📚Education

WISH Announces Winners of Healthcare Innovation Contests Ahead of 2020 Summit

ويش يعلن الفائزين في مسابقتي جائزة الابتكار٢٠٢٠ في مجال الرعاية الصحية

QNA

Doha: Ahead of its upcoming 2020 summit, the World Innovation Summit for Health (WISH), a Qatar Foundation global health initiative, has selected 30 winners from 11 different countries for its two Innovation Award program competitions Spark (for early stage startups) and Booster (for startups looking for scale-up) which recognize and support global innovative solutions that can improve healthcare delivery and make healthcare more cost-effective.

Due to the exceptionally high caliber of innovations received, WISH has announced that two Grand Prize Winners will be chosen, one from among the 15 Spark innovators, who will receive US$ 5,000, and one from the 15 Booster innovators, who will be awarded US$ 10,000.

The 30 winning innovations address different areas of healthcare and span various fields, including neurodegenerative diseases, healthcare accessibility, environmental sustainability, COVID-19, physical therapy, and others, all aimed at creating cost-effective and accessible healthcare for global populations.

The two competitions invited local, regional, and international entrepreneurs to apply; and this year WISH received the largest number of applications to date close to 500 from 43 countries in different regions, from as far as Japan, New Zealand, and Australia in the east, to the US and Brazil in the west.

Among the Spark winners are SOSO CARE from Nigeria, a low-cost social enterprise using recyclable garbage as a financial resource to enabling access to micro health insurance; QABY from Qatar, a biotech start-up focusing on Parkinsons disease; Biliblanket from Bhutan, providing phototherapy to treat jaundice in newborns; and the ZEDOC digital patient care platform from New Zealand.

Winners of the Booster competition include Robin, an assistive technological device for the blind from Russia; On Track, a remote digital rehabilitation platform for stroke survivors, from the UK ; FindANurse from Lebanon, which helps families find dependable and professional caregivers; and the NoDK, an inexpensive dental treatment device from the US.

All winning projects will be showcased in this years virtual Innovation Hub, which will be a unique, 360 environment, home to discussion spaces, a cinema, a photo gallery, and a wellness room, where visitors to WISH 2020 can engage directly with the winners, among several other activities. The winning innovators will showcase their work to global health experts and policymakers at WISH 2020, to be held virtually from November 15-19 under the theme of One World Our Health. This slogan emphasizes WISHs vision to welcome all partnerships under a common banner, striving for a common goal of creating a healthier world.

The winning innovators will also receive other benefits that have been introduced this year, including access to media support from WISH for up to 12 months, invitations to other summits and events, and becoming a WISH innovation program alumni ambassador with mentorship and championship for up to a year.

Commenting on the winning projects, Mahmoud El Achi, Head of Innovation, WISH, said: “This years winners provide an exciting look into how innovative thinking is being used around the world to break the constraints healthcare industry currently faces. We have long recognized that innovation in healthcare can take many forms, so we are once again delighted to provide this platform for technologies, therapies, and care delivery systems that can improve and save lives. We look forward to seeing these extraordinary innovations during the summit, as well as witnessing how they will help to achieve the goal of transforming global healthcare in the near future. Well done to each winner.”

WISH has partnered with several renowned local and international innovation hubs, and the winning innovators will have the opportunity to receive expert mentorship, training workshops, and one-on-one interactions with potential investors from these hubs during the summit.

Among its local partners are Qatar Foundations Qatar Science & Technology Park and Hamad Bin Khalifa University Innovation Center, alongside Qatar Business Incubation Center founded by Qatar Development Bank, and Qatar Research, Development and Innovation Council. Global hubs include the BMJ accelerator program in London; the HAG Group a Brazilian innovation center; Portuguese innovation center Beta-i, and The Helix Centre in UK.

قنا

الدوحة: أعلن مؤتمر القمة العالمي للابتكار في الرعاية الصحية /ويش/، إحدى المبادرات العالمية لمؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع، عن أسماء 30 فائزا من 11 دولة مختلفة في مسابقتي جائزة الابتكار: /ومضة الابتكار/ للمشاريع الناشئة أو مشاريع الابتكارات التي لاتزال في مراحلها الأولى، و/تسريع الابتكارات/ للمشاريع التي طورت حلولا ومنتجات مبتكرة وتتطلع إلى مزيد من التوسع والانتشار.

وأوضح /ويش/ أنه سيتم اختيار فائزين اثنين بالجائزة الكبرى، واحد من بين 15 مبتكرا في مسابقة /ومضة الابتكار/ الذي سيحصل على جائزة بقيمة 5000 دولار أمريكي، والآخر من بين 15 مبتكرا في مسابقة /تسريع الابتكارات/ وسيحصل على 10,000 دولار أمريكي.

وتشمل الابتكارات الثلاثون الفائزة مجالات مختلفة من الرعاية الصحية، بما في ذلك الأمراض العصبية التنكسية، وإتاحة الوصول إلى خدمات الرعاية الصحية، والاستدامة البيئية، و/كوفيد-19/، والعلاج الطبيعي، وغيرها، وجميعها تهدف إلى دعم الحلول المبتكرة وتحسين جودة خدمات الرعاية الصحية وفعاليتها من حيث التكلفة، وتوفيرها لسكان العالم.

وأشار /ويش/، إلى أنه تلقى هذا العام أكبر عدد من المشاركات حتى الآن، بنحو 500 مشاركة من 43 دولة في العالم، من أقصى الشرق مثل اليابان ونيوزيلندا وأستراليا، إلى أقصى الغرب، على غرار الولايات المتحدة الأمريكية والبرازيل.

وقد تم اختيار أفضل الابتكارات للفوز بالمسابقتين، ففي مسابقة /ومضة الابتكار/ فازت شركة /SOSO CARE/ من نيجيريا وهي مؤسسة اجتماعية منخفضة التكلفة تعتمد على تدوير النفايات كمورد مالي لإتاحة الوصول إلى التأمين الصحي الجزئي، وشركة /QABY/ من قطر وهي شركة ناشئة في مجال التكنولوجيا الحيوية تركز على مرض باركنسون، ومنتج/ Biliblanket / من بوتان والذي يوفر العلاج الضوئي ضد اليرقان عند الأطفال حديثي الولادة، وكذلك فازت منصة رعاية المرضى الرقمية /ZEDOC/ من نيوزيلندا.

في حين تشمل قائمة الفائزين في مسابقة /تسريع الابتكارات/: /Robin/، وهو جهاز تقني مساعد لـ bling من روسيا، و/On Track/ وهو منصة إعادة تأهيل رقمية عن بعد للناجين من السكتات الدماغية من المملكة المتحدة، والموقع الإلكتروني /FindANurse/ من لبنان والذي يساعد العائلات في العثور على مقدمي رعاية محترفين ويمكن الاعتماد عليهم، و/NoDK/، وهو جهاز غير مكلف لعلاج الأسنان من الولايات المتحدة.

وسيتم عرض جميع المشاريع الفائزة في مركز الابتكار الافتراضي لهذا العام، وهو فضاء رقمي بزاوية 360 درجة، يوفر مساحات للنقاش، وسينما، ومعرضا للصور، وغرفة للأنشطة الصحية، حيث يمكن لزوار /ويش/ 2020 التفاعل مباشرة مع الفائزين، بالإضافة إلى العديد من الأنشطة الأخرى.

كما سيعرض المبتكرون الفائزون أعمالهم أمام خبراء الصحة العالمية وصناع السياسات المشاركين في قمة /ويش/ 2020، المزمع عقدها افتراضيا في الفترة من 15 إلى 19 نوفمبر، تحت شعار /صحتنا في عالم واحد/.

وسيحصل المبتكرون الفائزون على مزايا أخرى تم توفيرها هذا العام، بما في ذلك الدعم الإعلامي من /ويش/ لمدة تصل إلى 12 شهرا، وتلقي الدعوات إلى مؤتمرات القمة والفعاليات الأخرى، وأن يصبحوا سفراء لخريجي برنامج /ويش/ للابتكار، بالإضافة للحصول على الإرشاد ولقب البطولة لمدة عام.

كما ستتاح للفائزين الفرصة لتلقي الإرشاد من الخبراء، والمشاركة في ورش عمل تدريبية، بالإضافة إلى إقامة اجتماعات افتراضية مباشرة مع المستثمرين المحتملين من هذه المراكز خلال القمة.

وتعليقا على المشاريع الفائزة، قال السيد محمود العشي، رئيس قسم الابتكار في /ويش/ ،”إن الفائزين هذا العام قدموا نظرة مثيرة على كيفية استخدام التفكير الإبداعي في جميع أنحاء العالم لكسر القيود التي تواجه خدمات الرعاية الصحية حاليا”.

وتابع “لقد أدركنا منذ فترة طويلة أن الابتكار في مجال الرعاية الصحية يمكن أن يتخذ أشكالا عديدة، لذلك يسعدنا مرة أخرى توفير هذه المنصة للتقنيات والعلاجات وأنظمة تقديم خدمات الرعاية التي يمكنها تحسين الحياة وإنقاذ الأرواح”، معربا عن تطلعه إلى رؤية هذه الابتكارات الاستثنائية خلال القمة، والاطلاع على كيفية مساهمتها في تحقيق هدف تحويل الرعاية الصحية الشاملة في المستقبل القريب.

تجدر الإشارة إلى أن مؤتمر القمة للابتكار في الرعاية الصحية /ويش/ أبرم شراكات مع العديد من مراكز الابتكار المحلية والدولية المرموقة، ومن بين شركاء /ويش/ المحليين، واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا جزء من قطاع البحوث والتطوير والابتكار في مؤسسة قطر، ومركز الابتكار بجامعة حمد بن خليفة، وحاضنة قطر للأعمال التي أسسها بنك قطر للتنمية، ومجلس قطر للبحوث والتطوير والابتكار، ومن المراكز العالمية برنامج تسريع BMJ في لندن، ومجموعة HAG مركز ابتكار برازيلي، وBeta-i مركز ابتكار برتغالي، ومركز Helix في المملكة المتحدة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format