🦠Coronavirus👩‍🎨 Art

QF, Qatar Museums Launch Global Art Contest Focused on COVID-19 Resilience

مؤسسة قطر ومتاحف قطر تطلقان مسابقة فنية رقمية عالمية حول التصدي لجائحة كوفيد-١٩

QNA – Doha:

Qatar Foundation for Education, Science and Community Development (QF) and Qatar Museums launched global art contest focused on COVID-19 resilience. QF and Qatar Museums invited artists to use their creativity to capture the spirit of human resilience in the face of crisis through a new digital art contest and online exhibition organized by Qatar Foundation and Qatar Museums as part of Qatar France 2020 Year of Culture, to be hosted at the Paris Peace Forum. The submission period is now open and continues until October 15.

The newly launched initiative, titled The Untold Stories of Resilience, aims to gather artistic interpretations of COVID-19 and the way global humanity has responded and adapted to the pandemic, by encouraging people to draw on their own experiences of life in a time of unique challenges.

Selected artworks submitted through the contest will become part of an online exhibition to be held in the framework of the Paris Peace Forum, an annual summit that brings together members of civil society from around the world to identify how global governance can identify solutions to key issues facing the world. Its 2020 edition will take place in Paris and on the forum’s digital platforms from November 11-13, during the Year of Culture Qatar-France 2020, with Qatar Foundation – as a strategic partner – participating in panel discussions and side events that reflect its mission and its contribution to society in its 25th anniversary year.

“We are living through history, and through a time which has required all of us to show our resilience, our adaptability, and our strength of character,” said Aysha Al Mudahka, Director of Strategic Initiatives and Partnership Development, Qatar Foundation.

“The Untold Stories of Resilience is an opportunity for the global artistic community to document this extraordinary period in our lives, and reflect how we have faced up to it and come closer together even when we may be apart. For all its impact on our lives, even a pandemic cannot stem creativity and expression, and this contest aims to illustrate our strength in adversity through the power of art.

“As the Paris Peace Forum 2020 approaches, Qatar Foundation and Qatar Museums are delighted to give the world’s artists the opportunity to place in the spotlight their interpretations of resilience in a COVID-19 world.”

Aisha Ghanem Alattiya, Head of Years of Culture, Qatar Museums, said: “The Years of Culture have always been dedicated to promoting creativity and cultural exchange.

“In this context, it was important for Qatar Museums to partner with Qatar Foundation and the Paris Peace Forum 2020 to support creative talents. Digital art is often synonymous with creativity and cultural expression, both essential elements in our societies.

“This competition will surpass cultural barriers, bring people together without limits and boundaries, and showcase how resilience in times of adversity can be expresses in art.”

Artists aged 16 and older from around the world are eligible to submit their work in order for it to be considered for exhibition, and applications are also welcomed from galleries and agents representing artists.

To be accepted, submitted works must use digital technology, such as digital paintings, drawings, photography, and collage, pixel art, videography, Virtual Reality, and 2D or 3D visual media or digital imagery. Priority will be given to thoughtful and relevant interpretations of the contest’s theme that are capable of engaging a broad audience, and scans or photographs of original artworks will not be accepted.

Following assessment by an expert jury, the shortlisted artworks will be confirmed on November 1 and will have the opportunity to feature on Qatar Foundation’s and Qatar Museums’ social media channel. The three winners of the contest will be announced on November 13 during the Paris Peace Forum, receiving an event ticket and accommodation to attend a TED event in Doha in 2022.

الدوحة – قنا:

أطلقت مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع، ومتاحف قطر مسابقة رقمية فنية جديدة تتمحور حول قدرات الإنسان والمرونة التي يتسم بها البشر في التصدّي لجائحة فيروس كورونا /كوفيد-19/، على أن تعرض الأعمال المختارة في معرض افتراضي تنظمه الجهتان كجزء من عام الثقافة قطر- فرنسا 2020 في منتدى باريس للسلام.

ودعت مؤسسة قطر ومتاحف قطر المهتمين بمجال الفنّ والفنانين المحترفين، من سن 16 عامًا فما فوق من جميع أنحاء العالم لتقديم إبداعاتهم ليتم النظر فيها تمهيدًا لاختيار الأعمال الفنية في المعرض، كما أن الطلبات المقدمة من المعارض الفنية ووكلاء الفنانين مرحب بها أيضا للمشاركة والتقديم من اليوم وحتى 15 أكتوبر المقبل.

وأوضحت مؤسسة قطر في بيان، أنه يجب تقديم الأعمال رقميا في المسابقة التي تقام تحت عنوان /قصص من الصمود لم تروَ بعد/ وذلك لكي يتم قبولها، سواء بالنسبة للوحات، والرسومات، والتصوير الفوتوغرافي، والكولاج، وفن البكسل، وتصوير الفيديو، والواقع الافتراضي، والوسائط المرئية ثنائية أو ثلاثية الأبعاد أو الصور الرقمية، مشيرة إلى أنه ستعطى الأولوية للأعمال التي تعكس منظور الفنان وموضوع المسابقة والتي يمكنها مخاطبة أكبر شريحة ممكنة من الجماهير، موضحة أنه لن يتم قبول الأعمال الفنية التي تم تصويرها أو مسحها ضوئيًا لأعمال أصلية أخرى.

ولفتت إلى انه بعد تقييم الأعمال الفنية من قبل لجنة تحكيم مؤلفة من خبراء، سيتم تأكيد الأعمال الفنية المختارة في الأول من نوفمبر المقبل وستتاح لها الفرصة لعرضها على وسائل التواصل الاجتماعي لمؤسسة قطر ومتاحف قطر، وسيتم الإعلان عن الفائزين الثلاثة في المسابقة في 13 نوفمبر 2020 خلال منتدى باريس للسلام، كما سيحصل أصحاب الأعمال المختارة على إقامة وتذكرة لحضور TED في الدوحة عام 2022.

وتهدف هذه المبادرة التي تم إطلاقها، بعنوان /قصص من الصمود لم تروَ بعد/، إلى جمع الانعكاسات الفنية لجائحة كورونا /كوفيد-19/، والطريقة التي استجاب بها البشر حول العالم وتكيفهم مع تلك الأزمة، وذلك من خلال تشجيع الفنانين على تجسيد تجاربهم الخاصة في الحياة في وقت نواجه فيه تحديات فريدة من نوعها.

وبهذه المناسبة قالت السيدة عائشة المضاحكة، مدير تطوير الشراكات والمبادرات الاستراتيجية في مؤسسة قطر، إن مبادرة /قصص من الصمود لم تروَ بعد/ فرصة للمجتمع الفني العالمي لتوثيق هذه الفترة الاستثنائية في حياتنا، وفرصة لتصوير كيفية مواجهتنا للأزمة، وقربنا من بعضنا البعض رغم المسافات، وأضافت “أنه على الرغم من التأثير الذي خلفته الجائحة على حياتنا، إلا أنها لم تقف عقبة أمام قدرتنا على الإبداع والتعبير، كذلك تهدف هذه المسابقة إلى تأكيد مدى قوتنا وصمودنا في الشدائد من خلال الفن”.

وتابعت “أنه مع اقتراب منتدى باريس للسلام لعام 2020، تمنح مؤسسة قطر ومتاحف قطر الفنانين في العالم الفرصة لتسليط الضوء على تعبيراتهم المنفردة حول الصمود في عالم جائحة /كوفيد-19/ الذي يشهد ظروفا صعبة وأوقاتا عصيبة تتطلب من الجميع إظهار المرونة والقدرة على التكيف وقوة الشخصية”.

من جانبها، أوضحت السيدة عائشة العطية رئيسة قسم أعوام الثقافة في متاحف قطر أن /أعوام الثقافة/ كانت دائماً مكرسة لتعزيز الإبداع والتبادل الثقافي، لذلك كان من المهم لمتاحف قطر أن تتعاون مع مؤسسة قطر ومنتدى باريس للسلام 2020 لدعم المواهب الإبداعية.

وأشارت إلى أن الفن الرقمي غالبا ما يكون مرادفًا للإبداع والتعبير الثقافي، وكلاهما عنصر أساسي في المجتمع، مؤكدة أن هذه المسابقة ستتجاوز الحواجز الثقافية، وتجمع الناس معًا بلا حدود، وتعرض إمكانية التعبير عن الصمود في مواجهة الأزمات من خلال الفن.

وستنضم الأعمال المختارة من خلال المسابقة إلى معرض افتراضي يُعقد في إطار منتدى باريس للسلام، وهو قمة سنوية تجمع أعضاء المجتمع المدني من جميع أنحاء العالم لنقاش حلول الحوكمة العالمية للتحديات الرئيسية التي يشهدها العالم.

وتقام نسخة هذه القمة لعام 2020 في باريس عبر المنصات الرقمية للمنتدى في الفترة الممتدة من 11 إلى 13 نوفمبر، خلال العام الثقافي قطر- فرنسا 2020، وذلك بمشاركة مؤسسة قطر، كشريك استراتيجي، في حلقات نقاش وفعاليات تقام على هامش المنتدى، بما يعكس رسالة المؤسسة ومساهمتها المجتمعية بالتزامن مع الاحتفاء بالذكرى الخامسة والعشرين لتأسيسها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format