🌍 World

Lebanon: 1.3 tons of “packaged” fireworks found in Beirut port

لبنان: العثور على ١،٣ طن من المفرقعات”الموضبة” في مرفأ بيروت

Al-Sharq – WGOQatar Translations

Doha: The Lebanese Army announced the discovery of 1.3 tons of fireworks inside the port of Beirut, during the survey and combing work carried out in the port, which was rocked last month by a massive explosion caused by the poor storage of a large quantity of chemicals.

“As part of the detection and survey work carried out by army units in beirut port, 1,320 kilograms of explosives were found in 120 cartons stored in a ward,” the Lebanese army said in a statement on its website on Friday, according to Reuters.

“The engineering regiment immediately removed them and they were destroyed and disposed of,” the army said in a statement.

In the same context, the Lebanese Army-led Guidance Directorate posted a series of tweets on its Twitter account, saying that “survey work was completed in the areas affected by the explosion within 15 days, and 250 committees consisting of 1,000 officers and staff and 500 civil engineers were carried out.”

The Directorate also noted that 85,744 damaged units had been surveyed, and that the process was sufficient and therefore “additional surveys by donors are not needed.”

The huge explosion on August 4th destroyed the port and part of downtown Beirut, killing at least 190 people, and reports attributed the explosion to the burning of 2,750 tons of high explosive ammonium nitrate stored in poor conditions for years.

On September 3rd, the Lebanese Army said it had also found 4.35 tons of ammonium nitrate near the entrance to Beirut port and said they were dealing with it.

Source: al-sharq

الشرق

الدوحة: أعلن الجيش اللبناني عن اكتشاف   1.3 من من المفرقعات داخل مرفأ بيروت ، وذلك خلال أعمال المسح والتمشيط التي يجريها في المرفأ الذي هزه الشهر الماضي انفجار هائل ناجم عن تخزين سئ لكمية كبيرة من المواد الكيماوية.

الجيش اللبناني قال في بيان على موقعه الإلكتروني أمس الجمعة إنه “في إطار أعمال الكشف والمسح التي تقوم بها وحدات الجيش في مرفأ بيروت تم العثور على 1320 كيلوجراماً من المفرقعات موضبة في 120 علبة كرتونية ومخزنة في أحد العنابر” وفقا لوكالة رويترز.

وأضاف بيان الجيش “على الفور قام عناصر فوج الهندسة بإزالتها حيث تم تلفها والتخلص منها».

وفي نفس السياق نشرت مديرية التوجيه بقيادة الجيش اللبناني سلسة تغريدات على حسابها بموقع تويتر قالت فيها إنه” أنجزت أعمال المسح في المناطق التي تضررت جراء الإنفجار خلال ١٥ يوماً، وتولّت أعمال المسح ٢٥٠ لجنة مؤلفة من ١٠٠٠ ضابط ورتيب إضافة الى ٥٠٠ مهندس مدني”.

كما أشارت المديرية إلى أنه تم مسح ٨٥٧٤٤ وحدة متضرّرة، وهذه العملية تُعتبر كافية ولا حاجة بالتالي الى إجراء عمليات مسح اضافية من قبل الجهات المانحة.

 ودمر الانفجار الضخم في الرابع من أغسطس المرفأ وجزءاً من وسط بيروت وراح ضحيته ما لا يقل عن 190 شخصاً، وأرجعت التقارير سبب الانفجار إلى جراء اشتعال النيرانفي  2750 طنا من مادة نترات الأمونيوم شديدة الانفجار  المخزنة في ظروف سيئة منذ سنوات.

يشار إلى أن الجيش اللبناني قد قال في الثالث من سبتمبر، إنه عثر أيضا على 4.35 طن من نترات الأمونيوم قرب مدخل مرفأ بيروت وذكر حينها أنه يتعامل معها.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format