📚Education

QU Honors Student Participants in Summer Training Program

جامعة قطر تكرم الطلبة المشاركين في برنامج التدريب البحثي الصيفي

QNA – Doha:

Qatar University (QU) honored the student participants in the summer training program that was organized by QU’s Young Scientists Center (QU-YSC) in June through visual communication technology under the precautionary measures due to coronavirus (COVID-19), entitled “The Environment of Smart Learning for Innovation”.

The ceremony, which was attended by a number of university officials, included a presentation of the training program, its objectives, and achievements, as well as a discussion of its outputs and its impact on the student community, and its role in enriching the educational experience of participants from different specialties.

During her speech, Director of QU-YSC, Dr. Noora Al-Thani, praised QU students for their high competencies and abilities in learning and in fronting the challenges of distance learning, adding that the innovative research environment that the center provided through the internship contributed in providing participants with many skills, such as scientific research skill, critical thinking, problem-solving and the ability to adapt to different approaches of distance learning.

She noted that the initiative to organize the summer training program was a positive step that strengthened QU-YSC goals and ambitions, affirming that one of the most important tasks in any society is to educate and train youth, as it is “the key to success and progress in building strong society and economy based on knowledge, and this is what the center pursues for the long term.”

The training program that continued for three weeks, with the participation of 17 students, included intensive workshops provided by professors and researchers from QU-YSC on the execution of scientific papers, research methodology, and methods for collecting and analyzing data, applying what they have learned in executing scientific research under the supervision of specialists from QU-YSC and publishing it in the scientific journals afterward.

The training program has provided QU students the opportunity in playing a leading role in supervising 66 students from primary, preparatory, and secondary schools, through digital platforms, who participated for their part, in an educational summer program organized by the center.

الدوحة – قنا:

كرمت جامعة قطر الطلبة المشاركين في برنامج التدريب البحثي الصيفي الذي نظمه مركز جامعة قطر للعلماء الشباب في يونيو الماضي عبر تقنية الاتصال المرئي في ظل الإجراءات الاحترازية من فيروس كورونا، وذلك تحت عنوان “بيئة تعليم ذكي من أجل الابتكار”.

وتضمن الحفل الذي حضره عدد من المسؤولين بالجامعة، عرضا للبرنامج التدريبي وأهدافه وإنجازاته، إلى جانب مناقشة مخرجاته وتأثيره في المجتمع الطلابي، ودوره في إثراء التجربة التعليمية للمشاركين من تخصصات مختلفة.

وأشادت الدكتورة نورة آل ثاني رئيس مركز جامعة قطر للعلماء الشباب في كلمة لها خلال الحفل بالمستوى المتقدم الذي ظهر به الطلبة المشاركون في البرنامج، وكفاءتهم وقدراتهم العالية على التعلم ومواجهة تحديات التعلم عن بعد.. مضيفة أن البيئة البحثية المبتكرة التي حرص على توفيرها المركز ساهمت في إكساب المشاركين العديد من المهارات كمهارة البحث العلمي، والتفكير النقدي، وحل المشكلات والقدرة على التكيف مع الوسائل والطرق المختلفة للتعلم عن بعد والإبداع فيها.

ونوهت بأن البرنامج التدريبي الصيفي يمثل خطوة إيجابية تعزز أهداف المركز وطموحاته..مؤكدة أهمية التدريب والتأهيل للشباب “باعتبار ذلك مفتاح تقدم المجتمعات وبناء اقتصاديات قوية مبنية على المعرفة، وهذا ما يسعى إليه المركز على المدى الطويل”.

وتضمن البرنامج التدريبي الذي استمر ثلاثة أسابيع، بمشاركة 17 طالبا وطالبة، على ورش مكثفة مقدمة من أساتذة وباحثين في المركز عن كيفية كتابة الأبحاث العلمية والطرق الإجرائية لجمع البيانات وتحليلها، ومن ثم استخلاص الاستنتاجات ودعمها بالأدلة، إلى جانب الجزء التطبيقي المتمثل في كتابة بحث علمي وفق القواعد العلمية الخاصة بالنشر.

كما أتاح البرنامج التدريبي لطلبة الجامعة العمل كمشرفين على طلبة المدارس من المراحل الابتدائية والإعدادية والثانوية من خلال المنصات الرقمية، والذين شاركوا بدورهم في برنامج تعليمي صيفي خاص بهم من تنظيم المركز.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format