🦠Coronavirus📚Education

Saliva-based COVID-19 tests highly accurate: Official

مصدر رسمي: اختبار كوفيد-١٩ القائم على اللعاب دقيق للغاية

By Fazeena Saleem | The Peninsula

Doha: The new COVID-19 saliva-based testing method is very easy and highly accurate, said Dr. Elinas Al Kuwari, Chairperson Department of Laboratory Medicine and Pathology at Hamad Medical Corporation (HMC), encouraging parents to let their children undergo a COVID-19 test if needed to ensure that they are free of infection.

She has said that the new method of saliva-based tests for COVID-19 is convenient for children. The saliva-based test is less intrusive for children as it does not require a swab to be inserted into the nose and back of the throat like the most common method of detecting COVID-19.

“Polymerase chain reaction (PCR) is the standard test for diagnosing COVID-19 and now a new easiest testing method is available. The test can now by collecting sample of saliva by the patient after spitting. This new method is very easy and highly accurate. It is suitable for children and school students. It does not cause any pain or fear for them. 

“Therefore we encourage all parents not to hesitate their children undergo the PCR testing to ensure they are free of COVID-19,” said Dr. Al Kuwari in a video message. 

The Ministry of Public Health (MoPH) earlier announced plans to introduce saliva-based COVID-19 tests for children from today (Sunday, September 20) as part of a national testing programme to gain a better understanding of infection rates.

Saliva tests can be easily completed by transferring saliva from the mouth into a sample pot. Studies around the world have been looking at the use of saliva-only swabs and the results have confirmed their effectiveness.

MoPH will work in collaboration with HMC and Primary Health Care Corporation (PHCC) to carry out tests for all students in both government and private schools in Qatar. 

Parental consent will be sought prior to any child being tested.

According to the Ministry, the tests will also help the authorities concerned diagnose if any child had been infected before, as usually some never show any symptoms. 

Out of more than 350,000 students and over 35,000 teachers in Qatar, less than 0.2 percent have tested positive since schools reopened on September 1, health officials have said.

Source: thepeninsulaqatar

بقلم فازينا سليم – ذا بينينسولا

الدوحة: قالت الدكتورة إليناس الكواري، رئيسة قسم طب المختبرات وعلم الأمراض في مؤسسة حمد الطبية، إن طريقة الاختبار الجديدة القائمة على اللعاب هي طريقة سهلة للغاية ودقيقة للغاية، مشجعة أولياء الأمور على السماح لأطفالهم بالخضوع لاختبار COVID-19 إذا لزم الأمر لضمان خلوهم من العدوى.

وقالت إن الطريقة الجديدة للاختبارات القائمة على اللعاب لـ COVID-19 مريحة للأطفال. الاختبار القائم على اللعاب هو أقل اقتحامية للأطفال لأنه لا يتطلب مسحة لإدخالها في الأنف وخلف الحلق مثل الطريقة الأكثر شيوعاً للكشف عن COVID-19.

“تفاعل البوليميراز المتسلسل (PCR) هو الاختبار القياسي لتشخيص COVID-19 والآن تتوفر طريقة اختبار أسهل جديدة. يمكن إجراء الاختبار الآن عن طريق جمع عينة من لعاب المريض بعد البصق. هذه الطريقة الجديدة هي سهلة جداً ودقيقة للغاية. وهي مناسبة للأطفال وطلاب المدارس. إذ أنها لا تسبب أي ألم أو خوف بالنسبة لهم.

وقالت الدكتورة الكواري في رسالة فيديو: “لذلك نشجع جميع الآباء والأمهات على عدم التردد في خضوع أطفالهم لاختبار PCR لضمان خلوهم من COVID-19”.

وكانت وزارة الصحة العامة قد أعلنت في وقت سابق عن خطط لإدخال اختبارات COVID-19 القائمة على اللعاب للأطفال اعتباراً من اليوم (الأحد 20 سبتمبر) كجزء من برنامج اختبار وطني للحصول على فهم أفضل لمعدلات الإصابة.

يمكن إجراء اختبارات اللعاب بسهولة عن طريق نقل اللعاب من الفم إلى وعاء عينة. تبحث الدراسات في جميع أنحاء العالم في استخدام مسحات اللعاب فقط وأكدت النتائج فعاليتها.

وستعمل وزارة الصحة العامة بالتعاون مع مؤسسة حمد الطبية ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية (PHCC) على إجراء اختبارات لجميع الطلاب في المدارس الحكومية والخاصة في قطر.

وسيتم طلب موافقة الوالدين قبل أن يتم اختبار أي طفل.

ووفقاً للوزارة، ستساعد الاختبارات السلطات المعنية أيضاً على تشخيص ما إذا كان أي طفل قد أصيب من قبل، حيث لا تظهر على البعض عادة أي أعراض.

من بين أكثر من 350 ألف طالب وأكثر من 35 ألف معلم في قطر، ظهرت نتائج فحص إيجابية لأقل من 0.2 في المئة منذ إعادة فتح المدارس في 1 سبتمبر، بحسب مسؤولين صحيين.

المصدر: thepeninsulaqatar

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format