently set new benchmarks for quality excellence and delivery in the industry. In 2020, HIA was ranked the “Third Best Airport in the World”, among 550 airports worldwide, by the SKYTRAX World Airport Awards 2020, which also classified it as a five-star airport in 2017, making it one among only five other airports in the world and the only one in the Middle East to achieve this prestigious status. In addition, HIA has been voted the Best Airport in the Middle East for the sixth year in a row and Best Staff Service in the Middle East for the fifth year in a row. 

قنا

الدوحة: باشر مطار حمد الدولي عملية تسجيل الوصول الذاتي وتسليم الأمتعة دون تلامس، وذلك في المرحلة التجريبية لاختبار حلول التكنولوجيا الذكية /هابي هوفر/ و/سيتا للتحكم عن بعد/ عبر الهاتف المحمول.

ويأتي إطلاق هذه الحلول الذكية المتطورة في إطار جهود المطار المستمرة لحماية وضمان سلامة موظفيه ومسافريه من انتشار فيروس كورونا /كوفيد-19/.

وللحفاظ على ملاءمة أكشاك التسجيل الذاتي وسهولة استخدامها دون الإخلال بمعايير الصحة والسلامة المطلوبة للحد من انتشار الفيروس، يعتمد الحل الذكي /هابي هوفر/ على تكنولوجيا الأشعة تحت الحمراء لاستشعار حركة الأصابع عند اقترابها من جزء معين من الشاشة، ومن ثم قبول الإجراء المراد تنفيذه، ما يعني الاستغناء عن ضرورة لمس الأسطح التي يحتمل أن تكون مصدرا للعدوى.

بالإضافة إلى ذلك، سوف يحظى المسافرون بخيار استخدام هواتفهم المحمولة بسهولة للتحكم في شاشة الكشك عبر تكنولوجيا /سيتا للتحكم عن بعد/، وبمجرد قيام المسافرين بالمسح الضوئي لرمز الاستجابة السريعة QR سيتم ربط هواتفهم المحمولة بتطبيق /سيتا ريموت كونترول/.

وسيعرض التطبيق لوحة لمس يمكن للمسافر استخدامها للتحكم عن بعد بمؤشر الفأرة على الشاشة الخاصة بالكشك ، كما يتميز التطبيق بلوحة مفاتيح يمكن للمسافرين استخدامها للكتابة على شاشة الكشك دون لمسها.

HIA Tests Contactless Technology for Safe Self Check-in and Baggage Drop Processes

وتوفر هذه الحلول التكنولوجية التي تضاف إلى التقنيات المتطورة الأخرى لدى مطار حمد الدولي واجهات استخدام مريحة وسهلة ويمكن الاستفادة منها في تقليل التلامس أثناء عمليات التسجيل الذاتي وتسليم الأمتعة.

وقال السيد سهيل قدري، نائب أول الرئيس التنفيذي للتكنولوجيا والابتكار في مطار حمد الدولي: “نحن نبحث دائما عن الحلول التي من شأنها أن تعزز راحة مسافرينا وموظفينا. إن تقنيات مثل /هابي هوفر/ و/سيتا للتحكم عن بعد/ تحقق للمسافرين الراحة واطمئنان البال بفضل واجهات المستخدم الرائعة التي يمكنها الاستجابة لمجموعة من المدخلات والإشارات.

كما أن استعانة مطار حمد الدولي بهذه التقنيات المتطورة تتوافق مع استراتيجية السفر دون تلامس التي يتبناها المطار باعتباره مطارا عالميا رائدا في التحول الرقمي، وتؤكد أيضا التزامنا بإعادة بناء ثقة المسافرين في السفر عبر مطار حمد الدولي”.

ونظرا لأن المسافرين هم محور وجوهر مسيرة التحول الرقمي التي يخوضها مطار حمد الدولي، فقد قام المطار بتحسين العديد من العمليات عبر الاستعانة بالحلول الذكية لمواجهة التحديات التي تسبب بها انتشار /كوفيد-19/.

وفي وقت سابق من هذا العام، كان مطار حمد الدولي هو أول مطار بالمنطقة يستخدم تكنولوجيا C2 في الفحص الأمني وهي تكنولوجيا رائدة ومتطورة، حيث تتيح لأفراد الأمن اكتشاف المخاطر التي قد تكون في أمتعة الركاب والتعامل معها دون أن يتعين عليهم إخراج أجهزة الكمبيوتر المحمولة والأجهزة الإلكترونية الأخرى من الحقائب، ومن ثم تفادي خطورة نشر العدوى.

وتم تعزيز مستوى إجراءات السلامة في مرافق المطار باستخدام أجهزة الروبوت الآلية تماما والمسؤولة عن التعقيم وخوذات الفحص الحراري المتطورة. كما كان مطار حمد الدولي واحدا من أوائل المطارات العالمية التي طبقت تجربة مطار بدون تلامس وبدون أوراق مع استعانته بتقنية تحديد الهوية بناء على السمات الحيوية، بالإضافة إلى مفاتيح المصعد التي تعمل دون لمس.

وقد تمكن مطار حمد الدولي بفضل النجاحات الكبيرة التي حققها عبر مسيرة التحول الرقمي من إرساء معايير جديدة للتميز في عالم المطارات، حيث حصد المركز الثالث كأفضل مطار في العالم ضمن جوائز سكاي تراكس العالمية للمطارات 2020، متفوقا بذلك على 550 مطارا عالميا.

كما حاز على تصنيف الخمس نجوم منذ عام 2017، ما يجعله أحد خمسة مطارات أخرى فقط في العالم استطاعت الحصول على هذا التصنيف المرموق والوحيد في الشرق الأوسط الذي يحقق تلك المكانة. وبالإضافة إلى ذلك، حصد مطار حمد الدولي جائزة “أفضل مطار في الشرق الأوسط” للسنة السادسة على التوالي و”أفضل خدمة موظفين في الشرق الأوسط” للسنة الخامسة على التوالي.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format