😎 LifeStyle👩‍🎨 Art

Qatar Museums announces open call for JEDARIART initiative

متاحف قطر تطلق دعوة مفتوحة للفنانين للمشاركة في مهرجان جداري آرت

The Peninsula – Doha:

As part of its continued efforts to activate urban areas, Qatar Museums has announced the open call for JEDARIART, inviting artists to submit proposals for the Fire Station walls and designated districts to create new reference points for people to visit across the city.

The initiative brings together artists to add vibrancy to the city’s walls through carefully curated murals that have the potential to enrich daily life and encourage the community to reflect on social, historical and cultural issues. The districts will provide a tangible sense of space for the community, increase foot traffic through neighbourhoods and also serve as a new touristic attraction.

Abdulrahman Ahmad Al-Ishaq, Acting Director of Public Art Department at Qatar Museums, said: “JEDARIART is one of several of Qatar Museums’ public art initiatives that seek to take art beyond four walls and make it accessible to everyone. Through this initiative, the museum is able to showcase diverse local talents through thought-provoking public artworks that inspire creativity, paving the way for innovation and societal advancement. We look forward to receiving proposals from artists and aspiring artists who will be given an exciting opportunity to contribute to a platform that promotes artistic expression and dialogue.”

The JEDARIART mural festival will be held over 10 days at the Fire Station in November. Artists are invited to submit their proposal for a mural that takes into consideration the piece’s relevance to the community and what message they would like to convey through their work. Selected artists will receive a monetary amount to complete the mural within 10 days. By accepting the commission, the artist must be willing to conduct a workshop or talk if requested. 

Qatari artists and artists who hold a valid Qatar residence permit and are 18 years of age or older are eligible to apply. The deadline for receiving applications is September 27, 2020. Please visit the website to download the application form, fill in all the relevant details and email your application and proposal to PAOpenCall@qm.org.qa.   

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – قنا:

وجهت /متاحف قطر/ دعوة مفتوحة إلى الفنانين للمشاركة في مهرجان /جداري آرت/، وذلك من خلال تقديم مقترحات لجداريات في /مطافئ/ وعدد من المناطق المخصصة لإنشاء وجهات فنية جديدة لتصبح معالم معروفة لسكان الدوحة وزائريها.

وتهدف المبادرة إلى نقل الفن خارج قاعات العرض وإتاحته للجميع، كما تتيح للفنانين إضافة معنى وحيوية إلى جدران المدينة من خلال الجداريات المنسقة بعناية كوسيلة إثراء للحياة اليومية يمكن للجمهور من خلالها التفكير في القضايا الاجتماعية والتاريخية والثقافية.

وستقدم الأعمال الفنية المقدمة ضمن هذه المبادرة لأفراد المجتمع إحساسا ملموسا بالمكان المحيط بهم، وستؤدي إلى زيادة الحركة في المناطق والأحياء السكنية، فضلا عن أنها ستغدو وجهة جديدة ومعلما سياحيا جذابا.

وقال السيد عبدالرحمن آل إسحاق، مدير إدارة الفن العام بالوكالة في متاحف قطر “/جداري آرت/ هي إحدى المبادرات الخاصة بالفن العام، ومن خلال هذه المبادرة تستطيع متاحف قطر إبراز المواهب المحلية المتنوعة، من خلال أعمال الفن العام التي تنشط الفكر وتلهم الإبداع وتمهد الطريق للابتكار وتحقق التقدم الاجتماعي. ونتطلع إلى تلقي طلبات المشاركة من الفنانين الطموحين الذين ستتاح لهم فرصة قيمة للمساهمة في تلك المنصة التي ستعزز التعبير والحوار الفني”.

وأوضحت متاحف قطر بأن مهرجان الجداريات /جداري آرت/ سيقام على مدار 10 أيام في مطافئ في نوفمبر القادم، مشيرة إلى أن الدعوة ستكون مفتوحة للفنانين لتقديم اقتراحاتهم لجدارية تأخذ في الاعتبار صلة العمل الفني بالمجتمع والرسالة التي يرغبون في نقلها من خلال عملهم.

وسيحصل الفنانون الذين يقع عليهم الاختيار على مقابل مادي لإكمال اللوحة الجدارية في غضون 10 أيام، ويتوجب على الفنان الحاصل على المنحة تقديم ورشة عمل أو محاضرة.

ونوهت متاحف قطر بأنه يحق التقديم للفنانين القطريين والمقيمين من الذين يحملون إقامة سارية المفعول في قطر وتتجاوز أعمارهم 18 عاما للمشاركة في الدعوة المفتوحة، مشيرة إلى أن الموعد النهائي لاستلام الطلبات سيكون بتاريخ 27 سبتمبر 2020.

ودعت متاحف قطر الراغبين في المشاركة في هذه المسابقة زيارة الموقع الإلكتروني http://qm.org.qa/ar/jedariart لتنزيل نموذج المشاركة، وتعبئة جميع البيانات المطلوبة، وإرسال الطلب والمقترح الفني إلى PAOpenCall@qm.org.qa.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format