🌍 World👮‍♂️ Government

US hopes to name Qatar as major non-NATO ally: Official

مصدر رسمي: الولايات المتحدة تأمل في تسمية قطر حليفاً رئيسياً من خارج حلف شمال الأطلسي

Al Jazeera – Doha:

The United States hopes to move ahead with plans to name Qatar as a major, non-NATO ally, a status that provides foreign nations with benefits in defence trade and security cooperation with Washington, a senior US official said on Thursday.

“We’re going to move ahead, we hope, with designating Qatar a major non-NATO ally,” Timothy Lenderking, the US deputy assistant secretary of state for Gulf affairs, told reporters during a conference call.

“We talked to the Qataris about plans to expand Al Udeid Air Base and align operating procedures with NATO standards, and that we are going to move ahead, we hope, with designating Qatar a major non-NATO ally.  We also discussed ways to support humanitarian assistance through various UN agencies, including assisting refugees and other displaced populations,” he said.

Major non-NATO ally (or MNNA) status gives a country preferential access to US military equipment and technology, including free surplus material, expedited export processing and prioritised cooperation on training.

Currently, 17 countries have MNNA status.

الجزيرة – الدوحة:

أعلن مسؤول أميركي رفيع المستوى يوم الخميس ان الولايات المتحدة تأمل في المضي قدماً في خططها لتسمية قطر حليفاً رئيسياً من خارج حلف شمال الأطلسي، وهو لقب يوفر للدول الأجنبية فوائد في مجال تجارة الدفاع والتعاون الأمني مع واشنطن.

وقال تيموثي لينديركينغ نائب مساعد وزير الخارجية الأميركي لشؤون الخليج للصحافيين خلال مؤتمر صحافي “نأمل أن نمضي قدماً في تسمية قطر حليفاً رئيسياً من خارج حلف شمال الأطلسي”.

“تحدثنا مع القطريين حول خطط توسيع قاعدة العديد الجوية ومواءمة إجراءات التشغيل مع معايير حلف شمال الأطلسي، ونأمل أن نمضي قدماً في تعيين قطر حليفاً رئيسياً من خارج حلف شمال الأطلسي. كما ناقشنا سبل دعم المساعدات الإنسانية من خلال مختلف وكالات الأمم المتحدة، بما في ذلك مساعدة اللاجئين وغيرهم من السكان النازحين”.

ويمنح لقب الحليف الرئيسي غير العضو في حلف شمال الأطلسي (MNNA) البلد إمكانية تفضيلية للوصول إلى المعدات والتكنولوجيا العسكرية الأمريكية، بما في ذلك المواد الفائضة المجانية، إجراءات معجلة للتصدير، وتعاون ذو أولوية في مجال التدريب.

حالياً، هناك 17 دولة تحمل لقب الحليف الرئيسي غير العضو في حلف شمال الأطلسي.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format