😎 LifeStyle👮‍♂️ Government

When entering or leaving Qatar .. What materials do I need to fill out the customs declaration form with?

عند دخول أو مغادرة قطر.. ماهي المواد المطلوب تعبئة نموذج الإقرار الجمركي بها؟

Al-Sharq – WGOQatar Translations

Doha: The General Authority of Customs stressed the need for travelers to fill out the customs declaration form upon entry or departure of the country, in accordance with the Anti-Money Laundering and Terrorist Financing Act No. (20) for 2019 and its executive regulations issued by the Council of Ministers Resolution (41) for 2019.

The Authority said in a tweet that anyone entering or leaving the territory of the state and in possession of coins or financial instruments negotiable for the holder, precious metals or precious stones worth 50,000 QR 50,000 or its foreign currency equivalent must fill out the declaration form.

The Authority explained that any additional information requested by the customs officer must also be provided, referring to the materials to be acknowledged:

• Currencies: Qatari or other foreign currencies.

• Financial instruments that are negotiable for the holder: the instruments in the form of a document for the holder. Such as traveller’s cheques and tradable instruments including cheques and promissory notes, payment orders, etc. Unfinished items, including cheques, promissory notes and signed payment orders.

• Precious metals such as: gold and silver platinum… and other precious metals.

• Gemstones such as diamonds, emeralds, rubies, sapphires, pearls, etc.

The Authority stressed that failure to make a declaration, provide false information or refusal to provide additional information to customs authorities on the source of the currency, tradable financial instruments of the holder, precious metals or precious stones exposes the owner to penalties that may amount to imprisonment or fines in addition to the seizure of such funds.

الشرق

الدوحة: أكدت الهيئة العامة للجمارك على ضرورة قيام المسافرين بتعبئة نموذج الإقرار الجمركي عند الدخول أو مغادرة الدولة، وذلك تطبيقا لقانون مكافحة غسل الأموال وتمويل الارهاب رقم (20) لسنة 2019م ولائحته التنفيذية الصادرة بموجب قرار مجلس الوزراء رقم (41) لسنة 2019م.

وقالت الهيئة في تغريدة على حسابها بموقع تويتر إنه يجب على كل شخص يدخل أراضي الدولة أو يغادرها وفي حيازته عملات أو أدوات مالية قابلة للتـداول لحاملها، أو معادن ثمينة أو أحجار كريمة تساوي أو تزيد قيمتها عن (50,000) خمسون ألف ريال قطري أو ما يعادلها بالعملات الأجنبية أن يقوم بتعبئة نموذج الإقرار.

 وأوضحت الهيئة إلى إنه يجب أيضا تقديم أي معلومات إضافية أخرى يطلبها موظف الجمارك، مشيرة إلى المواد المطلوب الإقرار بها وهي:

• العملات: العملات القطرية او غيرها من العملات الأجنبية. 

• الأدوات المالية القابلة للتداول لحاملها: وهي الأدوات في شكل وثيقة لحاملها. كالشيكات السياحية والأدوات القابلة للتداول بما في ذلك الشيكات والسندات الإذنية، وأوامر الدفع، بأنواعها. والأدوات غير المكتملة، بما في ذلك الشيكات والسندات الإذنية، وأوامر الدفع الموقعة. 

• المعادن الثمينة مثل: الذهب والفضة البلاتين…وغيرها من المعادن الثمينة. 

• الأحجار الكريمة مثل: الألماس والزمرد والياقوت والزفير واللؤلؤ وغيرها. 

وشددت الهيئة إلى أن الامتناع عن تقديم الإقرار أو تقديم معلومات خاطئة أو رفض تقديم معلومات إضافية للسلطات الجمركية عن مصدر العملة أو الأدوات المالية القابلة للتداول لحاملها أو المعادن الثمينة أو الأحجار الكريمة يعرض صاحبها للعقوبات التي قد تصل إلى الحبس أو الغرامات بالإضافة إلى حجز تلك الأموال.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format